Show simple item record

dc.contributor.authorWinter, H.
dc.contributor.authorVeen, C.
dc.contributor.authorBartlema, C.
dc.contributor.authorCazemier, J.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2024-01-15T09:02:22Z
dc.date.available2024-01-15T09:02:22Z
dc.date.issued2023-12-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3334
dc.description.abstractOns land kent verschillende informatie- en meldpunten waar burgers en bedrijven informatie kunnen inwinnen over (nieuwe) vormen van horizontale fraude, waarbij burgers en bedrijven worden benadeeld en waar fraude en oplichting kunnen worden gemeld. De Fraudehelpdesk is één van die meldpunten en richt zich op alle vormen van fraude. Het ministerie van Justitie en Veiligheid is op dit moment de enige subsidieverstrekker. Deze evaluatie beoogt de besluitvorming over de subsidiëring, de hoogte van de toe te kennen subsidie, de doelen van de subsidie en daarbij te stellen voorwaarden te ondersteunen. De volgende hoofdvragen staan centraal: In hoeverre kunnen de doelen die de Fraudehelpdesk nastreeft in theorie via de geldende subsidievoorwaarden en het inrichtingsplan van de Fraudehelpdesk worden bereikt? In welke mate volstaat de praktische invulling van het inrichtingsplan van de Fraudehelpdesk in het bereikbaar maken van deze doelen? Welke bijdrage heeft de Fraudehelpdesk geleverd aan de preventie en bestrijding van horizontale fraude? Welke positie bekleedt de Fraudehelpdesk in het veld van de Nederlandse fraudepreventie en -bestrijding? Hoe zou de toekomstige doelbereiking van de Fraudehelpdesk (verder) kunnen worden verbeterd? Zijn er structurele of procesmatige aanpassingen nodig om de toekomstige bijdrage van de Fraudehelpdesk aan fraudepreventie en -bestrijding in Nederland te verbeteren? INHOUD Inleiding Beleidsreconstructie Organisatie, financiën en activiteiten Bekendheid Fraudehelpdesk Waardering van de Fraudehelpdesk Landschapf van fraudemeldpunten Synthese en conclusie
dc.description.abstractThe Netherlands has several information points and hotlines where citizens and businesses can obtain information on (new) forms of horizontal fraud involving harm to citizens and businesses, and where fraud and scams can be reported.1 One such fraud hotline - the one at the centre of this study, which focuses on all forms of fraud - is the Fraud Helpdesk. The Fraud Helpdesk was set up by the SafeCin Foundation after the Ministry of Justice and Security (hereafter: JenV) made funding available for this purpose in late 2010. The Ministry of JenV is currently the sole funder. This evaluation aims to assist in decision-making regarding further funding, the amount of the funding to be awarded, the goals of the funding and conditions to be set thereby.
dc.publisherPro Factonl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 3392nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/01/15/fraudehelpdesk-nog-vooral-melddesknl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/01/15/fraudehelpdesk-nog-vooral-melddesk
dc.subjectEconomische criminaliteitnl_NL
dc.subjectEvaluatieonderzoeknl_NL
dc.subjectFraudenl_NL
dc.subjectMeldpuntnl_NL
dc.subjectOplichtingnl_NL
dc.subjectOrganisatienl_NL
dc.subjectPreventienl_NL
dc.subjectRegistratiesysteemnl_NL
dc.subjectSlachtoffersnl_NL
dc.subjectEffectiviteit en efficiency
dc.subjectFinanciering
dc.subjectPersoonsgegevens
dc.subjectWebsite
dc.subjectTevredenheidsonderzoek
dc.titleEvaluatie fraudehelpdesknl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3392nl_NL
html.description.abstractOns land kent verschillende informatie- en meldpunten waar burgers en bedrijven informatie kunnen inwinnen over (nieuwe) vormen van horizontale fraude, waarbij burgers en bedrijven worden benadeeld en waar fraude en oplichting kunnen worden gemeld. De Fraudehelpdesk is één van die meldpunten en richt zich op alle vormen van fraude. Het ministerie van Justitie en Veiligheid is op dit moment de enige subsidieverstrekker. Deze evaluatie beoogt de besluitvorming over de subsidiëring, de hoogte van de toe te kennen subsidie, de doelen van de subsidie en daarbij te stellen voorwaarden te ondersteunen. <BR><P></P> De volgende hoofdvragen staan centraal: <OL><LI>In hoeverre kunnen de doelen die de Fraudehelpdesk nastreeft in theorie via de geldende subsidievoorwaarden en het inrichtingsplan van de Fraudehelpdesk worden bereikt? <LI>In welke mate volstaat de praktische invulling van het inrichtingsplan van de Fraudehelpdesk in het bereikbaar maken van deze doelen? <LI>Welke bijdrage heeft de Fraudehelpdesk geleverd aan de preventie en bestrijding van horizontale fraude? <LI>Welke positie bekleedt de Fraudehelpdesk in het veld van de Nederlandse fraudepreventie en -bestrijding? <LI>Hoe zou de toekomstige doelbereiking van de Fraudehelpdesk (verder) kunnen worden verbeterd? Zijn er structurele of procesmatige aanpassingen nodig om de toekomstige bijdrage van de Fraudehelpdesk aan fraudepreventie en -bestrijding in Nederland te verbeteren?</LI></OL> <P></P> <B>INHOUD</B> <OL><LI>Inleiding <LI>Beleidsreconstructie <LI>Organisatie, financiën en activiteiten <LI>Bekendheid Fraudehelpdesk <LI>Waardering van de Fraudehelpdesk <LI>Landschapf van fraudemeldpunten <LI>Synthese en conclusie</LI></OL>nl_NL
html.description.abstractThe Netherlands has several information points and hotlines where citizens and businesses can obtain information on (new) forms of horizontal fraud involving harm to citizens and businesses, and where fraud and scams can be reported.1 One such fraud hotline - the one at the centre of this study, which focuses on all forms of fraud - is the Fraud Helpdesk. The Fraud Helpdesk was set up by the SafeCin Foundation after the Ministry of Justice and Security (hereafter: JenV) made funding available for this purpose in late 2010. The Ministry of JenV is currently the sole funder. This evaluation aims to assist in decision-making regarding further funding, the amount of the funding to be awarded, the goals of the funding and conditions to be set thereby.en_GB
dc.contributor.institutionPro Factonl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityGroningennl_NL
dc.title.englishFraud Helpdesk evaluation (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3392-evaluatie-fraudehelpdesk- ...
Size:
1.597Mb
Format:
PDF
Description:
3392-volledige tekst
Thumbnail
Name:
3392-evaluatie-fraudehelpdesk- ...
Size:
362.2Kb
Format:
PDF
Description:
3392-samenvatting
Thumbnail
Name:
3392-evaluatie-fraudehelpdesk- ...
Size:
357.3Kb
Format:
PDF
Description:
3392-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record