Show simple item record

dc.contributor.authorHaagen, F.G.
dc.contributor.authorDijkhuis, R.
dc.contributor.authorHerpen, M. van
dc.contributor.authorBuitenhuis, M.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2025-09-22T10:00:27Z
dc.date.available2025-09-22T10:00:27Z
dc.date.issued2025-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3478
dc.description.abstractOp 23 mei 1977 vond op de openbare lagere school in Bovensmilde een voor Nederlandse begrippen ongekend ingrijpende gebeurtenis plaats: vier gewapende Molukse jongeren gijzelden de aanwezige leerlingen en leraren. Tegelijkertijd werd bij De Punt een trein gekaapt. Bijna vijftig jaar later zijn de negatieve gevolgen van de schoolgijzeling voor sommige getroffenen nog steeds voelbaar; zij kampen nog dagelijks met traumatische herinneringen aan de schoolgijzeling. Dit was voor het ministerie van Justitie en Veiligheid aanleiding om te starten met het project Erkenning en Ondersteuning Getroffenen Bovensmilde (EOGB), en zo een bijdrage te leveren aan het herstelproces van getroffenen. Om de projectgroep EOGB te informeren, heeft het ministerie het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) gevraagd om onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek uit te besteden en te begeleiden. Dit rapport is het resultaat van dat onderzoek. Het doel was om inzicht te verkrijgen in de langetermijngevolgen van de schoolgijzeling en in de behoeften van de getroffenen. De bevindingen van het rapport laten zien hoe (de nasleep van) de gijzeling niet alleen de gegijzelden, maar ook hun gezinnen van herkomst, huidige partners, andere dierbaren en de Molukse en Nederlandse gemeenschappen in Bovensmilde heeft geraakt – en nog altijd raakt. INHOUD Inleiding Schoolgijzeling Theoretisch kader Methoden Resultaten Vragenlijsten Resultaten interviews Oplossingsrichtingen Discussie, reflecties, aanbevelingen
dc.description.abstractOn May 23, 1977, four equipped Moluccan youths took the pupils and teachers present at the public primary school in Bovensmilde hostage. Almost five decades later, the consequences of the school hostage situation are still felt by a number of former pupils. This prompted the Ministry of Justice and Security to commission research into the consequences of the school hostage situation and its aftermath for those affected. This summary reflects on the background of the research, the research approach and the main findings and recommendations
dc.publisherARQ Nationaal Psychotrauma Centrum.nl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3491nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2025/09/22/maatwerk-nodig-bij-hulp-en-erkenning-getroffenen-gijzeling-in-bovensmildenl_NL
dc.subjectGemeentenl_NL
dc.subjectGezinsomstandighedennl_NL
dc.subjectGijzelingnl_NL
dc.subjectHulpverleningnl_NL
dc.subjectKinderennl_NL
dc.subjectOverheidnl_NL
dc.subjectPsychisch letselnl_NL
dc.subjectSlachtoffersnl_NL
dc.titleDe stilte achterafnl_NL
dc.title.alternativeDe langetermijngevolgen van de schoolgijzeling in Bovensmilde (1977)nl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3491nl_NL
html.description.abstractOp 23 mei 1977 vond op de openbare lagere school in Bovensmilde een voor Nederlandse begrippen ongekend ingrijpende gebeurtenis plaats: vier gewapende Molukse jongeren gijzelden de aanwezige leerlingen en leraren. Tegelijkertijd werd bij De Punt een trein gekaapt. Bijna vijftig jaar later zijn de negatieve gevolgen van de schoolgijzeling voor sommige getroffenen nog steeds voelbaar; zij kampen nog dagelijks met traumatische herinneringen aan de schoolgijzeling. Dit was voor het ministerie van Justitie en Veiligheid aanleiding om te starten met het project Erkenning en Ondersteuning Getroffenen Bovensmilde (EOGB), en zo een bijdrage te leveren aan het herstelproces van getroffenen. Om de projectgroep EOGB te informeren, heeft het ministerie het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) gevraagd om onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek uit te besteden en te begeleiden. Dit rapport is het resultaat van dat onderzoek. Het doel was om inzicht te verkrijgen in de langetermijngevolgen van de schoolgijzeling en in de behoeften van de getroffenen. De bevindingen van het rapport laten zien hoe (de nasleep van) de gijzeling niet alleen de gegijzelden, maar ook hun gezinnen van herkomst, huidige partners, andere dierbaren en de Molukse en Nederlandse gemeenschappen in Bovensmilde heeft geraakt – en nog altijd raakt.<P></P><B>INHOUD</B><OL><LI>Inleiding<LI>Schoolgijzeling<LI>Theoretisch kader<LI>Methoden<LI>Resultaten Vragenlijsten<LI>Resultaten interviews<LI>Oplossingsrichtingen<LI>Discussie, reflecties, aanbevelingen</OL></LI>nl_NL
html.description.abstractOn May 23, 1977, four equipped Moluccan youths took the pupils and teachers present at the public primary school in Bovensmilde hostage. Almost five decades later, the consequences of the school hostage situation are still felt by a number of former pupils. This prompted the Ministry of Justice and Security to commission research into the consequences of the school hostage situation and its aftermath for those affected. This summary reflects on the background of the research, the research approach and the main findings and recommendationsen_GB
dc.contributor.institutionARQ Kenniscentrum Impact van Rampen en Crisesnl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityDiemennl_NL
dc.title.englishThe silence that followed Long - term consequences of the Bovensmilde school hostage crisis (1977)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
rapport-de-stilte-achteraf.pdf
Size:
1.501Mb
Format:
PDF
Description:
rapport-de-stilte-achteraf
Thumbnail
Name:
publiekssamenvatting-de-stilte ...
Size:
530.9Kb
Format:
PDF
Description:
publiekssamenvatting-de-stilte ...
Thumbnail
Name:
bijlagendocument-de-stilte-ach ...
Size:
1.482Mb
Format:
PDF
Description:
bijlagendocument-de-stilte-achteraf
Thumbnail
Name:
samenvatting-de-stilte-achteraf.pdf
Size:
433.6Kb
Format:
PDF
Description:
samenvatting-de-stilte-achteraf
Thumbnail
Name:
summary-de-stilte-achteraf.pdf
Size:
468.6Kb
Format:
PDF
Description:
summary-de-stilte-achteraf

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record