Differentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeer
dc.contributor.author | Blom, M. | |
dc.contributor.author | Boschman, S.E. | |
dc.contributor.author | Weijters, G. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T13:01:04Z | |
dc.date.available | 2022-09-12T13:01:04Z | |
dc.date.issued | 2022-09-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3198 | |
dc.description.abstract | Om de verkeersveiligheid te vergroten, kunnen in Nederland verschillende bestuursrechtelijke (rij)geschiktheidsmaatregelen worden opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen die zich schuldig hebben gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol. Het gaat hierbij om de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer), de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) en – voor de zwaarste groep overtreders – het onderzoek alcohol (officieel: onderzoek naar de geschiktheid). Van december 2011 tot en met september 2014 kon in Nederland ook een alcoholslot-programma (ASP) worden opgelegd. Deze bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd naast de strafrechtelijke sanctie. In het onderzoek worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: Wat zijn de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen (LEMA, EMA, ASP en onderzoek alcohol) en in hoeverre verschillen de interventiegroepen van de verschillende maatregelen van elkaar? Wat is de samenhang tussen de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen en rijden-onder-invloed recidive? Welke (differentiële) effecten van doorverwijzing naar de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen op rijden-onder-invloedrecidive zijn er te vinden? INHOUD: Introductie Eerder onderzoek en hypotheses Data en methoden Verschillen in kenmerken van interventiegroepen Samenhang achtergrondkenmerken en rijden-onder-invloedrecidive voor interventiegroepen Differentiële effectiviteit LEMA Differentiële effectiviteit EMA Differentiële effectiviteit ASP Differentiële effectiviteit onderzoek alcohol Discussie en conclusie | |
dc.description.abstract | In order to improve road traffic safety, various administrative measures relating to motorists’ driving fitness can be imposed on drivers for driving under the influence of alcohol. Such penalties may relate to the Educational Measure for Alcohol and Traffic (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, EMA), a light version of the EMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, LEMA) or – for the most serious group of offenders – a fitness-to-drive test (onderzoek naar de geschiktheid). From December 2011 until September 2014, drivers could also be required to participate in the Alcohol Ignition Interlock Programme (Alcoholslotprogramma, ASP). These administrative measures are imposed in addition to the criminal sanction. The study answers the following research questions: What are the background characteristics of the intervention groups of the various measures aimed at motorists’ driving fitness (LEMA, EMA, ASP and the fitness-to-drive test) and to what extent do the intervention groups of the various measures differ from one another? What is the relationship between the background characteristics of the intervention groups of fitness-to-drive measures and drink-driving recidivism? What (differential) effects of referral to the various fitness-to-drive measures can be found on drink-driving recidivism? | |
dc.publisher | WODC | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | Cahiers 2022-07 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/09/12/effectiviteit-maatregelen-alcohol-en-verkeer | |
dc.relation.url | https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/238 | |
dc.relation.url | https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/3037 | |
dc.subject | Rijden onder invloed | nl_NL |
dc.subject | Alcohol verkeer cursus | nl_NL |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | nl_NL |
dc.subject | Strafvervolging | nl_NL |
dc.subject | Delinquenten | nl_NL |
dc.subject | Recidive | nl_NL |
dc.subject | Daderkenmerk | nl_NL |
dc.subject | Verkeersveiligheidscursus | nl_NL |
dc.subject | Bestuurssanctie | nl_NL |
dc.subject | Ademanalyse | nl_NL |
dc.subject | Verkeersgedrag | nl_NL |
dc.subject | Stelselmatige delinquenten | nl_NL |
dc.title | Differentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeer | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 1769k | nl_NL |
html.description.abstract | Om de verkeersveiligheid te vergroten, kunnen in Nederland verschillende bestuursrechtelijke (rij)geschiktheidsmaatregelen worden opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen die zich schuldig hebben gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol. Het gaat hierbij om de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer), de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) en – voor de zwaarste groep overtreders – het onderzoek alcohol (officieel: onderzoek naar de geschiktheid). Van december 2011 tot en met september 2014 kon in Nederland ook een alcoholslot-programma (ASP) worden opgelegd. Deze bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd naast de strafrechtelijke sanctie. <P>In het onderzoek worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: <OL><LI>Wat zijn de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen (LEMA, EMA, ASP en onderzoek alcohol) en in hoeverre verschillen de interventiegroepen van de verschillende maatregelen van elkaar? <LI>Wat is de samenhang tussen de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen en rijden-onder-invloed recidive? <LI>Welke (differentiële) effecten van doorverwijzing naar de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen op rijden-onder-invloedrecidive zijn er te vinden? </OL></LI><P><B>INHOUD:</B> <OL><LI> Introductie <LI> Eerder onderzoek en hypotheses <LI> Data en methoden <LI> Verschillen in kenmerken van interventiegroepen <LI> Samenhang achtergrondkenmerken en rijden-onder-invloedrecidive voor interventiegroepen <LI> Differentiële effectiviteit LEMA <LI> Differentiële effectiviteit EMA <LI> Differentiële effectiviteit ASP <LI> Differentiële effectiviteit onderzoek alcohol <LI> Discussie en conclusie </OL></LI> | nl_NL |
html.description.abstract | In order to improve road traffic safety, various administrative measures relating to motorists’ driving fitness can be imposed on drivers for driving under the influence of alcohol. Such penalties may relate to the Educational Measure for Alcohol and Traffic (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, EMA), a light version of the EMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, LEMA) or – for the most serious group of offenders – a fitness-to-drive test (onderzoek naar de geschiktheid). From December 2011 until September 2014, drivers could also be required to participate in the Alcohol Ignition Interlock Programme (Alcoholslotprogramma, ASP). These administrative measures are imposed in addition to the criminal sanction. <P>The study answers the following research questions: <OL><LI>What are the background characteristics of the intervention groups of the various measures aimed at motorists’ driving fitness (LEMA, EMA, ASP and the fitness-to-drive test) and to what extent do the intervention groups of the various measures differ from one another? <LI> What is the relationship between the background characteristics of the intervention groups of fitness-to-drive measures and drink-driving recidivism? <LI>What (differential) effects of referral to the various fitness-to-drive measures can be found on drink-driving recidivism?</OL></LI> | en_GB |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Den Haag | nl_NL |
dc.title.english | Differential effectiveness of alcohol and traffic measures (full text only available in Dutch) | nl_NL |