• Login
    View Item 
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of WODC RepositoryCommunitiesPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeriesThis CollectionPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeries

    My Account

    LoginRegister

    WODC links

    Website WODCWebsite WODC (English)Zoekhulp/Search Help

    Statistics

    Display statistics

    Differentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeer

    • CSV
    • RefMan
    • EndNote
    • BibTex
    • RefWorks
    Thumbnail
    Name:
    Cahier-2022-07-volledige-tekst.pdf
    Size:
    1.797Mb
    Format:
    PDF
    Description:
    Cahier 2022-7 volledige tekst
    Download
    Thumbnail
    Name:
    Cahier-2022-07-samenvatting.pdf
    Size:
    280.6Kb
    Format:
    PDF
    Description:
    Cahier 2022-7 samenvatting
    Download
    Thumbnail
    Name:
    Cahier-2022-07-summary.pdf
    Size:
    278.2Kb
    Format:
    PDF
    Description:
    Cahier 2022-7 summary
    Download
    Auteur / Author
    Blom, M.
    Boschman, S.E.
    Weijters, G.
    Organisatie / Institution
    WODC
    Serie / Series
    Cahiers 2022-07
    Trefwoorden / Keywords
    Rijden onder invloed
    Alcohol verkeer cursus
    Effectiviteit en efficiency
    Strafvervolging
    Delinquenten
    Recidive
    Daderkenmerk
    Verkeersveiligheidscursus
    Bestuurssanctie
    Ademanalyse
    Verkeersgedrag
    Stelselmatige delinquenten
    Show allShow less
    Project
    1769k
    Externe Link
    https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/238
    https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/3037
    Link naar nieuwsbericht
    https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/09/12/effectiviteit-maatregelen-alcohol-en-verkeer
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12832/3198
    
    Metadata
    Show full item record
    Titel / Title
    Differentiële effectiviteit maatregelen alcohol en verkeer
    Samenvatting
    Om de verkeersveiligheid te vergroten, kunnen in Nederland verschillende bestuursrechtelijke (rij)geschiktheidsmaatregelen worden opgelegd aan bestuurders van motorrijtuigen die zich schuldig hebben gemaakt aan het rijden onder invloed van alcohol. Het gaat hierbij om de LEMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer), de EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer) en – voor de zwaarste groep overtreders – het onderzoek alcohol (officieel: onderzoek naar de geschiktheid). Van december 2011 tot en met september 2014 kon in Nederland ook een alcoholslot-programma (ASP) worden opgelegd. Deze bestuursrechtelijke maatregelen worden opgelegd naast de strafrechtelijke sanctie.

    In het onderzoek worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord:

    1. Wat zijn de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen (LEMA, EMA, ASP en onderzoek alcohol) en in hoeverre verschillen de interventiegroepen van de verschillende maatregelen van elkaar?
    2. Wat is de samenhang tussen de achtergrondkenmerken van de interventiegroepen van de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen en rijden-onder-invloed recidive?
    3. Welke (differentiële) effecten van doorverwijzing naar de verschillende (rij)geschiktheidsmaatregelen op rijden-onder-invloedrecidive zijn er te vinden?

    INHOUD:

    1. Introductie
    2. Eerder onderzoek en hypotheses
    3. Data en methoden
    4. Verschillen in kenmerken van interventiegroepen
    5. Samenhang achtergrondkenmerken en rijden-onder-invloedrecidive voor interventiegroepen
    6. Differentiële effectiviteit LEMA
    7. Differentiële effectiviteit EMA
    8. Differentiële effectiviteit ASP
    9. Differentiële effectiviteit onderzoek alcohol
    10. Discussie en conclusie
    Title
    Differential effectiveness of alcohol and traffic measures (full text only available in Dutch)
    Summary
    In order to improve road traffic safety, various administrative measures relating to motorists’ driving fitness can be imposed on drivers for driving under the influence of alcohol. Such penalties may relate to the Educational Measure for Alcohol and Traffic (Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, EMA), a light version of the EMA (Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer, LEMA) or – for the most serious group of offenders – a fitness-to-drive test (onderzoek naar de geschiktheid). From December 2011 until September 2014, drivers could also be required to participate in the Alcohol Ignition Interlock Programme (Alcoholslotprogramma, ASP). These administrative measures are imposed in addition to the criminal sanction.

    The study answers the following research questions:

    1. What are the background characteristics of the intervention groups of the various measures aimed at motorists’ driving fitness (LEMA, EMA, ASP and the fitness-to-drive test) and to what extent do the intervention groups of the various measures differ from one another?
    2. What is the relationship between the background characteristics of the intervention groups of fitness-to-drive measures and drink-driving recidivism?
    3. What (differential) effects of referral to the various fitness-to-drive measures can be found on drink-driving recidivism?
    Uitgever / Publisher
    WODC
    Publicatiedatum / publication date
    2022-09-12
    Collections
    WODC Publications

    entitlement

     
    DSpace software (copyright © 2002 - 2025)  DuraSpace
    Quick Guide | Contact Us
    Open Repository is a service operated by 
    Atmire NV
     

    Export search results

    The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

    By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

    To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

    After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.