Show simple item record

dc.contributor.authorKruize, P.
dc.contributor.authorGruter, P.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2024-11-26T08:42:31Z
dc.date.available2024-11-26T08:42:31Z
dc.date.issued2024-11-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3413
dc.description.abstractDe Wet handhaving kraakverbod is op 1 juli 2022 in werking getreden. Belangrijkste doel van de nieuwe wet is om de doorlooptijd bij een strafrechtelijke ontruiming van een kraakpand te verkorten. Waar de krakers voorheen de mogelijkheid hadden een kort geding aan te spannen tegen de voorgenomen ontruiming bij de voorzieningenrechter, is het nu de rechter-commissaris die binnen drie dagen beslist over de eis tot ontruiming. Op deze wijze wil de wetgever het ‘woonmodel’-gedrag bij het kraken voorkomen. De evaluatie bestaat uit drie deelonderzoeken: de nul-meting, de één-meting en de eindevaluatie. Het hier voorliggende onderzoeksverslag beschrijft de uitkomsten van de één-meting waarmee de situatie anno 2023 – dus na het inwerkingtreden van de nieuwe wet – in kaart is gebracht. De tweeledige probleemstelling voor de één-meting luidt als volgt: Wat is de situatie met betrekking tot de aard en omvang van kraken alsmede de handhaving van het kraakverbod in het eerste jaar na de inwerkingtreding van de wet? En welke veranderingen zijn er opgetreden ten opzichte van de uitgangssituatie in het jaar voorafgaand aan de wetswijziging? Wat zijn de eerste gevolgen van de nieuwe wet voor enerzijds (de werkprocessen van en administratieve last voor) politie, OM en rechterlijke macht en anderzijds de rechtsbescherming van krakers, met name rond de toepassing van de ontruimingsmogelijkheid uit de wet? INHOUD Inleiding Kraakincidenten 2023: aard en omgeving Kraakincidenten 2023: procedures rond ontruimingen Veranderingen voor de nieuwe wet Strafrechtelijke vervolging van krakers Conclusies
dc.publisherBureau Atenonl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3278bnl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/11/26/nieuwe-wet-handhaving-kraakverbod-niet-vaker-wel-sneller-ontruiming-pandennl_NL
dc.subjectKrakennl_NL
dc.subjectEvaluatie van wetgevingnl_NL
dc.subjectStrafvervolgingnl_NL
dc.subjectWet- en regelgevingnl_NL
dc.subjectVerdachtennl_NL
dc.subjectBeslissing omtrent vervolgingnl_NL
dc.subjectSnelheid van berechtingnl_NL
dc.subjectKort gedingnl_NL
dc.subjectVonnisnl_NL
dc.subjectHandhaving openbare ordenl_NL
dc.subjectCaseloadnl_NL
dc.subjectIncidentnl_NL
dc.subjectStrafbaarheidnl_NL
dc.subjectAangiftenl_NL
dc.subjectMeldingnl_NL
dc.subjectHuisvestingnl_NL
dc.subjectHoger beroepnl_NL
dc.titleEvaluatie Wet handhaving kraakverbodnl_NL
dc.title.alternativeFase 2: één-metingnl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3278bnl_NL
html.description.abstractDe Wet handhaving kraakverbod is op 1 juli 2022 in werking getreden. Belangrijkste doel van de nieuwe wet is om de doorlooptijd bij een strafrechtelijke ontruiming van een kraakpand te verkorten. Waar de krakers voorheen de mogelijkheid hadden een kort geding aan te spannen tegen de voorgenomen ontruiming bij de voorzieningenrechter, is het nu de rechter-commissaris die binnen drie dagen beslist over de eis tot ontruiming. Op deze wijze wil de wetgever het ‘woonmodel’-gedrag bij het kraken voorkomen.<BR>De evaluatie bestaat uit drie deelonderzoeken: de nul-meting, de één-meting en de eindevaluatie. Het hier voorliggende onderzoeksverslag beschrijft de uitkomsten van de één-meting waarmee de situatie anno 2023 – dus na het inwerkingtreden van de nieuwe wet – in kaart is gebracht. <P></P>De tweeledige probleemstelling voor de één-meting luidt als volgt:<OL><LI>Wat is de situatie met betrekking tot de aard en omvang van kraken alsmede de handhaving van het kraakverbod in het eerste jaar na de inwerkingtreding van de wet? En welke veranderingen zijn er opgetreden ten opzichte van de uitgangssituatie in het jaar voorafgaand aan de wetswijziging?<LI>Wat zijn de eerste gevolgen van de nieuwe wet voor enerzijds (de werkprocessen van en administratieve last voor) politie, OM en rechterlijke macht en anderzijds de rechtsbescherming van krakers, met name rond de toepassing van de ontruimingsmogelijkheid uit de wet? </OL></LI><P></P>INHOUD<OL><LI>Inleiding<LI>Kraakincidenten 2023: aard en omgeving<LI> Kraakincidenten 2023: procedures rond ontruimingen<LI>Veranderingen voor de nieuwe wet<LI>Strafrechtelijke vervolging van krakers<LI>Conclusies</OL></LI>nl_NL
dc.contributor.institutionBureau Atenonl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityAmsterdamnl_NL
dc.title.englishEvaluation of the Squatting Ban Enforcement Actnl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3278b-evaluatie-wet-handhaving ...
Size:
1.620Mb
Format:
PDF
Description:
3278b-volledige tekst
Thumbnail
Name:
3278b-evaluatie-wet-handhaving ...
Size:
475.5Kb
Format:
PDF
Description:
3278b-samenvatting
Thumbnail
Name:
3278b-evaluatie-wet-handhaving ...
Size:
150.9Kb
Format:
PDF
Description:
3278b-factsheet
Thumbnail
Name:
3278b-evaluatie-wet-handhaving ...
Size:
428.4Kb
Format:
PDF
Description:
3278b-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record