Motieven voor moord
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-20T08:54:16Z | |
dc.date.available | 2021-01-20T08:54:16Z | |
dc.date.issued | 1991 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/578 | |
dc.description.abstract | Moord is het ultieme delict in iedere beschaafde samenleving. Alleen in geval van (burger)oorlog, de doodstraf en euthanasie is sprake van meer of minder gelegitimeerd doden. Voor enkele groeperingen zou ook moedwillige abortus in deze rij thuishoren, voor andere kan in geen enkel geval sprake zijn van gerechtvaardigd handelen. Afgezien van deze gevallen zijn moord en doodslag niet voor discussie vatbaar. Elke moord of doodslag staat op zichzelf. Juist de ernst van het delict lijkt zich meer te lenen voor een individualiserende benadering in de literatuur dan voor generaliserend wetenschappelijk onderzoek. In deze aflevering wordt een poging gedaan de gegevens en theorievorming (in Nederland) samen te brengen onder de noemer `motieven voor moord'. Deze invalshoek is op zichzelf enigszins problematisch, want, wat is een motief? De psychoanalyticus heeft andere overwegingen bij de bepaling daarvan dan de socioloog of de jurist. Toch is 'het motier in het concrete opsporingswerk van de recherche een van de centrale te ontcijferen 'codes' van iedere zaak. De heftigheid van het delict maakt nieuwsgierig naar de motieven en kennis van het motief leidt maar al te vaak tot de opsporing van de dader. | |
dc.relation.ispartofseries | Justitiële verkenningen 1991/01 | |
dc.subject | Marokkanen | |
dc.subject | Vergelijkend onderzoek | |
dc.subject | Engeland | |
dc.subject | Daderkenmerk | |
dc.subject | Allochtone delinquenten | |
dc.subject | Zedendelict | |
dc.subject | Delinquenten | |
dc.subject | Seriemoord | |
dc.subject | Homoseksualiteit | |
dc.subject | Modus operandi | |
dc.subject | Wapengebruik | |
dc.subject | Verenigde Staten | |
dc.subject | Duitsland | |
dc.subject | Religie | |
dc.subject | Geschiedenis | |
dc.subject | Huiselijk geweld | |
dc.subject | Sekte | |
dc.subject | Turken | |
dc.subject | Doodslag | |
dc.subject | Jeugdprostitutie | |
dc.subject | Statistiek | |
dc.subject | Roofmoord | |
dc.subject | Satanisme | |
dc.subject | Liquidatie | |
dc.subject | Moord | |
dc.title | Motieven voor moord | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | JV1991/01 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-20T08:54:16Z | |
html.description.abstract | Moord is het ultieme delict in iedere beschaafde samenleving. Alleen in geval van (burger)oorlog, de doodstraf en euthanasie is sprake van meer of minder gelegitimeerd doden. Voor enkele groeperingen zou ook moedwillige abortus in deze rij thuishoren, voor andere kan in geen enkel geval sprake zijn van gerechtvaardigd handelen. Afgezien van deze gevallen zijn moord en doodslag niet voor discussie vatbaar. Elke moord of doodslag staat op zichzelf. Juist de ernst van het delict lijkt zich meer te lenen voor een individualiserende benadering in de literatuur dan voor generaliserend wetenschappelijk onderzoek. In deze aflevering wordt een poging gedaan de gegevens en theorievorming (in Nederland) samen te brengen onder de noemer `motieven voor moord'. Deze invalshoek is op zichzelf enigszins problematisch, want, wat is een motief? De psychoanalyticus heeft andere overwegingen bij de bepaling daarvan dan de socioloog of de jurist. Toch is 'het motier in het concrete opsporingswerk van de recherche een van de centrale te ontcijferen 'codes' van iedere zaak. De heftigheid van het delict maakt nieuwsgierig naar de motieven en kennis van het motief leidt maar al te vaak tot de opsporing van de dader. | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:5177121b-dcc9-4c8e-a438-e2cf6196242d | |
dc.contributor.institution | WODC |