Tussen beheersing en begeleiding
dc.contributor.author | Kromhout, M.H.C. | |
dc.contributor.author | Liefaard, T. | |
dc.contributor.author | Galloway, A.M. | |
dc.contributor.author | Beenakkers, E.M.Th. | |
dc.contributor.author | Kamstra, B. | |
dc.contributor.author | Aidala, R. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:53:13Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:53:13Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/92 | |
dc.description.abstract | For many years now, it has been observed that part of the unaccompanied minor asylum seekers (UMAs) leave their reception centre for an unknown destination. The suspicion is that some of these UMAs have fallen victim to human smuggling and/or international human trafficking. The pilot 'protected reception' started on 1 January 2008, with room for 45 UMAs, divided among five locations, where they only were allowed to leave with prior permission or a staff escort, and where they were coached intensively. | |
dc.description.abstract | Naar aanleiding van aanhoudende signalen dat een deel van de alleenstaande minderjarige vreemdelingen met onbekende bestemming uit de opvangcentra verdwijnt, en het vermoeden dat sommigen van hen slachtoffer zijn van grensoverschrijdende mensenhandel (zie o.a. TK 27 062, nr. 49), is aan de Tweede Kamer voorgesteld om een twee jaar durende pilot beschermde opvang in te richten. In deze pilot zou worden geëxperimenteerd met een vorm van besloten opvang voor AMV’s vanaf 13 jaar, die het risico lopen slachtoffer te worden van mensenhandel en/of -smokkel. De pilot 'beschermde opvang' is op 1 januari 2008 formeel van start gegaan, op vier locaties met elk twaalf plaatsen. In deze evaluatie van de pilot staan de volgende vragen centraal: In hoeverre en op welke wijze draagt de pilot bij aan de doelen die daaraan zijn gesteld?In hoeverre kan het al dan niet behalen van de kwantitatieve resultaten worden toegeschreven aan het functioneren van de pilot?Welke andere resultaten heeft de pilot opgeleverd, bijvoorbeeld op het gebied van methodiekontwikkeling en de samenwerking tussen de betrokken instanties?In hoeverre zijn de plaatsing en het verblijf van AMV’s in locaties voor beschermde opvang in overeenstemming met de relevante (inter)nationale weten regelgeving, en wat zou eventueel nodig zijn om overeenstemming te bewerkstelligen? INHOUD: 1. Inleiding 2. Context en achtergronden van de pilot 'beschermde opvang' 3. Onderzoeksvragen en methode 4. Instroom in de beschermde opvang 5. Verblijf en begeleiding in de beschermde opvang 6. Vertrek uit de beschermde opvang 7. Kwantitatieve resultaten 8. De juridische grondslag van de beschermde opvang 9. Conclusies en discussie | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2010-06 | |
dc.subject | Asielzoekerscentrum | |
dc.subject | Kinderhandel | |
dc.subject | Vrijheidsberoving | |
dc.subject | Mensenhandel | |
dc.subject | Slachtoffers | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | |
dc.subject | Amv's | |
dc.subject | Kinderen | |
dc.title | Tussen beheersing en begeleiding | |
dc.title.alternative | een evaluatie van de pilot 'beschermde opvang risico-AMV's | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 1822 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:53:13Z | |
html.description.abstract | For many years now, it has been observed that part of the unaccompanied minor asylum seekers (UMAs) leave their reception centre for an unknown destination. The suspicion is that some of these UMAs have fallen victim to human smuggling and/or international human trafficking. The pilot 'protected reception' started on 1 January 2008, with room for 45 UMAs, divided among five locations, where they only were allowed to leave with prior permission or a staff escort, and where they were coached intensively. | en_GB |
html.description.abstract | Naar aanleiding van aanhoudende signalen dat een deel van de alleenstaande minderjarige vreemdelingen met onbekende bestemming uit de opvangcentra verdwijnt, en het vermoeden dat sommigen van hen slachtoffer zijn van grensoverschrijdende mensenhandel (zie o.a. TK 27 062, nr. 49), is aan de Tweede Kamer voorgesteld om een twee jaar durende pilot beschermde opvang in te richten. In deze pilot zou worden geëxperimenteerd met een vorm van besloten opvang voor AMV’s vanaf 13 jaar, die het risico lopen slachtoffer te worden van mensenhandel en/of -smokkel. De pilot 'beschermde opvang' is op 1 januari 2008 formeel van start gegaan, op vier locaties met elk twaalf plaatsen. In deze evaluatie van de pilot staan de volgende vragen centraal: In hoeverre en op welke wijze draagt de pilot bij aan de doelen die daaraan zijn gesteld?In hoeverre kan het al dan niet behalen van de kwantitatieve resultaten worden toegeschreven aan het functioneren van de pilot?Welke andere resultaten heeft de pilot opgeleverd, bijvoorbeeld op het gebied van methodiekontwikkeling en de samenwerking tussen de betrokken instanties?In hoeverre zijn de plaatsing en het verblijf van AMV’s in locaties voor beschermde opvang in overeenstemming met de relevante (inter)nationale weten regelgeving, en wat zou eventueel nodig zijn om overeenstemming te bewerkstelligen? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Context en achtergronden van de pilot 'beschermde opvang' 3. Onderzoeksvragen en methode 4. Instroom in de beschermde opvang 5. Verblijf en begeleiding in de beschermde opvang 6. Vertrek uit de beschermde opvang 7. Kwantitatieve resultaten 8. De juridische grondslag van de beschermde opvang 9. Conclusies en discussie | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:59063d8b-7b47-4e31-addb-45c24c05664f | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | Universiteit Utrecht, Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen | |
dc.source.city | Den Haag |