• Login
    View Item 
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of WODC RepositoryCommunitiesPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeriesThis CollectionPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeries

    My Account

    LoginRegister

    WODC links

    Website WODCWebsite WODC (English)Zoekhulp/Search Help

    Statistics

    Display statistics

    Zicht op aanpak ongeoorloofd schoolverzuim

    • CSV
    • RefMan
    • EndNote
    • BibTex
    • RefWorks
    Thumbnail
    Name:
    3038-zicht-op-aanpak-ongeoorlo ...
    Size:
    1.583Mb
    Format:
    PDF
    Description:
    3038-volledige tekst
    Download
    Thumbnail
    Name:
    3038-zicht-op-aanpak-ongeoorlo ...
    Size:
    286.3Kb
    Format:
    PDF
    Description:
    3038-samenvatting
    Download
    Thumbnail
    Name:
    3038-zicht-op-aanpak-ongeoorlo ...
    Size:
    320.6Kb
    Format:
    PDF
    Description:
    3038-summary
    Download
    Auteur / Author
    Boekhoorn, P.
    Eimers, T.
    Eimers, A. (medew.)
    Beurskens, K. (medew.)
    Daniels, L. (medew.)
    Organisatie / Institution
    BBSO
    KBA Nijmegen
    WODC
    Serie / Series
    WODC Rapport 3038
    Trefwoorden / Keywords
    Schoolverzuim
    Onderwijs
    Schoolprestatie
    Scholieren
    Leerplicht
    Preventie
    Hulpverlening
    Leerplichtambtenaren
    Project
    3038
    Link naar nieuwsbericht
    https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/11/07/methodische-aanpak-schoolverzuim-draagt-bij-aan-minder-justitieel-ingrijpen-en-meer-hulp
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12832/3217
    
    Metadata
    Show full item record
    Titel / Title
    Zicht op aanpak ongeoorloofd schoolverzuim
    Ondertitel / Subtitle
    De toepassing van de Methodische Aanpak Schoolverzuim in de praktijk
    Samenvatting
    De methodische aanpak schoolverzuim (MAS) is na de eerste introductie in het werkveld in 2017 bijgesteld en vervolgens ook geëvalueerd. Deze eerste evaluatie wees uit dat de methodiek over het algemeen door gebruikers (i.c. Leerplicht en ketenpartners) als positief werd beoordeeld.

    Dit onderzoek heeft als vervolg hierop tot doel na te gaan hoe ongeoorloofd schoolverzuim van jongeren door leerplichtambtenaren in samenwerking met ketenpartners wordt aangepakt in gemeenten die de MAS toepassen - en hoe daarbij invulling wordt gegeven aan de MAS - en welke eventuele verbeteringen in de aanpak mogelijk zijn.

    De twee hoofdvragen van het onderzoek zijn:

    1. Hoe verloopt de methodische aanpak van schoolverzuim bij 12- tot 18-jarigen?
    2. Wat zijn eventuele mogelijkheden voor verbetering van de MAS?

    INHOUD:
    1. Inleiding
    2. Doel en aanpak van het onderzoek
    3. Toepassing van de MAS in dossiers van Leerplichtzaken
    4. Ervaringen met de toepassing van de MAS
    5. Conclusies en aanbevelingen
    Title
    Insight into tackling unauthorized pupil absenteeism - The Methodical Approach to Pupil Absenteeism (MAS) (full text only available in Dutch)
    Summary
    When dealing with absenteeism among school-age children it is considered important that steps are quickly taken to make sure it does not become a long-term problem. An unambiguous approach, and clarity about who does what at which stage, may help. In March 2007 the MAS (a Dutch acronym meaning ‘Methodical Approach to Pupil Absenteeism’) was launched as a follow-up to the ‘Criminal-Law Approach to Pupil Absenteeism’.

    After the MAS was first introduced in the field, it was adapted in 2017, and was then also evaluated. This first evaluation showed that the methodology was well received by its users (school attendance authorities and POs) As a follow-up to this,the purpose of the present study is to determine how absenteeism among teenagers is tackled by school attendance officers in cooperation with parner organizations that use the MAS approach, how the MAS is actually implemented there, and what improvements can be made to it. The two main questions to be answered in the study are:
    1. How is the methodical approach to absenteeism among 12- to 18-year-olds applied?
    2. How could the approach be improved?
    Uitgever / Publisher
    BBSO
    Publicatiedatum / publication date
    2022-11-07
    Collections
    WODC Publications

    entitlement

     
    DSpace software (copyright © 2002 - 2023)  DuraSpace
    Quick Guide | Contact Us
    Open Repository is a service operated by 
    Atmire NV
     

    Export search results

    The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

    By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

    To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

    After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.