Rechtsvergelijking toegang tot de rechter van belangenorganisaties in algemeenbelangacties
Name:
rapport-rechtsvergelijking-toe ...
Size:
2.528Mb
Format:
PDF
Description:
rapport-rechtsvergelijking toegang ...
Name:
samenvatting-rechtsvergelijkin ...
Size:
78.15Kb
Format:
PDF
Description:
samenvatting-rechtsvergelijking ...
Name:
summary-rechtsvergelijking-toe ...
Size:
86.81Kb
Format:
PDF
Description:
summary-rechtsvergelijking toegang ...
Organisatie / Institution
Universiteit UtrechtRadboud Universiteit
WODC
Serie / Series
WODC rapport 3520Trefwoorden / Keywords
AansprakelijkheidCollectief actierecht
Geschillenbeslechting
Schadevergoedingsactie
Evaluatie van wetgeving
Evaluatieonderzoek
Massaschade
Wet- en regelgeving
Rechtsvergelijking
Project
3520Link naar nieuwsbericht
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2025/06/16/hoe-bepaalt-rechter-of-belangenorganisatie-algemeenbelangactie-mag-starten
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Rechtsvergelijking toegang tot de rechter van belangenorganisaties in algemeenbelangactiesSamenvatting
De afgelopen jaren zijn door belangenorganisaties verschillende ideële algemeenbelangacties tegen bedrijven en de overheid ingesteld. Kenmerkend aan dit soort procedures is dat de procederende belangenorganisatie zelf een rechtsvordering instelt om de rechten en belangen van anderen te beschermen. Daarbij vraagt zij om niet-geldelijke remedies, zoals een rechterlijk bevel en/of een verklaring voor recht van onrechtmatig handelen. Sinds 1994 bevat het Burgerlijk Wetboek (BW) een wettelijke regeling voor deze procedure, neergelegd in artikel 3:305a BW. Op 1 januari 2020 is de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA) in werking getreden; daarmee is het instellen van een collectieve schadevergoedingsactie mogelijk gemaakt. Met de inwerkingtreding van de WAMCA is ook artikel 3:305a BW aangepast. Een belangrijke aanpassing is de introductie van het representativiteitsvereiste. Het vernieuwde artikel 3:305a BW bepaalt onder meer dat de rechter bij de ontvankelijkheidsbeoordeling in een ideële algemeenbelangactie en collectieve schadevergoedingsactie beoordeelt of de procederende belangenorganisatie voldoende representatief is, gelet op de achterban en de omvang van de vertegenwoordigde vorderingen. In 2023 heeft de meerderheid van de Tweede Kamer de regering verzocht om te verkennen in hoeverre voor belangenorganisaties met een ideëel doel op grond van artikel 3:305a BW nadere vereisten met het oog op de representativiteit gesteld moeten worden. Aan de Kamer is in dat verband toegezegd dat onderzocht wordt hoe ons omringende landen omgaan met ideële algemeenbelangacties en welke (representativiteits)eisen zij stellen aan deze organisaties. Dit rapport vormt de verslaglegging van dat onderzoek.Het onderzoek bestaat uit drie delen.- Allereerst is de achtergrond en uitwerking van het representativiteitsvereiste in de Nederlandse wet en rechtspraak onderzocht. Eveneens is gekeken naar de Nederlandse literatuur over het representativiteitsvereiste.
- Ten tweede is de betekenis van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en het Verdrag van Aarhus voor het representativiteitsvereiste onderzocht.
- Ten derde is de ontvankelijkheidsbeoordeling in algemeenbelangacties tegen de overheid in België, Duitsland, Engeland & Wales, Frankrijk, Noorwegen en Zweden onderzocht.
- Introductie
- Nederlandse context: artikel 3:305a BW
- Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens & het Verdrag van Aarhus
- Bevoegdheden van belangenorganisaties in de onderzochte jurisdicties
- Systematiek van de ontvankelijkheidsbeoordeling
- Representativiteit bij de ontvankelijkheidsbeoordeling
- Conclusie