Name:
3417-radicale-reclame-op-socia ...
Size:
2.481Mb
Format:
PDF
Description:
3417-volledige tekst
Name:
3417-radicale-reclame-op-socia ...
Size:
726.0Kb
Format:
PDF
Description:
3417-samenvatting
Name:
3417-radicale-reclame-op-socia ...
Size:
513.2Kb
Format:
PDF
Description:
3417-summary
Organisatie / Institution
Nederlands Studiecentrum voor Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR)WODC
Serie / Series
WODC Rapport 3417Trefwoorden / Keywords
Extremistische groeperingRadicalisering
Sociale media
Internet
Reclame
Jihad
Links-extremisme
rechts-extremisme
religie
Werving en selectie
Literatuuronderzoek
Bestrijding
Psychologie
Preventie
Project
3417Link naar nieuwsbericht
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/09/04/radicale-reclame-hoe-werven-extremistische-groeperingen-nieuwe-leden
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Radicale reclame op sociale mediaOndertitel / Subtitle
Een onderzoek naar online rekrutering door een voor extremistische groepenSamenvatting
In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat internet en sociale media een cruciale rol spelen in processen van radicalisering en rekrutering door en voor extremistische groepen. In de Nationale Contraterrorisme Strategie 2022-2026, het meest recente Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland en het recente jaarverslag van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) wordt op verschillende manieren verwezen naar de rol van internet en sociale media. Zo wordt in het dreigingsbeeld benoemd dat de online wereld een belangrijke rol speelt in radicalisering, netwerkvorming en het aantrekken van jongeren met een al bestaande ‘geweldslust en drang om te choqueren’.Het huidige onderzoek beoogt in kaart te brengen hoe online rekrutering door en voor rechts-extremistische, jihadistische, anti-institutionele en links-extremistische groeperingen verloopt. Online rekrutering wordt hierbij gedefinieerd als “het proces waarbij een individu online wordt aangemoedigd om lid te worden van een groep, organisatie of beweging”. We vertrekken vanuit theorieën die veronderstellen dat rekrutering bestaat uit verschillende fasen. Daarnaast gebruiken we theorieën die specifiek ingaan op hoe kenmerken van sociale media aansluiten bij de leefwereld van gebruikers en daarmee zowel gewenste als ongewenste ontwikkelingen kunnen faciliteren. Ter vergroting van de kennis over online rekrutering beantwoorden we de volgende overkoepelende onderzoeksvragen:
- Wat is uit de literatuur en de praktijk bekend over de aard en mechanismen van online rekrutering door en voor extremistische groepen?
- In hoeverre is er een wisselwerking tussen online rekrutering en offline gedrag?
- Welke aanpakken en handelingsperspectieven zijn beschikbaar/geschikt voor instanties die zijn belast met de aanpak van extremisme?
- Inleiding
- Wetenschappelijk kader
- Methode
- De aard, mechanisme en doorwerking van online rekrutering
- Maatregelen tegen online rekrutering en handelingsperspectieven
- slothoofdstuk
Title
Radical promotion on social media; a study of online recruitment by and for extremist groups (full text only available in Dutch)Summary
In recent years, it has become increasingly clear that the internet and social media play a crucial role in processes of radicalization and recruitment by and for extremist groups. In the National Counterterrorism Strategy 2022-2026, the most recent Terrorist Threat Assessment for the Netherlands (DTN) and the recent annual report of the General Intelligence and Security Service (AIVD), various references are made to the role of internet and social media.The current study attempts to fill this gap by examining how online recruitment for and by right-wing extremist, jihadist, anti-institutional and left-wing extremist groups takes place. Online recruitment is defined as “the process by which an individual is encouraged online to join a group, organization, or movement”. We depart from theories that presume that recruitment consists of different phases. Additionally, we use theories that specifically address how social media characteristics align with the users' world to facilitate both desired and undesired developments. To enhance knowledge about online recruitment, we answer the following overarching research questions:
- What is known from both the scientific literature as well as from practice about the nature and mechanisms of online recruitment?
- To what extent do online recruitment and offline behavior interact?
- What perspectives and approaches are available/suitable for agencies tasked with preventing and responding to online recruitment?