Show simple item record

dc.contributor.authorBoom, W. van
dc.contributor.authorRijnhout, R.
dc.contributor.authorGulyás, H.
dc.contributor.authorDerksen, J.
dc.contributor.authorTilburg, R. van
dc.contributor.authorDongen, E. van
dc.contributor.authorFaure, M.
dc.contributor.authorAkkermans, A.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2024-09-03T09:00:08Z
dc.date.available2024-09-03T09:00:08Z
dc.date.issued2024-09-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3380
dc.description.abstractDeze studie gaat over de kwaliteit van belangenbehartiging op de Nederlandse markt voor belangenbehartigingsdienstverlening bij letselschadegevallen. De benadeelde die door letsel schade lijdt en daarvoor via het aansprakelijkheidsrecht compensatie wenst te verkrijgen van de aansprakelijke c.q. diens aansprakelijkheidsverzekeraar, wendt zich vaak tot een belangenbehartiger om dit te bewerkstelligen. Onder belangenbehartiging verstaan we dus het bijstaan door de belangenbehartiger van de benadeelde op grond van een contractuele opdracht van die benadeelde. Deze studie heeft als doelstelling het verkrijgen van inzicht in de samenstelling van de markt voor dienstverlening door belangenbehartigers, het verkrijgen van inzicht in kwaliteit van die belangenbehartiging en de factoren die deze kwaliteit bevorderen en belemmeren, en het verkrijgen van inzicht in mogelijke verbeteringen in die kwaliteit. INHOUD Inleiding Een eerste schets van de markt van belangenbehartiging Kostenverhaal voor de beloningsstructuren Welke zorgen over de praktijk zijn er? Kwaliteit van belangenbehartiging: drie perspectieven Bevordering van belemmering van kwaliteit: factoren en denkrichtingen Antwoorden op de ondezoeksvragen Bijlage 1 - Verantwoording algemeen Bijlage 2 - Verantwoording deskresearch Bijlage 3 - Interviews Bijlage 4 - Expertbijeenkomst Verkort aangehaalde bronnen en vindplaatsen
dc.description.abstractThis study deals with the quality of services provided to victims of personal injury in the Dutch market for personal injury claims management and litigation services. The injured party who suffers damage due to injury and wishes to obtain compensation from the liable party or his liability insurer through liability law, often turns to a service provider – a lawyer or other service provider – to achieve this. The objective of this study is to gain an understanding of the composition of the management and litigation services market, to gain an understanding of the quality of such services and the factors that promote and hinder that quality, and to gain an understanding of possible improvements in that quality. Among the reasons for the study were recent reports about malpractices in the personal injury sector and a parliamentary motion calling on the government to investigate alleged malpractices by rogue service providers who are not affiliated with the Dutch Personal Injury Quality Mark (NKL).
dc.publisherRadboud Universiteit Nijmegennl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 3396nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/09/03/meer-regie-overheid-nodig-om-kwaliteit-letselschadepraktijk-te-verbeteren
dc.subjectSchaderegelingnl_NL
dc.subjectLetselschadenl_NL
dc.subjectBemiddelingnl_NL
dc.subjectBedrogsdelictnl_NL
dc.subjectOplichtingnl_NL
dc.subjectVervalsingnl_NL
dc.subjectSlachtoffersnl_NL
dc.subjectAdvocatuurnl_NL
dc.subjectKostennl_NL
dc.subjectAdvocatennl_NL
dc.subjectKwaliteitszorg
dc.titleDe belangenbehartiger bij letselschadenl_NL
dc.title.alternativeOver het bevorderen van kwaliteit en het tegengaan van zorgelijke praktijken op de markt voor belangenbehartigingsdienstverlening bij letselschadenl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3396nl_NL
html.description.abstractDeze studie gaat over de kwaliteit van belangenbehartiging op de Nederlandse markt voor belangenbehartigingsdienstverlening bij letselschadegevallen. De benadeelde die door letsel schade lijdt en daarvoor via het aansprakelijkheidsrecht compensatie wenst te verkrijgen van de aansprakelijke c.q. diens aansprakelijkheidsverzekeraar, wendt zich vaak tot een belangenbehartiger om dit te bewerkstelligen. Onder belangenbehartiging verstaan we dus het bijstaan door de belangenbehartiger van de benadeelde op grond van een contractuele opdracht van die benadeelde.<BR>Deze studie heeft als doelstelling het verkrijgen van inzicht in de samenstelling van de markt voor dienstverlening door belangenbehartigers, het verkrijgen van inzicht in kwaliteit van die belangenbehartiging en de factoren die deze kwaliteit bevorderen en belemmeren, en het verkrijgen van inzicht in mogelijke verbeteringen in die kwaliteit.<P><B>INHOUD</B><OL><LI>Inleiding<LI>Een eerste schets van de markt van belangenbehartiging<LI>Kostenverhaal voor de beloningsstructuren<LI>Welke zorgen over de praktijk zijn er?<LI>Kwaliteit van belangenbehartiging: drie perspectieven<LI>Bevordering van belemmering van kwaliteit: factoren en denkrichtingen<LI>Antwoorden op de ondezoeksvragen<LI>Bijlage 1 - Verantwoording algemeen<LI>Bijlage 2 - Verantwoording deskresearch<LI>Bijlage 3 - Interviews<LI>Bijlage 4 - Expertbijeenkomst<LI>Verkort aangehaalde bronnen en vindplaatsen</LI></OL>nl_NL
html.description.abstractThis study deals with the quality of services provided to victims of personal injury in the Dutch market for personal injury claims management and litigation services. The injured party who suffers damage due to injury and wishes to obtain compensation from the liable party or his liability insurer through liability law, often turns to a service provider – a lawyer or other service provider – to achieve this.<BR>The objective of this study is to gain an understanding of the composition of the management and litigation services market, to gain an understanding of the quality of such services and the factors that promote and hinder that quality, and to gain an understanding of possible improvements in that quality. Among the reasons for the study were recent reports about malpractices in the personal injury sector and a parliamentary motion calling on the government to investigate alleged malpractices by rogue service providers who are not affiliated with the Dutch Personal Injury Quality Mark (NKL).en_GB
dc.contributor.institutionRadboud Universiteitnl_NL
dc.contributor.institutionErasmus Universiteit Rotterdamnl_NL
dc.contributor.institutionUniversiteit Utrechtnl_NL
dc.contributor.institutionVrije Universiteit Amsterdamnl_NL
dc.source.cityNijmegennl_NL
dc.title.englishThe claims management professional in personal injury cases; on promoting quality and countering troubling practices in the personal injury claims management and litigation services market (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3396-belangenbehartiger-bij-le ...
Size:
2.271Mb
Format:
PDF
Description:
3396-volledige tekst
Thumbnail
Name:
3396-belangenbehartiger-bij-le ...
Size:
249.9Kb
Format:
PDF
Description:
3396-samenvatting
Thumbnail
Name:
3396-belangenbehartiger-bij-le ...
Size:
261.1Kb
Format:
PDF
Description:
23396-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record