Spijbelaars en drop-outs
dc.contributor.author | Storimans. Th. | |
dc.contributor.author | Herweijer, L. | |
dc.contributor.author | Weerman, F.M. | |
dc.contributor.author | Laan, P.H. van der | |
dc.contributor.author | Craane, L. | |
dc.contributor.author | Teijl, R. | |
dc.contributor.author | Plukker, M. | |
dc.contributor.author | Beer, A. de | |
dc.contributor.author | Schravesande, M.L. | |
dc.contributor.author | Veen, A.F.D. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:54:30Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:54:30Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/718 | |
dc.description.abstract | Truancy and school dropouts present a rather substantial problem in the Netherlands. In 2004/2005 there were 57,000 school dropouts (part of whom were readmitted to other courses). School dropouts are vulnerable and their opportunities on the labour market are limited. Clearly, no standard intervention exists. Instead, schools, school attendance officers, Public Prosecutors and 'truancy courts' must be able to call on a vast range of responses to truancy, which can be a warning sign for dropping out of school altogether. This themed issue focuses on the enforcement of the Compulsory Education Act. | |
dc.description.abstract | ARTIKELEN: Th. Storimans - Geschiedenis en achtergronden van de wettelijke leerplicht L. Herwijer - Voortijdig schoolverlaten; aantallen, knelpunten en risicogroepen F.M. Weerman en P.H. van der Laan - Het verband tussen spijbelen, voortijdig schoolverlaten en criminaliteit R. Teijl - Strafrechtelijk optreden bij schoolverzuim L. Craane, M. Plukker en A. de Beer - De leerplichtambtenaar M.L. Schravesande - Leeromgeving, leerloopbanen en schooluitval; een nieuwe visie A.F.D. van Veen - De brede school; pleidooi voor een integraal onderwijs- en jeugdbeleid Internetsites SAMENVATTING: Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten vormen in Nederland een vrij omvangrijk probleem. In 2004/2005 werden 57.000 nieuwe voortijdige schoolverlaters geteld (van wie overigens een deel opnieuw geplaatst wordt op een opleiding). Dropouts zijn kwetsbaar en hebben weinig kansen op de arbeidsmarkt. Duidelijk is dat er niet zoiets bestaat als een standaardinterventie, maar dat scholen, leerplichtambtenaren, OvJ's en 'spijbelrechters' moeten beschikken over een arsenaal van reacties op spijbelen, dat soms een voorbode is van voortijdig schoolverlaten. Aan de handhaving van de leerplichtwet wordt dan ook ruim aandacht besteed in dit themanummer. | |
dc.publisher | WODC | |
dc.relation.ispartofseries | Justitiële verkenningen 2006/06 | |
dc.subject | School en criminaliteit | |
dc.subject | Scholieren | |
dc.subject | Onderwijs | |
dc.subject | Strafvervolging | |
dc.subject | Schoolprestatie | |
dc.subject | Schoolverzuim | |
dc.subject | Leerplicht | |
dc.subject | Leerplichtambtenaren | |
dc.subject | Risicojongeren | |
dc.title | Spijbelaars en drop-outs | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | JV2006/06 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:54:30Z | |
html.description.abstract | Truancy and school dropouts present a rather substantial problem in the Netherlands. In 2004/2005 there were 57,000 school dropouts (part of whom were readmitted to other courses). School dropouts are vulnerable and their opportunities on the labour market are limited. Clearly, no standard intervention exists. Instead, schools, school attendance officers, Public Prosecutors and 'truancy courts' must be able to call on a vast range of responses to truancy, which can be a warning sign for dropping out of school altogether. This themed issue focuses on the enforcement of the Compulsory Education Act. | en_GB |
html.description.abstract | <b>ARTIKELEN:</b> <OL><LI>Th. Storimans - Geschiedenis en achtergronden van de wettelijke leerplicht <LI>L. Herwijer - Voortijdig schoolverlaten; aantallen, knelpunten en risicogroepen <LI>F.M. Weerman en P.H. van der Laan - Het verband tussen spijbelen, voortijdig schoolverlaten en criminaliteit <LI>R. Teijl - Strafrechtelijk optreden bij schoolverzuim <LI>L. Craane, M. Plukker en A. de Beer - De leerplichtambtenaar <LI>M.L. Schravesande - Leeromgeving, leerloopbanen en schooluitval; een nieuwe visie <LI>A.F.D. van Veen - De brede school; pleidooi voor een integraal onderwijs- en jeugdbeleid <LI> Internetsites </LI></OL><b>SAMENVATTING:</b> Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten vormen in Nederland een vrij omvangrijk probleem. In 2004/2005 werden 57.000 nieuwe voortijdige schoolverlaters geteld (van wie overigens een deel opnieuw geplaatst wordt op een opleiding). Dropouts zijn kwetsbaar en hebben weinig kansen op de arbeidsmarkt. Duidelijk is dat er niet zoiets bestaat als een standaardinterventie, maar dat scholen, leerplichtambtenaren, OvJ's en 'spijbelrechters' moeten beschikken over een arsenaal van reacties op spijbelen, dat soms een voorbode is van voortijdig schoolverlaten. Aan de handhaving van de leerplichtwet wordt dan ook ruim aandacht besteed in dit themanummer. | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:28c82a96-4d3a-4ddb-8d1e-5a5309374608 | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Den Haag | |
dc.title.english | Truants and school dropouts (Full text only available in Dutch) |