Het gebiedsverbod in perspectief
dc.contributor.author | Fechner, E.A.E. | |
dc.contributor.author | Nagtegaal, M.H. | |
dc.contributor.author | Varkevisser, T. (medew.) | |
dc.contributor.author | Kool, J.K. (medew.) | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T12:55:01Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T12:55:01Z | |
dc.date.issued | 2023-02-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3245 | |
dc.description.abstract | Het overkoepelende doel van dit onderzoek is na te gaan in hoeverre gebiedsverboden onder de Wet langdurig toezicht, gedragsbeïnvloeding en vrijheidsbeperking (Wlt) toereikend zijn om een fysieke ontmoeting tussen slachtoffers of nabestaanden en daders te voorkomen. Er zijn zeven onderzoeksvragen geformuleerd. Vraag 1: Welke onderdelen van de Wlt kunnen worden ingezet om de situatie te voorkomen dat slachtoffers of nabestaanden in hun woonomgeving worden geconfronteerd met de dader en welke verschillen bestaan daarbinnen naargelang het type delict en type slachtoffer? Vraag 2: Bestaan er andere wettelijke grondslagen dan de grondslagen onder de Wlt, die kunnen worden ingezet om te voorkomen dat slachtoffers of nabestaanden in hun woonomgeving worden geconfronteerd met hun dader en zo ja, hoe verhouden deze zich tot de mogelijkheden onder de Wlt? Vraag 3, 4 en 5 zijn samengenomen: Hoe vaak en op welke wijze zijn de verschillende onderdelen van de Wlt ingezet om te voorkomen dat het slachtoffer of de nabestaande in zijn woonomgeving wordt geconfronteerd met zijn dader? Hoe vaak en op welke wijze zijn de mogelijkheden op grond van een andere wettelijke basis dan de Wlt ingezet om te voorkomen dat een slachtoffer of de nabestaande in zijn woonomgeving wordt geconfronteerd met de dader? Hoe verhouden de mogelijkheden zich tot elkaar? Vraag 6: Welke mensenrechten van het slachtoffer of de nabestaande en de dader spelen een rol bij de oplegging, tenuitvoerlegging en handhaving van een langdurig gebiedsverbod? Vraag 7: Zijn de mogelijkheden die de wet biedt om te voorkomen dat het slachtoffer of de nabestaande in zijn woonomgeving wordt geconfronteerd met zijn dader toereikend? A. Hoe oordelen slachtoffers en nabestaanden over de mogelijkheden tot gebieds-verboden binnen de Wlt? B. Hoe oordelen bij de tenuitvoerlegging en handhaving betrokken instanties en personen over de mogelijkheden tot gebiedsverboden binnen de Wlt? C. Hoe oordelen slachtoffers en/of nabestaanden en bij de tenuitvoerlegging en handhaving betrokken partijen over de aanvullende mogelijkheden tot een gebiedsverbod? D. Hoe vaak worden de verschillende gebiedsverboden geschonden? INHOUD Inleiding Wettelijke mogelijkheden tot een gebiedsverbod binnen de Wlt Wettelijke mogelijkheden tot een gebiedsverbod buiten de Wlt Mensenrechten van slachtoffers of nabestaanden en daders Gebiedsverboden in de praktijk Ervaringen met gebiedsverboden Conclusie | |
dc.description.abstract | The goal of the present study was to examine if long-term area bans for (mentally ill) sex and violent offenders under the Long-Term Supervision Act (LTSA; Wet langdurig toezicht) are sufficient to prevent confrontations between victims or their next-of-kin of serious crimes and perpetrators. With ‘confrontations’ we mean physical encounters in the (living) environment of the victims or their next-of-kin that could be prevented by area bans. With ‘area bans’ we mean orders that prohibit the perpetrator to go to certain geographical areas around a certain radius, usually of 5 kilometres around an address. With ‘sufficient’ we mean to indicate the degree to which the imposition, execution and enforcement of area bans contributes to the prevention of confrontations between victims or their next-of-kin and perpetrators in their living and/or work environment. With enforcement, we mean supervision as well as responses to potential violations of the area bans by probation services as well as by police and/or municipalities. | |
dc.publisher | WODC | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2023-01 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/02/16/gebiedsverbod-uit-wet-langdurig-toezicht-voorkomt-niet-dat-slachtoffers-en-daders-elkaar-ooit-nog-tegenkomen | nl_NL |
dc.subject | Intensief reclasseringstoezicht | nl_NL |
dc.subject | Ex-gedetineerden | nl_NL |
dc.subject | Gevaarlijke delinquenten | nl_NL |
dc.subject | Slachtoffer/dader | nl_NL |
dc.subject | Straatverbod | nl_NL |
dc.subject | Bestuurlijke preventie | nl_NL |
dc.subject | Delinquenten | nl_NL |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | nl_NL |
dc.subject | Gewelddelict | nl_NL |
dc.subject | Handhaving | nl_NL |
dc.subject | Rechtspositie | nl_NL |
dc.subject | Recidive | nl_NL |
dc.subject | Reclasseringsnazorg | nl_NL |
dc.subject | Slachtoffers | nl_NL |
dc.subject | Strafmaat | nl_NL |
dc.subject | Tbs | nl_NL |
dc.subject | Tbs-gestelden | nl_NL |
dc.subject | Verlof van gedetineerden | nl_NL |
dc.subject | Voorwaardelijke invrijheidstelling | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.subject | Zedendelict | nl_NL |
dc.title | Het gebiedsverbod in perspectief | nl_NL |
dc.title.alternative | Wettelijke (on)mogelijkheden, cijfers en ervaringen | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3125D | nl_NL |
html.description.abstract | Het overkoepelende doel van dit onderzoek is na te gaan in hoeverre gebiedsverboden onder de Wet langdurig toezicht, gedragsbeïnvloeding en vrijheidsbeperking (Wlt) toereikend zijn om een fysieke ontmoeting tussen slachtoffers of nabestaanden en daders te voorkomen. Er zijn zeven onderzoeksvragen geformuleerd.<BR> <P></P> <UL><LI>Vraag 1: Welke onderdelen van de Wlt kunnen worden ingezet om de situatie te voorkomen dat slachtoffers of nabestaanden in hun woonomgeving worden geconfronteerd met de dader en welke verschillen bestaan daarbinnen naargelang het type delict en type slachtoffer? <LI>Vraag 2: Bestaan er andere wettelijke grondslagen dan de grondslagen onder de Wlt, die kunnen worden ingezet om te voorkomen dat slachtoffers of nabestaanden in hun woonomgeving worden geconfronteerd met hun dader en zo ja, hoe verhouden deze zich tot de mogelijkheden onder de Wlt? <LI>Vraag 3, 4 en 5 zijn samengenomen: Hoe vaak en op welke wijze zijn de verschillende onderdelen van de Wlt ingezet om te voorkomen dat het slachtoffer of de nabestaande in zijn woonomgeving wordt geconfronteerd met zijn dader? Hoe vaak en op welke wijze zijn de mogelijkheden op grond van een andere wettelijke basis dan de Wlt ingezet om te voorkomen dat een slachtoffer of de nabestaande in zijn woonomgeving wordt geconfronteerd met de dader? Hoe verhouden de mogelijkheden zich tot elkaar? <LI>Vraag 6: Welke mensenrechten van het slachtoffer of de nabestaande en de dader spelen een rol bij de oplegging, tenuitvoerlegging en handhaving van een langdurig gebiedsverbod? <LI>Vraag 7: Zijn de mogelijkheden die de wet biedt om te voorkomen dat het slachtoffer of de nabestaande in zijn woonomgeving wordt geconfronteerd met zijn dader toereikend? <UL style="list-style-type: circle;"> <LI>A. Hoe oordelen slachtoffers en nabestaanden over de mogelijkheden tot gebieds-verboden binnen de Wlt?</LI> <LI>B. Hoe oordelen bij de tenuitvoerlegging en handhaving betrokken instanties en personen over de mogelijkheden tot gebiedsverboden binnen de Wlt?</LI> <LI>C. Hoe oordelen slachtoffers en/of nabestaanden en bij de tenuitvoerlegging en handhaving betrokken partijen over de aanvullende mogelijkheden tot een gebiedsverbod?</LI> <LI>D. Hoe vaak worden de verschillende gebiedsverboden geschonden?</LI></UL> </LI></UL><BR> <P><B>INHOUD</B></P><BR> <OL><LI>Inleiding <LI>Wettelijke mogelijkheden tot een gebiedsverbod binnen de Wlt <LI>Wettelijke mogelijkheden tot een gebiedsverbod buiten de Wlt <LI>Mensenrechten van slachtoffers of nabestaanden en daders <LI>Gebiedsverboden in de praktijk <LI>Ervaringen met gebiedsverboden <LI>Conclusie</LI></OL> | nl_NL |
html.description.abstract | The goal of the present study was to examine if long-term area bans for (mentally ill) sex and violent offenders under the Long-Term Supervision Act (LTSA; Wet langdurig toezicht) are sufficient to prevent confrontations between victims or their next-of-kin of serious crimes and perpetrators. With ‘confrontations’ we mean physical encounters in the (living) environment of the victims or their next-of-kin that could be prevented by area bans. With ‘area bans’ we mean orders that prohibit the perpetrator to go to certain geographical areas around a certain radius, usually of 5 kilometres around an address. With ‘sufficient’ we mean to indicate the degree to which the imposition, execution and enforcement of area bans contributes to the prevention of confrontations between victims or their next-of-kin and perpetrators in their living and/or work environment. With enforcement, we mean supervision as well as responses to potential violations of the area bans by probation services as well as by police and/or municipalities. | en_GB |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Den Haag | nl_NL |
dc.title.english | Perspectives on the area ban - Legal (im)possibilities, numbers and experiences (full text only available in Dutch) | nl_NL |