Show simple item record

dc.contributor.authorVeldkamp, C.
dc.contributor.authorHuizen, C. van
dc.contributor.authorBeerepoot, R.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2025-03-05T16:01:36Z
dc.date.available2025-03-05T16:01:36Z
dc.date.issued2025-03-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3441
dc.description.abstractLang niet alle kinderen groeien meer op in een traditioneel tweeoudergezin. Door scheidingen ontstaan bijvoorbeeld gezinnen met stiefkinderen en -ouders. Ook kiezen sommige ouders er bewust voor om kinderen te krijgen en op te voeden met meer dan twee volwassenen. In 2016 heeft de Staatscommissie Herijking Ouderschap geadviseerd om te komen tot een wettelijke regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag. Voordat overgegaan kan worden tot nieuwe wetgeving omtrent meerouderschap en meerpersoonsgezag is eerst meer inzicht nodig in de (potentiële) doelgroep voor deze eventuele wetgeving. Dit is enerzijds van belang om inzicht te krijgen in de uitvoeringsconsequenties (de juridische complexiteit); hoe groter en diverser de groep hoe groter de implicaties voor de uitvoering. Anderzijds geeft inzicht in de omvang en diversiteit van de doelgroep ook aan hoe groot de groep is die tegen problemen aanloopt en geeft het inzicht of dat afdoende afgedekt wordt met eventuele nieuwe wetgeving. De onderzoekers brengen in dit rapport de potentiële doelgroep voor wetgeving over meerouderschap en meerpersoonsgezag in beeld. Onderzoeksvragen Welke potentiële doelgroepen kunnen worden onderscheiden voor een wettelijk regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag? Wat is de omvang van de potentiële doelgroepen die kunnen worden onderscheiden? Welk deel van de potentiële doelgroep had voor conceptie al het plan om het kind in een meeroudergezin te laten opgroeien? Wat zijn de kenmerken van deze potentiële doelgroepen? (demografisch, moment ontstaan meeroudergezin en andere kenmerken die relevant kunnen zijn voor de wettelijke regeling) Welke knelpunten worden op dit moment ervaren door de potentiële doelgroepen en hun omgeving? Welk deel van de potentiële doelgroep heeft voor conceptie al afspraken op papier gemaakt? Welk deel van de potentiële doelgroepen verwacht mogelijk gebruik te maken van een wettelijke regeling als deze wordt geïntroduceerd? INHOUDSOPGAVE Inleiding Doelgroepen en populatiegrootte Opvoeding en ouderschap/gezag Wensen voor wettelijke regeling
dc.description.abstractMany children no longer grow up in a traditional two-parent family. For example, divorces create families with stepchildren and stepparents. There are also parents who consciously choose to have and raise children with more than two adults. Currently, the Dutch law still assumes a maximum of two parents and two people with parental authority over a child. The Dutch Government Commission for Reassessment of Parenthood has recommended offering the possibility of granting legal parenthood and parental authority to a maximum of four parents1. The WODC has asked Ipsos I&O to conduct research into the potential target group for legislation on multi-parenthood and multi-person authority in the Netherlands. In this chapter, we present the most important research results and conclusions of this study based on the research questions.
dc.publisherIpsos I&Onl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3496nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2025/03/05/doelgroep-voor-wettelijke-regeling-meerouderschap-beperkt-qua-omvangnl_NL
dc.subjectOuderschapnl_NL
dc.subjectBovenwindse eilandennl_NL
dc.subjectOnderzoeksmethodenl_NL
dc.subjectOuderlijk gezagnl_NL
dc.subjectWet- en regelgevingnl_NL
dc.titleOnderzoek naar doelgroepen voor meerouderschap en meerpersoonsgezagnl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3496nl_NL
html.description.abstractLang niet alle kinderen groeien meer op in een traditioneel tweeoudergezin. Door scheidingen ontstaan bijvoorbeeld gezinnen met stiefkinderen en -ouders. Ook kiezen sommige ouders er bewust voor om kinderen te krijgen en op te voeden met meer dan twee volwassenen. In 2016 heeft de Staatscommissie Herijking Ouderschap geadviseerd om te komen tot een wettelijke regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag. Voordat overgegaan kan worden tot nieuwe wetgeving omtrent meerouderschap en meerpersoonsgezag is eerst meer inzicht nodig in de (potentiële) doelgroep voor deze eventuele wetgeving. Dit is enerzijds van belang om inzicht te krijgen in de uitvoeringsconsequenties (de juridische complexiteit); hoe groter en diverser de groep hoe groter de implicaties voor de uitvoering. Anderzijds geeft inzicht in de omvang en diversiteit van de doelgroep ook aan hoe groot de groep is die tegen problemen aanloopt en geeft het inzicht of dat afdoende afgedekt wordt met eventuele nieuwe wetgeving. De onderzoekers brengen in dit rapport de potentiële doelgroep voor wetgeving over meerouderschap en meerpersoonsgezag in beeld. <P></P>Onderzoeksvragen<OL><LI>Welke potentiële doelgroepen kunnen worden onderscheiden voor een wettelijk regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag?<LI>Wat is de omvang van de potentiële doelgroepen die kunnen worden onderscheiden?<LI>Welk deel van de potentiële doelgroep had voor conceptie al het plan om het kind in een meeroudergezin te laten opgroeien?<LI>Wat zijn de kenmerken van deze potentiële doelgroepen? (demografisch, moment ontstaan meeroudergezin en andere kenmerken die relevant kunnen zijn voor de wettelijke regeling)<LI>Welke knelpunten worden op dit moment ervaren door de potentiële doelgroepen en hun omgeving?<LI>Welk deel van de potentiële doelgroep heeft voor conceptie al afspraken op papier gemaakt?<LI>Welk deel van de potentiële doelgroepen verwacht mogelijk gebruik te maken van een wettelijke regeling als deze wordt geïntroduceerd?</OL></LI><P></P>INHOUDSOPGAVE<OL><LI>Inleiding<LI>Doelgroepen en populatiegrootte<LI>Opvoeding en ouderschap/gezag<LI>Wensen voor wettelijke regeling</OL></LI>nl_NL
html.description.abstractMany children no longer grow up in a traditional two-parent family. For example, divorces create families with stepchildren and stepparents. There are also parents who consciously choose to have and raise children with more than two adults. Currently, the Dutch law still assumes a maximum of two parents and two people with parental authority over a child. The Dutch Government Commission for Reassessment of Parenthood has recommended offering the possibility of granting legal parenthood and parental authority to a maximum of four parents1. The WODC has asked Ipsos I&O to conduct research into the potential target group for legislation on multi-parenthood and multi-person authority in the Netherlands. In this chapter, we present the most important research results and conclusions of this study based on the research questions.en_GB
dc.contributor.institutionIpsos I&Onl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityAmsterdamnl_NL
dc.title.englishResearch into target groups for multi-parenthood and multi-person authority in the Netherlands (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3496-onderzoek-naar-doelgroepe ...
Size:
1.404Mb
Format:
PDF
Description:
3496-rapport
Thumbnail
Name:
3496-onderzoek-naar-doelgroepe ...
Size:
442.3Kb
Format:
PDF
Description:
3496-samenvatting
Thumbnail
Name:
3496-onderzoek-naar-doelgroepe ...
Size:
424.1Kb
Format:
PDF
Description:
3496-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record