Onderzoek naar doelgroepen voor meerouderschap en meerpersoonsgezag
dc.contributor.author | Veldkamp, C. | |
dc.contributor.author | Huizen, C. van | |
dc.contributor.author | Beerepoot, R. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2025-03-05T16:01:36Z | |
dc.date.available | 2025-03-05T16:01:36Z | |
dc.date.issued | 2025-03-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3441 | |
dc.description.abstract | Lang niet alle kinderen groeien meer op in een traditioneel tweeoudergezin. Door scheidingen ontstaan bijvoorbeeld gezinnen met stiefkinderen en -ouders. Ook kiezen sommige ouders er bewust voor om kinderen te krijgen en op te voeden met meer dan twee volwassenen. In 2016 heeft de Staatscommissie Herijking Ouderschap geadviseerd om te komen tot een wettelijke regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag. Voordat overgegaan kan worden tot nieuwe wetgeving omtrent meerouderschap en meerpersoonsgezag is eerst meer inzicht nodig in de (potentiële) doelgroep voor deze eventuele wetgeving. Dit is enerzijds van belang om inzicht te krijgen in de uitvoeringsconsequenties (de juridische complexiteit); hoe groter en diverser de groep hoe groter de implicaties voor de uitvoering. Anderzijds geeft inzicht in de omvang en diversiteit van de doelgroep ook aan hoe groot de groep is die tegen problemen aanloopt en geeft het inzicht of dat afdoende afgedekt wordt met eventuele nieuwe wetgeving. De onderzoekers brengen in dit rapport de potentiële doelgroep voor wetgeving over meerouderschap en meerpersoonsgezag in beeld. Onderzoeksvragen Welke potentiële doelgroepen kunnen worden onderscheiden voor een wettelijk regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag? Wat is de omvang van de potentiële doelgroepen die kunnen worden onderscheiden? Welk deel van de potentiële doelgroep had voor conceptie al het plan om het kind in een meeroudergezin te laten opgroeien? Wat zijn de kenmerken van deze potentiële doelgroepen? (demografisch, moment ontstaan meeroudergezin en andere kenmerken die relevant kunnen zijn voor de wettelijke regeling) Welke knelpunten worden op dit moment ervaren door de potentiële doelgroepen en hun omgeving? Welk deel van de potentiële doelgroep heeft voor conceptie al afspraken op papier gemaakt? Welk deel van de potentiële doelgroepen verwacht mogelijk gebruik te maken van een wettelijke regeling als deze wordt geïntroduceerd? INHOUDSOPGAVE Inleiding Doelgroepen en populatiegrootte Opvoeding en ouderschap/gezag Wensen voor wettelijke regeling | |
dc.description.abstract | Many children no longer grow up in a traditional two-parent family. For example, divorces create families with stepchildren and stepparents. There are also parents who consciously choose to have and raise children with more than two adults. Currently, the Dutch law still assumes a maximum of two parents and two people with parental authority over a child. The Dutch Government Commission for Reassessment of Parenthood has recommended offering the possibility of granting legal parenthood and parental authority to a maximum of four parents1. The WODC has asked Ipsos I&O to conduct research into the potential target group for legislation on multi-parenthood and multi-person authority in the Netherlands. In this chapter, we present the most important research results and conclusions of this study based on the research questions. | |
dc.publisher | Ipsos I&O | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3496 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2025/03/05/doelgroep-voor-wettelijke-regeling-meerouderschap-beperkt-qua-omvang | nl_NL |
dc.subject | Ouderschap | nl_NL |
dc.subject | Bovenwindse eilanden | nl_NL |
dc.subject | Onderzoeksmethode | nl_NL |
dc.subject | Ouderlijk gezag | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.title | Onderzoek naar doelgroepen voor meerouderschap en meerpersoonsgezag | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3496 | nl_NL |
html.description.abstract | Lang niet alle kinderen groeien meer op in een traditioneel tweeoudergezin. Door scheidingen ontstaan bijvoorbeeld gezinnen met stiefkinderen en -ouders. Ook kiezen sommige ouders er bewust voor om kinderen te krijgen en op te voeden met meer dan twee volwassenen. In 2016 heeft de Staatscommissie Herijking Ouderschap geadviseerd om te komen tot een wettelijke regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag. Voordat overgegaan kan worden tot nieuwe wetgeving omtrent meerouderschap en meerpersoonsgezag is eerst meer inzicht nodig in de (potentiële) doelgroep voor deze eventuele wetgeving. Dit is enerzijds van belang om inzicht te krijgen in de uitvoeringsconsequenties (de juridische complexiteit); hoe groter en diverser de groep hoe groter de implicaties voor de uitvoering. Anderzijds geeft inzicht in de omvang en diversiteit van de doelgroep ook aan hoe groot de groep is die tegen problemen aanloopt en geeft het inzicht of dat afdoende afgedekt wordt met eventuele nieuwe wetgeving. De onderzoekers brengen in dit rapport de potentiële doelgroep voor wetgeving over meerouderschap en meerpersoonsgezag in beeld. <P></P>Onderzoeksvragen<OL><LI>Welke potentiële doelgroepen kunnen worden onderscheiden voor een wettelijk regeling voor meerouderschap en meerpersoonsgezag?<LI>Wat is de omvang van de potentiële doelgroepen die kunnen worden onderscheiden?<LI>Welk deel van de potentiële doelgroep had voor conceptie al het plan om het kind in een meeroudergezin te laten opgroeien?<LI>Wat zijn de kenmerken van deze potentiële doelgroepen? (demografisch, moment ontstaan meeroudergezin en andere kenmerken die relevant kunnen zijn voor de wettelijke regeling)<LI>Welke knelpunten worden op dit moment ervaren door de potentiële doelgroepen en hun omgeving?<LI>Welk deel van de potentiële doelgroep heeft voor conceptie al afspraken op papier gemaakt?<LI>Welk deel van de potentiële doelgroepen verwacht mogelijk gebruik te maken van een wettelijke regeling als deze wordt geïntroduceerd?</OL></LI><P></P>INHOUDSOPGAVE<OL><LI>Inleiding<LI>Doelgroepen en populatiegrootte<LI>Opvoeding en ouderschap/gezag<LI>Wensen voor wettelijke regeling</OL></LI> | nl_NL |
html.description.abstract | Many children no longer grow up in a traditional two-parent family. For example, divorces create families with stepchildren and stepparents. There are also parents who consciously choose to have and raise children with more than two adults. Currently, the Dutch law still assumes a maximum of two parents and two people with parental authority over a child. The Dutch Government Commission for Reassessment of Parenthood has recommended offering the possibility of granting legal parenthood and parental authority to a maximum of four parents1. The WODC has asked Ipsos I&O to conduct research into the potential target group for legislation on multi-parenthood and multi-person authority in the Netherlands. In this chapter, we present the most important research results and conclusions of this study based on the research questions. | en_GB |
dc.contributor.institution | Ipsos I&O | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Research into target groups for multi-parenthood and multi-person authority in the Netherlands (full text only available in Dutch) | nl_NL |