Evaluatie Wet handhaving kraakverbod
dc.contributor.author | Kruize, P. | |
dc.contributor.author | Gruter, P. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2024-11-26T08:42:31Z | |
dc.date.available | 2024-11-26T08:42:31Z | |
dc.date.issued | 2024-11-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3413 | |
dc.description.abstract | De Wet handhaving kraakverbod is op 1 juli 2022 in werking getreden. Belangrijkste doel van de nieuwe wet is om de doorlooptijd bij een strafrechtelijke ontruiming van een kraakpand te verkorten. Waar de krakers voorheen de mogelijkheid hadden een kort geding aan te spannen tegen de voorgenomen ontruiming bij de voorzieningenrechter, is het nu de rechter-commissaris die binnen drie dagen beslist over de eis tot ontruiming. Op deze wijze wil de wetgever het ‘woonmodel’-gedrag bij het kraken voorkomen. De evaluatie bestaat uit drie deelonderzoeken: de nul-meting, de één-meting en de eindevaluatie. Het hier voorliggende onderzoeksverslag beschrijft de uitkomsten van de één-meting waarmee de situatie anno 2023 – dus na het inwerkingtreden van de nieuwe wet – in kaart is gebracht. De tweeledige probleemstelling voor de één-meting luidt als volgt: Wat is de situatie met betrekking tot de aard en omvang van kraken alsmede de handhaving van het kraakverbod in het eerste jaar na de inwerkingtreding van de wet? En welke veranderingen zijn er opgetreden ten opzichte van de uitgangssituatie in het jaar voorafgaand aan de wetswijziging? Wat zijn de eerste gevolgen van de nieuwe wet voor enerzijds (de werkprocessen van en administratieve last voor) politie, OM en rechterlijke macht en anderzijds de rechtsbescherming van krakers, met name rond de toepassing van de ontruimingsmogelijkheid uit de wet? INHOUD Inleiding Kraakincidenten 2023: aard en omgeving Kraakincidenten 2023: procedures rond ontruimingen Veranderingen voor de nieuwe wet Strafrechtelijke vervolging van krakers Conclusies | |
dc.publisher | Bureau Ateno | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3278b | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/11/26/nieuwe-wet-handhaving-kraakverbod-niet-vaker-wel-sneller-ontruiming-panden | nl_NL |
dc.subject | Kraken | nl_NL |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | nl_NL |
dc.subject | Strafvervolging | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.subject | Verdachten | nl_NL |
dc.subject | Beslissing omtrent vervolging | nl_NL |
dc.subject | Snelheid van berechting | nl_NL |
dc.subject | Kort geding | nl_NL |
dc.subject | Vonnis | nl_NL |
dc.subject | Handhaving openbare orde | nl_NL |
dc.subject | Caseload | nl_NL |
dc.subject | Incident | nl_NL |
dc.subject | Strafbaarheid | nl_NL |
dc.subject | Aangifte | nl_NL |
dc.subject | Melding | nl_NL |
dc.subject | Huisvesting | nl_NL |
dc.subject | Hoger beroep | nl_NL |
dc.title | Evaluatie Wet handhaving kraakverbod | nl_NL |
dc.title.alternative | Fase 2: één-meting | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3278b | nl_NL |
html.description.abstract | De Wet handhaving kraakverbod is op 1 juli 2022 in werking getreden. Belangrijkste doel van de nieuwe wet is om de doorlooptijd bij een strafrechtelijke ontruiming van een kraakpand te verkorten. Waar de krakers voorheen de mogelijkheid hadden een kort geding aan te spannen tegen de voorgenomen ontruiming bij de voorzieningenrechter, is het nu de rechter-commissaris die binnen drie dagen beslist over de eis tot ontruiming. Op deze wijze wil de wetgever het ‘woonmodel’-gedrag bij het kraken voorkomen.<BR>De evaluatie bestaat uit drie deelonderzoeken: de nul-meting, de één-meting en de eindevaluatie. Het hier voorliggende onderzoeksverslag beschrijft de uitkomsten van de één-meting waarmee de situatie anno 2023 – dus na het inwerkingtreden van de nieuwe wet – in kaart is gebracht. <P></P>De tweeledige probleemstelling voor de één-meting luidt als volgt:<OL><LI>Wat is de situatie met betrekking tot de aard en omvang van kraken alsmede de handhaving van het kraakverbod in het eerste jaar na de inwerkingtreding van de wet? En welke veranderingen zijn er opgetreden ten opzichte van de uitgangssituatie in het jaar voorafgaand aan de wetswijziging?<LI>Wat zijn de eerste gevolgen van de nieuwe wet voor enerzijds (de werkprocessen van en administratieve last voor) politie, OM en rechterlijke macht en anderzijds de rechtsbescherming van krakers, met name rond de toepassing van de ontruimingsmogelijkheid uit de wet? </OL></LI><P></P>INHOUD<OL><LI>Inleiding<LI>Kraakincidenten 2023: aard en omgeving<LI> Kraakincidenten 2023: procedures rond ontruimingen<LI>Veranderingen voor de nieuwe wet<LI>Strafrechtelijke vervolging van krakers<LI>Conclusies</OL></LI> | nl_NL |
dc.contributor.institution | Bureau Ateno | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Evaluation of the Squatting Ban Enforcement Act | nl_NL |