Show simple item record

dc.contributor.authorBlom, M.
dc.contributor.authorBoschman, S.E.
dc.contributor.authorWeijters, G.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2022-09-12T13:01:04Z
dc.date.available2022-09-12T13:01:04Z
dc.date.issued2022-09-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3198
dc.description.abstractOm de verkeersveiligheid te vergroten, kunnen in Nederland verschillende bestuursrechtelijke (rij)geschiktheidsmaatregelen worden opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen die zich schuldig hebben gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol. Het gaat hierbij om de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer), de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) en – voor de zwaarste groep overtreders – het onderzoek alcohol (officieel: onderzoek naar de geschiktheid). Van december 2011 tot en met september 2014 kon in Nederland ook een alcoholslot-programma (ASP) worden opgelegd. Deze bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd naast de strafrechtelijke sanctie. In het onderzoek worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: Wat zijn de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen (LEMA, EMA, ASP en onderzoek alcohol) en in hoeverre verschillen de interventiegroepen van de verschillende maatregelen van elkaar? Wat is de samenhang tussen de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen en rijden-onder-invloed recidive? Welke (differentiële) effecten van doorverwijzing naar de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen op rijden-onder-invloedrecidive zijn er te vinden? INHOUD: Introductie Eerder onderzoek en hypotheses Data en methoden Verschillen in kenmerken van interventiegroepen Samenhang achtergrondkenmerken en rijden-onder-invloedrecidive voor interventiegroepen Differentiële effectiviteit LEMA Differentiële effectiviteit EMA Differentiële effectiviteit ASP Differentiële effectiviteit onderzoek alcohol Discussie en conclusie
dc.description.abstractIn order to improve road traffic safety, various administrative measures relating to motorists’ driving fitness can be imposed on drivers for driving under the influence of alcohol. Such penalties may relate to the Educational Measure for Alcohol and Traffic (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, EMA), a light version of the EMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, LEMA) or – for the most serious group of offenders – a fitness-to-drive test (onderzoek naar de geschiktheid). From December 2011 until September 2014, drivers could also be required to participate in the Alcohol Ignition Interlock Programme (Alcoholslotprogramma, ASP). These administrative measures are imposed in addition to the criminal sanction. The study answers the following research questions: What are the background characteristics of the intervention groups of the various measures aimed at motorists’ driving fitness (LEMA, EMA, ASP and the fitness-to-drive test) and to what extent do the intervention groups of the various measures differ from one another? What is the relationship between the background characteristics of the intervention groups of fitness-to-drive measures and drink-driving recidivism? What (differential) effects of referral to the various fitness-to-drive measures can be found on drink-driving recidivism?
dc.publisherWODCnl_NL
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2022-07nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/09/12/effectiviteit-maatregelen-alcohol-en-verkeer
dc.relation.urlhttps://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/238
dc.relation.urlhttps://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/3037
dc.subjectRijden onder invloednl_NL
dc.subjectAlcohol verkeer cursusnl_NL
dc.subjectEffectiviteit en efficiencynl_NL
dc.subjectStrafvervolgingnl_NL
dc.subjectDelinquentennl_NL
dc.subjectRecidivenl_NL
dc.subjectDaderkenmerknl_NL
dc.subjectVerkeersveiligheidscursusnl_NL
dc.subjectBestuurssanctienl_NL
dc.subjectAdemanalysenl_NL
dc.subjectVerkeersgedragnl_NL
dc.subjectStelselmatige delinquentennl_NL
dc.titleDifferentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeernl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project1769knl_NL
html.description.abstractOm de verkeersveiligheid te vergroten, kunnen in Nederland verschillende bestuursrechtelijke (rij)geschiktheidsmaatregelen worden opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen die zich schuldig hebben gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol. Het gaat hierbij om de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer), de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) en – voor de zwaarste groep overtreders – het onderzoek alcohol (officieel: onderzoek naar de geschiktheid). Van december 2011 tot en met september 2014 kon in Nederland ook een alcoholslot-programma (ASP) worden opgelegd. Deze bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd naast de strafrechtelijke sanctie. <P>In het onderzoek worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord: <OL><LI>Wat zijn de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen (LEMA, EMA, ASP en onderzoek alcohol) en in hoeverre verschillen de interventiegroepen van de verschillende maatregelen van elkaar? <LI>Wat is de samenhang tussen de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen en rijden-onder-invloed recidive? <LI>Welke (differentiële) effecten van doorverwijzing naar de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen op rijden-onder-invloedrecidive zijn er te vinden? </OL></LI><P><B>INHOUD:</B> <OL><LI> Introductie <LI> Eerder onderzoek en hypotheses <LI> Data en methoden <LI> Verschillen in kenmerken van interventiegroepen <LI> Samenhang achtergrondkenmerken en rijden-onder-invloedrecidive voor interventiegroepen <LI> Differentiële effectiviteit LEMA <LI> Differentiële effectiviteit EMA <LI> Differentiële effectiviteit ASP <LI> Differentiële effectiviteit onderzoek alcohol <LI> Discussie en conclusie </OL></LI>nl_NL
html.description.abstractIn order to improve road traffic safety, various administrative measures relating to motorists’ driving fitness can be imposed on drivers for driving under the influence of alcohol. Such penalties may relate to the Educational Measure for Alcohol and Traffic (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, EMA), a light version of the EMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, LEMA) or – for the most serious group of offenders – a fitness-to-drive test (onderzoek naar de geschiktheid). From December 2011 until September 2014, drivers could also be required to participate in the Alcohol Ignition Interlock Programme (Alcoholslotprogramma, ASP). These administrative measures are imposed in addition to the criminal sanction. <P>The study answers the following research questions: <OL><LI>What are the background characteristics of the intervention groups of the various measures aimed at motorists’ driving fitness (LEMA, EMA, ASP and the fitness-to-drive test) and to what extent do the intervention groups of the various measures differ from one another? <LI> What is the relationship between the background characteristics of the intervention groups of fitness-to-drive measures and drink-driving recidivism? <LI>What (differential) effects of referral to the various fitness-to-drive measures can be found on drink-driving recidivism?</OL></LI>en_GB
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityDen Haagnl_NL
dc.title.englishDifferential effectiveness of alcohol and traffic measures (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier-2022-07-volledige-tekst.pdf
Size:
1.797Mb
Format:
PDF
Description:
Cahier 2022-7 volledige tekst
Thumbnail
Name:
Cahier-2022-07-samenvatting.pdf
Size:
280.6Kb
Format:
PDF
Description:
Cahier 2022-7 samenvatting
Thumbnail
Name:
Cahier-2022-07-summary.pdf
Size:
278.2Kb
Format:
PDF
Description:
Cahier 2022-7 summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record