Evaluatie van de wijziging van de B8/3-regeling
dc.contributor.author | Winter, H. | |
dc.contributor.author | Floor, T. | |
dc.contributor.author | Bex-Reimert, V. | |
dc.contributor.author | Diekema, M. | |
dc.contributor.author | Bergen, E. van | |
dc.contributor.author | Struiksma, N. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2023-09-04T09:01:04Z | |
dc.date.available | 2023-09-04T09:01:04Z | |
dc.date.issued | 2023-09-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3285 | |
dc.description.abstract | Voor vreemdelingen die slachtoffer of getuige zijn van mensenhandel geldt de verblijfsregeling mensenhandel. Onderdeel van deze regeling is de B8/3-regeling, opgenomen in paragraaf B8/3 van de Vreemdelingencirculaire 2000. Op basis van de B8/3-regeling komen slachtoffers en getuigen van mensenhandel die aangifte doen of op een andere manier meewerken aan het strafproces in aanmerking voor een tijdelijke verblijfsvergunning en de daaraan verbonden voorzieningen als opvang en onderdak, medische bijstand, rechtshulp en speciale voorzieningen voor levensonderhoud. De B8/3-regeling is in 2019 gewijzigd. Dit rapport is een evaluatie van de gewijzigde regeling. De centrale onderzoeksvraag bestaat uit drie onderdelen: Wat was de beleidstheorie van de wijzigingen van de B8/3-regeling? Hoe wordt de gewijzigde regeling uitgevoerd en hoe ervaren betrokkenen (uitvoeringsorganisaties, maatschappelijke organisaties en de doelgroep) het uitvoeringsproces? Wat zijn de voorlopige resultaten/effecten van de wijzigingen van de B8/3-regeling? INHOUD Inleiding Juridisch kader De beleidstheorie De uitvoering: proces en ervaringen Effecten van de wijziging Conclusie en aanbevelingen | |
dc.description.abstract | Foreign nationals who are victims or witnesses of human trafficking fall under the human trafficking residence scheme. Part of this scheme is the B8/3 scheme, included in Chapter B8/3 of the Aliens Act Implementation Guidelines 2000 (Vreemdelingencirculaire 2000 or Vc 2000). On the basis of this scheme, victims and witnesses of human trafficking who report the crime to the police or cooperate to the criminal proceedings in other ways are eligible for a temporary residence permit and associated provisions such as shelter and accommodation, medical assistance, legal aid and special provisions for living expenses. Following an increase in the number of foreign nationals who reported human trafficking in early 2019, the B8/3 scheme was amended as per August 1st, 2019. The key research question consists of three parts: What was the policy theory of the changes to the B8/3 scheme? How is the amended scheme being implemented and how do stakeholders (executive organisations, civil society organisations and the target group) perceive the implementation process? What are the preliminary results/impacts of the changes to the B8/3 scheme? | |
dc.publisher | Pro Facto | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 3349 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/09/04/werklast-politie-afgenomen-maar-geen-verbeterde-bestrijding-mensenhandel-door-wijziging-beleid | nl_NL |
dc.subject | Aangifte | nl_NL |
dc.subject | Aangiftebereidheid | nl_NL |
dc.subject | Asielprocedure | nl_NL |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | nl_NL |
dc.subject | Internationale politiele samenwerking | nl_NL |
dc.subject | Mensenhandel | nl_NL |
dc.subject | Opsporing | nl_NL |
dc.subject | Rechtspositie | nl_NL |
dc.subject | Slachtoffers | nl_NL |
dc.subject | Verblijfstitel | nl_NL |
dc.subject | Verblijfsvergunning regulier bepaalde tijd | nl_NL |
dc.subject | Vreemdelingen | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.title | Evaluatie van de wijziging van de B8/3-regeling | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3349 | nl_NL |
html.description.abstract | Voor vreemdelingen die slachtoffer of getuige zijn van mensenhandel geldt de verblijfsregeling mensenhandel. Onderdeel van deze regeling is de B8/3-regeling, opgenomen in paragraaf B8/3 van de Vreemdelingencirculaire 2000. Op basis van de B8/3-regeling komen slachtoffers en getuigen van mensenhandel die aangifte doen of op een andere manier meewerken aan het strafproces in aanmerking voor een tijdelijke verblijfsvergunning en de daaraan verbonden voorzieningen als opvang en onderdak, medische bijstand, rechtshulp en speciale voorzieningen voor levensonderhoud. De B8/3-regeling is in 2019 gewijzigd. Dit rapport is een evaluatie van de gewijzigde regeling.<P></P> De centrale onderzoeksvraag bestaat uit drie onderdelen: <OL><LI>Wat was de beleidstheorie van de wijzigingen van de B8/3-regeling? <LI>Hoe wordt de gewijzigde regeling uitgevoerd en hoe ervaren betrokkenen (uitvoeringsorganisaties, maatschappelijke organisaties en de doelgroep) het uitvoeringsproces? <LI>Wat zijn de voorlopige resultaten/effecten van de wijzigingen van de B8/3-regeling?</LI></OL> <B>INHOUD</B> <OL><LI>Inleiding <LI>Juridisch kader <LI>De beleidstheorie <LI>De uitvoering: proces en ervaringen <LI>Effecten van de wijziging <LI>Conclusie en aanbevelingen </LI></OL> | nl_NL |
html.description.abstract | Foreign nationals who are victims or witnesses of human trafficking fall under the human trafficking residence scheme. Part of this scheme is the B8/3 scheme, included in Chapter B8/3 of the Aliens Act Implementation Guidelines 2000 (Vreemdelingencirculaire 2000 or Vc 2000). On the basis of this scheme, victims and witnesses of human trafficking who report the crime to the police or cooperate to the criminal proceedings in other ways are eligible for a temporary residence permit and associated provisions such as shelter and accommodation, medical assistance, legal aid and special provisions for living expenses.<BR> Following an increase in the number of foreign nationals who reported human trafficking in early 2019, the B8/3 scheme was amended as per August 1st, 2019. <P></P>The key research question consists of three parts: <OL><LI> What was the policy theory of the changes to the B8/3 scheme? <LI> How is the amended scheme being implemented and how do stakeholders (executive organisations, civil society organisations and the target group) perceive the implementation process? <LI> What are the preliminary results/impacts of the changes to the B8/3 scheme?</LI></OL> | en_GB |
dc.contributor.institution | Pro Facto | nl_NL |
dc.contributor.institution | Universiteit Utrecht | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Groningen | nl_NL |
dc.title.english | Evaluation of the amendment of the B8/3 scheme (full text only available in Dutch) | nl_NL |