Pilot verplicht financieel toezicht
dc.contributor.author | Onstenk, A. | |
dc.contributor.author | Rockx, L. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T13:31:48Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T13:31:48Z | |
dc.date.issued | 2023-05-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3265 | |
dc.description.abstract | Op 11 april 2018 is de motie van Van Nispen en Van Oosten aangenomen. De regering werd in deze motie verzocht om verplicht financieel toezicht in het (jeugd)strafrecht mogelijk te maken. Jongeren zouden gedemotiveerd moeten worden om snel en makkelijk geld te verdienen door middel van strafbare feiten. Vervolgens is er een projectaanpak Financieel Toezicht opgesteld, waarbij de centrale vraag was hoe verplicht financieel toezicht ingericht zou moeten worden, zodat het recidive en verdere schulden kunnen worden voorkomen en financiële sancties geïnd kunnen worden. In september 2020 is de pilot Verplicht financieel toezicht jeugd van start gegaan met een looptijd van twee jaar. Financieel toezicht is een interventie die verschillende vormen kan aannemen (bijvoorbeeld een groepstraining of individuele coaching) en erop gericht is om deelnemers kennis en vaardigheden bij te brengen met betrekking tot het verantwoord omgaan met financiën. Het doel van dit evaluatieonderzoek is tweeledig: Zicht krijgen op wat de bevindingen zijn over de in de pilot Verplicht financieel toezicht jeugd ingestroomde zaken, de ervaringen van betrokken partijen met de pilot en de lessen die betrokken partijen daaruit krijgen; Externe deskundigen laten reflecteren op deze bevindingen.INHOUD Inleiding Het ontwerp en uitvoering van de pilot Het potentieel van verplicht financieel toezicht Conclusie | |
dc.publisher | Significant APE | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 3312 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/05/09/hebben-jonge-daders-baat-bij-verplicht-financieel-toezicht | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | nl_NL |
dc.subject | Jeugdstrafrecht | nl_NL |
dc.subject | Financiele positie | nl_NL |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | nl_NL |
dc.subject | Groepstherapie | nl_NL |
dc.subject | Alternatieve jeugdstraf | nl_NL |
dc.subject | Toezicht | nl_NL |
dc.subject | Schuldenregeling | nl_NL |
dc.subject | Risicojongeren | nl_NL |
dc.title | Pilot verplicht financieel toezicht | nl_NL |
dc.title.alternative | Een kwalitatieve evaluatie | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3312 | nl_NL |
html.description.abstract | Op 11 april 2018 is de motie van Van Nispen en Van Oosten aangenomen. De regering werd in deze motie verzocht om verplicht financieel toezicht in het (jeugd)strafrecht mogelijk te maken. Jongeren zouden gedemotiveerd moeten worden om snel en makkelijk geld te verdienen door middel van strafbare feiten. Vervolgens is er een projectaanpak Financieel Toezicht opgesteld, waarbij de centrale vraag was hoe verplicht financieel toezicht ingericht zou moeten worden, zodat het recidive en verdere schulden kunnen worden voorkomen en financiële sancties geïnd kunnen worden.<P></P>In september 2020 is de pilot Verplicht financieel toezicht jeugd van start gegaan met een looptijd van twee jaar. Financieel toezicht is een interventie die verschillende vormen kan aannemen (bijvoorbeeld een groepstraining of individuele coaching) en erop gericht is om deelnemers kennis en vaardigheden bij te brengen met betrekking tot het verantwoord omgaan met financiën.<BR>Het doel van dit evaluatieonderzoek is tweeledig:<OL><LI> Zicht krijgen op wat de bevindingen zijn over de in de pilot Verplicht financieel toezicht jeugd ingestroomde zaken, de ervaringen van betrokken partijen met de pilot en de lessen die betrokken partijen daaruit krijgen; <LI>Externe deskundigen laten reflecteren op deze bevindingen.</LI></OL><B>INHOUD</B><OL><LI>Inleiding<LI>Het ontwerp en uitvoering van de pilot<LI>Het potentieel van verplicht financieel toezicht<LI>Conclusie</LI></OL> | nl_NL |
dc.contributor.institution | Significant APE | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Utrecht | nl_NL |