Show simple item record

dc.contributor.authorKromhout, M.H.C.
dc.contributor.authorLiefaard, T.
dc.contributor.authorGalloway, A.M.
dc.contributor.authorBeenakkers, E.M.Th.
dc.contributor.authorKamstra, B.
dc.contributor.authorAidala, R.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:13Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:13Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/92
dc.description.abstractFor many years now, it has been observed that part of the unaccompanied minor asylum seekers (UMAs) leave their reception centre for an unknown destination. The suspicion is that some of these UMAs have fallen victim to human smuggling and/or international human trafficking. The pilot 'protected reception' started on 1 January 2008, with room for 45 UMAs, divided among five locations, where they only were allowed to leave with prior permission or a staff escort, and where they were coached intensively.
dc.description.abstractNaar aanleiding van aanhoudende signalen dat een deel van de alleenstaande minderjarige vreemdelingen met onbekende bestemming uit de opvangcentra verdwijnt, en het vermoeden dat sommigen van hen slachtoffer zijn van grensoverschrijdende mensenhandel (zie o.a. TK 27 062, nr. 49), is aan de Tweede Kamer voorgesteld om een twee jaar durende pilot beschermde opvang in te richten. In deze pilot zou worden geëxperimenteerd met een vorm van besloten opvang voor AMV’s vanaf 13 jaar, die het risico lopen slachtoffer te worden van mensenhandel en/of -smokkel. De pilot 'beschermde opvang' is op 1 januari 2008 formeel van start gegaan, op vier locaties met elk twaalf plaatsen. In deze evaluatie van de pilot staan de volgende vragen centraal: In hoeverre en op welke wijze draagt de pilot bij aan de doelen die daaraan zijn gesteld?In hoeverre kan het al dan niet behalen van de kwantitatieve resultaten worden toegeschreven aan het functioneren van de pilot?Welke andere resultaten heeft de pilot opgeleverd, bijvoorbeeld op het gebied van methodiekontwikkeling en de samenwerking tussen de betrokken instanties?In hoeverre zijn de plaatsing en het verblijf van AMV’s in locaties voor beschermde opvang in overeenstemming met de relevante (inter)nationale weten regelgeving, en wat zou eventueel nodig zijn om overeenstemming te bewerkstelligen? INHOUD: 1. Inleiding 2. Context en achtergronden van de pilot 'beschermde opvang' 3. Onderzoeksvragen en methode 4. Instroom in de beschermde opvang 5. Verblijf en begeleiding in de beschermde opvang 6. Vertrek uit de beschermde opvang 7. Kwantitatieve resultaten 8. De juridische grondslag van de beschermde opvang 9. Conclusies en discussie
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2010-06
dc.subjectAsielzoekerscentrum
dc.subjectKinderhandel
dc.subjectVrijheidsberoving
dc.subjectMensenhandel
dc.subjectSlachtoffers
dc.subjectEvaluatieonderzoek
dc.subjectAmv's
dc.subjectKinderen
dc.titleTussen beheersing en begeleiding
dc.title.alternativeeen evaluatie van de pilot 'beschermde opvang risico-AMV's
dc.typerapport
dc.identifier.project1822
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:13Z
html.description.abstractFor many years now, it has been observed that part of the unaccompanied minor asylum seekers (UMAs) leave their reception centre for an unknown destination. The suspicion is that some of these UMAs have fallen victim to human smuggling and/or international human trafficking. The pilot 'protected reception' started on 1 January 2008, with room for 45 UMAs, divided among five locations, where they only were allowed to leave with prior permission or a staff escort, and where they were coached intensively.en_GB
html.description.abstractNaar aanleiding van aanhoudende signalen dat een deel van de alleenstaande minderjarige vreemdelingen met onbekende bestemming uit de opvangcentra verdwijnt, en het vermoeden dat sommigen van hen slachtoffer zijn van grensoverschrijdende mensenhandel (zie o.a. TK 27 062, nr. 49), is aan de Tweede Kamer voorgesteld om een twee jaar durende pilot beschermde opvang in te richten. In deze pilot zou worden geëxperimenteerd met een vorm van besloten opvang voor AMV’s vanaf 13 jaar, die het risico lopen slachtoffer te worden van mensenhandel en/of -smokkel. De pilot 'beschermde opvang' is op 1 januari 2008 formeel van start gegaan, op vier locaties met elk twaalf plaatsen. In deze evaluatie van de pilot staan de volgende vragen centraal: In hoeverre en op welke wijze draagt de pilot bij aan de doelen die daaraan zijn gesteld?In hoeverre kan het al dan niet behalen van de kwantitatieve resultaten worden toegeschreven aan het functioneren van de pilot?Welke andere resultaten heeft de pilot opgeleverd, bijvoorbeeld op het gebied van methodiekontwikkeling en de samenwerking tussen de betrokken instanties?In hoeverre zijn de plaatsing en het verblijf van AMV’s in locaties voor beschermde opvang in overeenstemming met de relevante (inter)nationale weten regelgeving, en wat zou eventueel nodig zijn om overeenstemming te bewerkstelligen? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Context en achtergronden van de pilot 'beschermde opvang' 3. Onderzoeksvragen en methode 4. Instroom in de beschermde opvang 5. Verblijf en begeleiding in de beschermde opvang 6. Vertrek uit de beschermde opvang 7. Kwantitatieve resultaten 8. De juridische grondslag van de beschermde opvang 9. Conclusies en discussienl_NL
dc.identifier.tuduuid:59063d8b-7b47-4e31-addb-45c24c05664f
dc.contributor.institutionWODC
dc.contributor.institutionUniversiteit Utrecht, Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
cahier-2010-6-volledige-tekst- ...
Size:
685.0Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
cahier-2010-6-samenvatting-nie ...
Size:
43.14Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
cahier-2010-6-summary-nieuw_tc ...
Size:
43.73Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record