Show simple item record

dc.contributor.authorHomburg, G.
dc.contributor.authorMulder, E.
dc.contributor.authorZoetelief, I. (medew.)
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2022-04-21T10:24:41Z
dc.date.available2022-04-21T10:24:41Z
dc.date.issued2022-04-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3171
dc.description.abstractIn the past few decades, various information flows have been organised regarding the return of (former) prisoners to society. One of these is the Administrative Information Flows concerning Former Prisoners (BIJ). Since 2009, the BIJ regulation has provided for the mayor's administrative body to be informed about the return of a person who has been irrevocably sentenced to a custodial sentence or measure for an indecency offence or serious violent crime, or to a TBS order1 with compulsory treatment, or an extendable PIJ measure.2 The BIJ regulation aims to enable mayors to counteract public order disturbances, which might occur when particular former prisoners return – and to be able to take measures in case this is deemed necessary and possible. This information flow is kept separate from, for example, the information supply within the framework of after-care, due to the privacy-sensitive aspects of the offence information. The study focuses on the following seven possible adaptations: 1. reporting under the BIJ-regulation in case of sentences that are not yet irrevocable; 2. the possibility to ‘flag up’ certain convicts (i.e., the mayor’s administrative body can indicate whether they want to receive report(s) on a specific convict by ‘flagging up’ this convict in the registration system; 3. stepping up the number of reports; 4. withdrawal of the National Police Force from the process; 5. making sure that Dutch persons sentenced abroad are also reported on; 6. reporting in cases of terrorism, stalking (belaging), and arson; 7. reporting to mayors of more than one municipality if there is reason to do so.
dc.description.abstractRond de terugkeer van (ex-)gedetineerden in de maatschappij zijn in de afgelopen decennia verschillende informatiestromen ingericht. Eén daarvan is de Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen (BIJ). De BIJ-regeling voorziet sinds 2009 in het informeren van het bestuursorgaan burgemeester over de terugkeer van een justitiabele die onherroepelijk is veroordeeld tot een vrijheidsbenemende straf of maatregel voor een zeden- of ernstig geweldsmisdrijf, of tot een tbs-maatregel met dwangverpleging of een verlengbare PIJ-maatregel. De BIJ-regeling is bedoeld om burgemeesters in staat te stellen om zich voor te bereiden op verstoringen van de openbare orde, die bij de terugkeer van sommige ex-gedetineerden zouden kunnen optreden – en daartegen zo nodig en mogelijk maatregelen te kunnen nemen. Deze informatiestroom is gescheiden van (bijvoorbeeld) de informatievoorziening in het kader van de nazorg, vanwege de privacygevoeligheid van de delictinformatie. In het onderzoek staan zeven mogelijke aanpassingen centraal: 1. het doen van BIJ-meldingen bij nog niet-onherroepelijke veroordelingen; 2. de mogelijkheid om bepaalde veroordeelden te kunnen ‘vlaggen’ (d.w.z. dat het bestuursorgaan burgemeester kan aangeven over een specifieke veroordeelde melding(en) te willen ontvangen door een ‘vlag’ te plaatsen in het registratiesysteem bij een specifieke veroordeelde); 3. het intensiveren van het aantal meldingen; 4. het terugtrekken van de Landelijke Eenheid van de politie uit het proces; 5. zorg dragen dat er ook meldingen komen over terugkeer van in het buitenland veroordeelde Nederlanders; 6. het doen van meldingen ten aanzien van terrorisme, stalking (‘belaging’) en brandstichting; 7. het doen van meldingen aan burgemeesters van meer gemeenten als daartoe aanleiding is. INHOUD: 1. Inleiding 2. Huidige BIJ-regeling 3. De aanpassingen beoordeeld 4. Conclusie
dc.publisherRegioplan beleidsonderzoeknl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3261nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/04/21/aanpassingen-bij-regeling-beoordeeld
dc.subjectEx-gedetineerdennl_NL
dc.subjectGewelddelictnl_NL
dc.subjectGemeentenl_NL
dc.subjectGevaarlijke delinquentennl_NL
dc.subjectHandhaving openbare ordenl_NL
dc.subjectTbs-gesteldennl_NL
dc.subjectZedendelictnl_NL
dc.subjectBrandstichtingnl_NL
dc.subjectStalkingnl_NL
dc.subjectTerrorismenl_NL
dc.subjectNederlandse gedetineerden in het buitenlandnl_NL
dc.subjectOverlastnl_NL
dc.subjectMeldingnl_NL
dc.subjectInformatievoorzieningnl_NL
dc.subjectJeugdige delinquentennl_NL
dc.subjectPlaatsing in jeugdinrichtingnl_NL
dc.subjectRisicotaxatienl_NL
dc.subjectOverlastnl_NL
dc.subjectSociale gevolgen van detentienl_NL
dc.subjectBurgemeestersnl_NL
dc.subjectPersoonlijke levenssfeernl_NL
dc.titleVerbetering BIJ-regelingnl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3261nl_NL
html.description.abstractIn the past few decades, various information flows have been organised regarding the return of (former) prisoners to society. One of these is the Administrative Information Flows concerning Former Prisoners (BIJ). Since 2009, the BIJ regulation has provided for the mayor's administrative body to be informed about the return of a person who has been irrevocably sentenced to a custodial sentence or measure for an indecency offence or serious violent crime, or to a TBS order1 with compulsory treatment, or an extendable PIJ measure.2 The BIJ regulation aims to enable mayors to counteract public order disturbances, which might occur when particular former prisoners return – and to be able to take measures in case this is deemed necessary and possible. This information flow is kept separate from, for example, the information supply within the framework of after-care, due to the privacy-sensitive aspects of the offence information. The study focuses on the following seven possible adaptations: 1. reporting under the BIJ-regulation in case of sentences that are not yet irrevocable; 2. the possibility to ‘flag up’ certain convicts (i.e., the mayor’s administrative body can indicate whether they want to receive report(s) on a specific convict by ‘flagging up’ this convict in the registration system; 3. stepping up the number of reports; 4. withdrawal of the National Police Force from the process; 5. making sure that Dutch persons sentenced abroad are also reported on; 6. reporting in cases of terrorism, stalking (belaging), and arson; 7. reporting to mayors of more than one municipality if there is reason to do so.en_GB
html.description.abstractRond de terugkeer van (ex-)gedetineerden in de maatschappij zijn in de afgelopen decennia verschillende informatiestromen ingericht. Eén daarvan is de Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen (BIJ). De BIJ-regeling voorziet sinds 2009 in het informeren van het bestuursorgaan burgemeester over de terugkeer van een justitiabele die onherroepelijk is veroordeeld tot een vrijheidsbenemende straf of maatregel voor een zeden- of ernstig geweldsmisdrijf, of tot een tbs-maatregel met dwangverpleging of een verlengbare PIJ-maatregel. De BIJ-regeling is bedoeld om burgemeesters in staat te stellen om zich voor te bereiden op verstoringen van de openbare orde, die bij de terugkeer van sommige ex-gedetineerden zouden kunnen optreden – en daartegen zo nodig en mogelijk maatregelen te kunnen nemen. Deze informatiestroom is gescheiden van (bijvoorbeeld) de informatievoorziening in het kader van de nazorg, vanwege de privacygevoeligheid van de delictinformatie. In het onderzoek staan zeven mogelijke aanpassingen centraal: 1. het doen van BIJ-meldingen bij nog niet-onherroepelijke veroordelingen; 2. de mogelijkheid om bepaalde veroordeelden te kunnen ‘vlaggen’ (d.w.z. dat het bestuursorgaan burgemeester kan aangeven over een specifieke veroordeelde melding(en) te willen ontvangen door een ‘vlag’ te plaatsen in het registratiesysteem bij een specifieke veroordeelde); 3. het intensiveren van het aantal meldingen; 4. het terugtrekken van de Landelijke Eenheid van de politie uit het proces; 5. zorg dragen dat er ook meldingen komen over terugkeer van in het buitenland veroordeelde Nederlanders; 6. het doen van meldingen ten aanzien van terrorisme, stalking (‘belaging’) en brandstichting; 7. het doen van meldingen aan burgemeesters van meer gemeenten als daartoe aanleiding is. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Huidige BIJ-regeling 3. De aanpassingen beoordeeld 4. Conclusienl_NL
dc.contributor.institutionRegioplan beleidsonderzoeknl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityAmsterdamnl_NL
dc.title.englishImproving the BIJ regulation (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3261-verbetering-bij-regeling- ...
Size:
1.520Mb
Format:
PDF
Description:
3261-volledige tekst
Thumbnail
Name:
3261-verbetering-bij-regeling- ...
Size:
840.9Kb
Format:
PDF
Description:
3261-samenvatting
Thumbnail
Name:
3261-verbetering-bij-regeling- ...
Size:
839.0Kb
Format:
PDF
Description:
3261-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record