Name:
3281-monitor-bestuurlijke-aanp ...
Size:
1.595Mb
Format:
PDF
Description:
3281-volledige tekst
Name:
3281-monitor-bestuurlijke-aanp ...
Size:
72.79Kb
Format:
PDF
Description:
3281-samenvatting
Name:
3281-monitor-bestuurlijke-aanp ...
Size:
76.68Kb
Format:
PDF
Description:
3281-summary
Organisatie / Institution
Arena ConsultingPro Facto
WODC
Serie / Series
WODC rapport 3281Trefwoorden / Keywords
Georganiseerde criminaliteitBestuurlijke preventie
Gemeentebeleid
Criminele groepering
Effectiviteit en efficiency
Bestuurlijke integriteit
Samenwerking
Informatievoorziening
Gemeente
Bevoegdheid
Beleidsevaluatie
Handhaving
Project
3281Link naar nieuwsbericht
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/12/22/hoe-verloopt-de-bestuurlijke-aanpak-van-georganiseerde-criminaliteit-tot-2022
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Monitor bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteitOndertitel / Subtitle
De stand van zaken in 2022Samenvatting
Een effectieve bestrijding van de georganiseerde criminaliteit vraagt om een geïntegreerde aanpak op strafrechtelijk, fiscaal en bestuurlijk vlak. In 2009, 2012 en 2016 zijn metingen uitgevoerd naar de invulling van deze bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit door gemeenten. De bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit is het geheel van maatregelen en inzet van instrumenten door gemeenten, gericht op het bestrijden, voorkómen, belemmeren en frustreren van criminele activiteiten, al dan niet in samenwerking met andere partners in een (geïntegreerde) aanpak. Daarbij kan het bestuur een uiteenlopend palet van instrumenten en bevoegdheden inzetten, zoals het sluiten van panden, het opleggen van dwangsommen, intrekken of weigeren van vergunningen, toezicht en handhaving en het toepassen van de Wet Bibob. Onderdeel van de aanpak zijn de Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s). Deze ondersteunen gemeenten met capaciteit en deskundigheid bij het uitwisselen van informatie, het uitvoeren van analyses, advisering van het bestuur en het bieden van ondersteuning bij bijvoorbeeld de inzet van het Bibob-instrumentarium. Daarnaast moeten de RIEC’s de continuïteit en uniformiteit in de bestuurlijke aanpak borgen en bijdragen aan een structurele kennis- en ervaringsopbouw. Het hoofddoel van de hernieuwde vierde meting is het inzichtelijk maken van de stand van zaken in de bestuurlijke aanpak in 2022 en de veranderingen ten opzichte van 2016 met het oog op aandachtspunten voor de toekomst. De centrale hoofdvraag van het onderzoek luidt als volgt:Wat is in 2022 de stand van zaken in de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit, wat zijn de ontwikkelingen daarin sinds 2016 en welke factoren verklaren eventuele verschillen?
INHOUD
- Inleiding
- Bewustzijn van georganiseerde criminaliteit
- Rolopvatting en bestuurlijke verankering
- Organisatorische verankering
- Samenwerking
- Inzet instrumenten en effectiviteit
- Waardering RIEC-samenwerking
- Conclusies