Waarom komen ze niet?
dc.contributor.author | Blom, T. | |
dc.contributor.author | Velde, R. te | |
dc.contributor.author | Geest, J. van der | |
dc.contributor.author | Lindhout, E. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2024-01-16T14:00:36Z | |
dc.date.available | 2024-01-16T14:00:36Z | |
dc.date.issued | 2023-12-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3337 | |
dc.description.abstract | De probleemstelling van dit onderzoek luidt als volgt: Wat zijn de oorzaken van de geringe meldingsbereidheid van de gestraften in de zelfmeldprocedure (‘veroordeelden met zelfmeldstatus’)? Het uiteindelijke doel van dit onderzoek (dat wil zeggen, waaraan de resultaten volgens ons zouden moeten bijdragen) is om het aantal zelfmelders te verhogen. De volgende onderzoeksvragen staan centraal in dit onderzoek: Welke factoren spelen een rol bij het besluit van een veroordeelde met zelfmeldstatus om zich te melden bij de PI (zelfmelder)? Welke factoren spelen een rol bij het besluit van een veroordeelde met zelfmeldstatus om zich niet te melden bij de PI (niet-zelfmelder)? Komen er uit pilots met zelfmelders inzichten voor het verhogen van de meldingsbereidheid van veroordeelden met een zelfmeldstatus? Welke oplossingsrichtingen kunnen bedacht worden om de meldingsbereidheid (van veroordeelden met een zelfmeldstatus) te verhogen?INHOUD Introductie De zelfmeldprocedure: theorie en praktijk Theoretisch kader: Het COM-B gedragsmodel Methode onderzoek Data-analyse: Zelfmelders in cijfers Veldwerk: Interviews in PI's Mogelijke oplossingsrichtingen Conclusies Reflecties | |
dc.description.abstract | Convicts who are to serve a custodial sentence in a penitentiary institution (hereinafter: PI) may be summoned to self-report at a designated penitentiary institution on a specified date ("convicts with self-report status"). Since January 1, 2020, the Minister for Legal Protection is responsible for deciding whether a convict is eligible for self-reporting. This decision is made by CJIB-AICE on behalf of the Minister. AICE then defaults to self-reporting ("it is self-reporting unless..."), but has some hard grounds for exclusion. AICE determines on a case-by-case basis whether or not to grant self-reporting status. In doing so, implementation takes into account the interests of (the resocialization of) the convicted person, the victims and relatives, and the safety of society. Although self-reporting has obvious advantages for the convict, at least at first sight (see above), in practice, nevertheless, less than half (around 45%) of convicts with self-reporting status use this option. This study investigates the reasons for the low willingness to report of those sentenced in the self-reporting procedure. | |
dc.publisher | Dialogic | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 3319 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/01/16/hoe-kan-meldingsbereidheid-onder-veroordeelden-met-zelfmeldstatus-worden-verhoogd | |
dc.subject | Zelfmelding | nl_NL |
dc.subject | Gedetineerden | nl_NL |
dc.subject | Motivatie | nl_NL |
dc.subject | Gedetineerdenselectie | nl_NL |
dc.subject | Afwijkend gedrag | nl_NL |
dc.title | Waarom komen ze niet? | nl_NL |
dc.title.alternative | Meldingsbereidheid onder veroordeelden met een zelfmeldstatus | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3319 | nl_NL |
html.description.abstract | De probleemstelling van dit onderzoek luidt als volgt:<BR> Wat zijn de oorzaken van de geringe meldingsbereidheid van de gestraften in de zelfmeldprocedure (‘veroordeelden met zelfmeldstatus’)?<BR> Het uiteindelijke doel van dit onderzoek (dat wil zeggen, waaraan de resultaten volgens ons zouden moeten bijdragen) is om het aantal zelfmelders te verhogen. De volgende onderzoeksvragen staan centraal in dit onderzoek:<OL><LI>Welke factoren spelen een rol bij het besluit van een veroordeelde met zelfmeldstatus om zich te melden bij de PI (zelfmelder)?<LI>Welke factoren spelen een rol bij het besluit van een veroordeelde met zelfmeldstatus om zich niet te melden bij de PI (niet-zelfmelder)?<LI>Komen er uit pilots met zelfmelders inzichten voor het verhogen van de meldingsbereidheid van veroordeelden met een zelfmeldstatus?<LI>Welke oplossingsrichtingen kunnen bedacht worden om de meldingsbereidheid (van veroordeelden met een zelfmeldstatus) te verhogen?</LI></OL><B>INHOUD</B><OL><LI>Introductie<LI>De zelfmeldprocedure: theorie en praktijk<LI>Theoretisch kader: Het COM-B gedragsmodel<LI>Methode onderzoek<LI>Data-analyse: Zelfmelders in cijfers<LI>Veldwerk: Interviews in PI's<LI>Mogelijke oplossingsrichtingen<LI>Conclusies<LI>Reflecties</LI></OL> | nl_NL |
html.description.abstract | Convicts who are to serve a custodial sentence in a penitentiary institution (hereinafter: PI) may be summoned to self-report at a designated penitentiary institution on a specified date ("convicts with self-report status"). Since January 1, 2020, the Minister for Legal Protection is responsible for deciding whether a convict is eligible for self-reporting. This decision is made by CJIB-AICE on behalf of the Minister. AICE then defaults to self-reporting ("it is self-reporting unless..."), but has some hard grounds for exclusion. AICE determines on a case-by-case basis whether or not to grant self-reporting status. In doing so, implementation takes into account the interests of (the resocialization of) the convicted person, the victims and relatives, and the safety of society.<BR>Although self-reporting has obvious advantages for the convict, at least at first sight (see above), in practice, nevertheless, less than half (around 45%) of convicts with self-reporting status use this option. This study investigates the reasons for the low willingness to report of those sentenced in the self-reporting procedure. | en_GB |
dc.contributor.institution | Dialogic | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Utrecht | nl_NL |
dc.title.english | Willingness to self-report among convicts with self-reporting status (full text only available in Dutch) | nl_NL |