Show simple item record

dc.contributor.authorKoeman, N.
dc.contributor.authorJongeling, A.
dc.contributor.authorBehrens, C.
dc.contributor.authorLenders, E.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2025-07-02T08:05:40Z
dc.date.available2025-07-02T08:05:40Z
dc.date.issued2025-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3463
dc.description.abstractDit onderzoek betreft een evaluatie van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Het gaat om een evaluatie van de toegankelijkheid, kwaliteit en doelmatigheid van de SGC in de periode 2017 tot en met 2023. Ook is gekeken naar de mate waarin de SGC voldoet aan de vigerende wet- en regelgeving, de positie die de SGC bekleedt in het geheel van geschilbeslechting in Nederland en de meerwaarde van een hogere publicatiegraad van de uitspraken van de SGC. Onderzoeksvragen In hoeverre heeft de SGC een toegankelijke klacht- en geschilafdoening gerealiseerd? In hoeverre heeft de SGC een kwalitatief goede klacht- en geschilafdoening gerealiseerd? In hoeverre heeft de SGC een doelmatige klacht- en geschilafdoening gerealiseerd? In hoeverre voldoet de SGC aan de wet- en regelgeving voor buitengerechtelijke geschilbeslechting? Welke positie bekleedt de SGC in het geheel van geschilbeslechting in Nederland? Kan er duiding worden gegeven aan de meerwaarde van een hogere publicatiegraad van SGC-uitspraken? INHOUD Inleiding De positie van de SGC De kwaliteit van de SGC Conclusie
dc.description.abstractThis research concerns the evaluation of the Dutch Foundation for Consumer Complaints Boards (Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, SGC). This evaluation considers the accessibility, quality and efficiency of the SGC in the period 2017 to 2023. The extent to which the SGC complies with current laws and regulations, the position that the SGC occupies in the field of dispute resolution as a whole in the Netherlands, and the added value of a higher degree of publication of the SGC's rulings are other topics addressed in this evaluation.
dc.publisherSEO Economisch Onderzoeknl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3508nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2025/07/02/geschillencommissies-doen-werk-toegankelijk-kwalitatief-goed-en-doelmatig-consumenten-wisselend-tevredennl_NL
dc.subjectAlternatieve geschillenbeslechtingnl_NL
dc.subjectConsumentennl_NL
dc.subjectConsumentenbeschermingnl_NL
dc.subjectConsumentenrechtnl_NL
dc.subjectEvaluatieonderzoeknl_NL
dc.subjectGeschillenbeslechtingnl_NL
dc.subjectKlachtnl_NL
dc.subjectKwaliteitszorgnl_NL
dc.titleEvaluatie stichting geschillencommissies voor consumentenzakennl_NL
dc.title.alternativeOnderzoeksperiode 2017-2023nl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3508nl_NL
html.description.abstractDit onderzoek betreft een evaluatie van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Het gaat om een evaluatie van de toegankelijkheid, kwaliteit en doelmatigheid van de SGC in de periode 2017 tot en met 2023. Ook is gekeken naar de mate waarin de SGC voldoet aan de vigerende wet- en regelgeving, de positie die de SGC bekleedt in het geheel van geschilbeslechting in Nederland en de meerwaarde van een hogere publicatiegraad van de uitspraken van de SGC.<P></P>Onderzoeksvragen<OL><LI>In hoeverre heeft de SGC een toegankelijke klacht- en geschilafdoening gerealiseerd?<LI>In hoeverre heeft de SGC een kwalitatief goede klacht- en geschilafdoening gerealiseerd?<LI>In hoeverre heeft de SGC een doelmatige klacht- en geschilafdoening gerealiseerd?<LI>In hoeverre voldoet de SGC aan de wet- en regelgeving voor buitengerechtelijke geschilbeslechting?<LI>Welke positie bekleedt de SGC in het geheel van geschilbeslechting in Nederland?<LI>Kan er duiding worden gegeven aan de meerwaarde van een hogere publicatiegraad van SGC-uitspraken?</OL></LI><P></p><B>INHOUD</B><OL><LI>Inleiding<LI>De positie van de SGC<LI>De kwaliteit van de SGC<LI>Conclusie</OL></LI>nl_NL
html.description.abstractThis research concerns the evaluation of the Dutch Foundation for Consumer Complaints Boards (Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, SGC). This evaluation considers the accessibility, quality and efficiency of the SGC in the period 2017 to 2023. The extent to which the SGC complies with current laws and regulations, the position that the SGC occupies in the field of dispute resolution as a whole in the Netherlands, and the added value of a higher degree of publication of the SGC's rulings are other topics addressed in this evaluation.en_GB
dc.contributor.institutionSEO Economisch Onderzoeknl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityAmsterdamnl_NL
dc.title.englishEvaluation Dutch Foundation for Consumer Complaints Boardsnl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
rapport-evaluatie-geschillenco ...
Size:
2.989Mb
Format:
PDF
Description:
rapport_evalautie
Thumbnail
Name:
infographic-geschillencommissi ...
Size:
111.2Kb
Format:
PDF
Description:
infographic-evaluatie geschill ...
Thumbnail
Name:
samenvatting-evaluatie-geschil ...
Size:
928.8Kb
Format:
PDF
Description:
samenvatting-evaluatie geschil ...
Thumbnail
Name:
summary-evaluatie-geschillenco ...
Size:
938.7Kb
Format:
PDF
Description:
summary-evaluatie geschillenco ...

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record