Verbetering BIJ-regeling
dc.contributor.author | Homburg, G. | |
dc.contributor.author | Mulder, E. | |
dc.contributor.author | Zoetelief, I. (medew.) | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2022-04-21T10:24:41Z | |
dc.date.available | 2022-04-21T10:24:41Z | |
dc.date.issued | 2022-04-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3171 | |
dc.description.abstract | In the past few decades, various information flows have been organised regarding the return of (former) prisoners to society. One of these is the Administrative Information Flows concerning Former Prisoners (BIJ). Since 2009, the BIJ regulation has provided for the mayor's administrative body to be informed about the return of a person who has been irrevocably sentenced to a custodial sentence or measure for an indecency offence or serious violent crime, or to a TBS order1 with compulsory treatment, or an extendable PIJ measure.2 The BIJ regulation aims to enable mayors to counteract public order disturbances, which might occur when particular former prisoners return – and to be able to take measures in case this is deemed necessary and possible. This information flow is kept separate from, for example, the information supply within the framework of after-care, due to the privacy-sensitive aspects of the offence information. The study focuses on the following seven possible adaptations: 1. reporting under the BIJ-regulation in case of sentences that are not yet irrevocable; 2. the possibility to ‘flag up’ certain convicts (i.e., the mayor’s administrative body can indicate whether they want to receive report(s) on a specific convict by ‘flagging up’ this convict in the registration system; 3. stepping up the number of reports; 4. withdrawal of the National Police Force from the process; 5. making sure that Dutch persons sentenced abroad are also reported on; 6. reporting in cases of terrorism, stalking (belaging), and arson; 7. reporting to mayors of more than one municipality if there is reason to do so. | |
dc.description.abstract | Rond de terugkeer van (ex-)gedetineerden in de maatschappij zijn in de afgelopen decennia verschillende informatiestromen ingericht. Eén daarvan is de Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen (BIJ). De BIJ-regeling voorziet sinds 2009 in het informeren van het bestuursorgaan burgemeester over de terugkeer van een justitiabele die onherroepelijk is veroordeeld tot een vrijheidsbenemende straf of maatregel voor een zeden- of ernstig geweldsmisdrijf, of tot een tbs-maatregel met dwangverpleging of een verlengbare PIJ-maatregel. De BIJ-regeling is bedoeld om burgemeesters in staat te stellen om zich voor te bereiden op verstoringen van de openbare orde, die bij de terugkeer van sommige ex-gedetineerden zouden kunnen optreden – en daartegen zo nodig en mogelijk maatregelen te kunnen nemen. Deze informatiestroom is gescheiden van (bijvoorbeeld) de informatievoorziening in het kader van de nazorg, vanwege de privacygevoeligheid van de delictinformatie. In het onderzoek staan zeven mogelijke aanpassingen centraal: 1. het doen van BIJ-meldingen bij nog niet-onherroepelijke veroordelingen; 2. de mogelijkheid om bepaalde veroordeelden te kunnen ‘vlaggen’ (d.w.z. dat het bestuursorgaan burgemeester kan aangeven over een specifieke veroordeelde melding(en) te willen ontvangen door een ‘vlag’ te plaatsen in het registratiesysteem bij een specifieke veroordeelde); 3. het intensiveren van het aantal meldingen; 4. het terugtrekken van de Landelijke Eenheid van de politie uit het proces; 5. zorg dragen dat er ook meldingen komen over terugkeer van in het buitenland veroordeelde Nederlanders; 6. het doen van meldingen ten aanzien van terrorisme, stalking (‘belaging’) en brandstichting; 7. het doen van meldingen aan burgemeesters van meer gemeenten als daartoe aanleiding is. INHOUD: 1. Inleiding 2. Huidige BIJ-regeling 3. De aanpassingen beoordeeld 4. Conclusie | |
dc.publisher | Regioplan beleidsonderzoek | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3261 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/04/21/aanpassingen-bij-regeling-beoordeeld | |
dc.subject | Ex-gedetineerden | nl_NL |
dc.subject | Gewelddelict | nl_NL |
dc.subject | Gemeente | nl_NL |
dc.subject | Gevaarlijke delinquenten | nl_NL |
dc.subject | Handhaving openbare orde | nl_NL |
dc.subject | Tbs-gestelden | nl_NL |
dc.subject | Zedendelict | nl_NL |
dc.subject | Brandstichting | nl_NL |
dc.subject | Stalking | nl_NL |
dc.subject | Terrorisme | nl_NL |
dc.subject | Nederlandse gedetineerden in het buitenland | nl_NL |
dc.subject | Overlast | nl_NL |
dc.subject | Melding | nl_NL |
dc.subject | Informatievoorziening | nl_NL |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | nl_NL |
dc.subject | Plaatsing in jeugdinrichting | nl_NL |
dc.subject | Risicotaxatie | nl_NL |
dc.subject | Overlast | nl_NL |
dc.subject | Sociale gevolgen van detentie | nl_NL |
dc.subject | Burgemeesters | nl_NL |
dc.subject | Persoonlijke levenssfeer | nl_NL |
dc.title | Verbetering BIJ-regeling | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3261 | nl_NL |
html.description.abstract | In the past few decades, various information flows have been organised regarding the return of (former) prisoners to society. One of these is the Administrative Information Flows concerning Former Prisoners (BIJ). Since 2009, the BIJ regulation has provided for the mayor's administrative body to be informed about the return of a person who has been irrevocably sentenced to a custodial sentence or measure for an indecency offence or serious violent crime, or to a TBS order1 with compulsory treatment, or an extendable PIJ measure.2 The BIJ regulation aims to enable mayors to counteract public order disturbances, which might occur when particular former prisoners return – and to be able to take measures in case this is deemed necessary and possible. This information flow is kept separate from, for example, the information supply within the framework of after-care, due to the privacy-sensitive aspects of the offence information. The study focuses on the following seven possible adaptations: 1. reporting under the BIJ-regulation in case of sentences that are not yet irrevocable; 2. the possibility to ‘flag up’ certain convicts (i.e., the mayor’s administrative body can indicate whether they want to receive report(s) on a specific convict by ‘flagging up’ this convict in the registration system; 3. stepping up the number of reports; 4. withdrawal of the National Police Force from the process; 5. making sure that Dutch persons sentenced abroad are also reported on; 6. reporting in cases of terrorism, stalking (belaging), and arson; 7. reporting to mayors of more than one municipality if there is reason to do so. | en_GB |
html.description.abstract | Rond de terugkeer van (ex-)gedetineerden in de maatschappij zijn in de afgelopen decennia verschillende informatiestromen ingericht. Eén daarvan is de Bestuurlijke Informatievoorziening Justitiabelen (BIJ). De BIJ-regeling voorziet sinds 2009 in het informeren van het bestuursorgaan burgemeester over de terugkeer van een justitiabele die onherroepelijk is veroordeeld tot een vrijheidsbenemende straf of maatregel voor een zeden- of ernstig geweldsmisdrijf, of tot een tbs-maatregel met dwangverpleging of een verlengbare PIJ-maatregel. De BIJ-regeling is bedoeld om burgemeesters in staat te stellen om zich voor te bereiden op verstoringen van de openbare orde, die bij de terugkeer van sommige ex-gedetineerden zouden kunnen optreden – en daartegen zo nodig en mogelijk maatregelen te kunnen nemen. Deze informatiestroom is gescheiden van (bijvoorbeeld) de informatievoorziening in het kader van de nazorg, vanwege de privacygevoeligheid van de delictinformatie. In het onderzoek staan zeven mogelijke aanpassingen centraal: 1. het doen van BIJ-meldingen bij nog niet-onherroepelijke veroordelingen; 2. de mogelijkheid om bepaalde veroordeelden te kunnen ‘vlaggen’ (d.w.z. dat het bestuursorgaan burgemeester kan aangeven over een specifieke veroordeelde melding(en) te willen ontvangen door een ‘vlag’ te plaatsen in het registratiesysteem bij een specifieke veroordeelde); 3. het intensiveren van het aantal meldingen; 4. het terugtrekken van de Landelijke Eenheid van de politie uit het proces; 5. zorg dragen dat er ook meldingen komen over terugkeer van in het buitenland veroordeelde Nederlanders; 6. het doen van meldingen ten aanzien van terrorisme, stalking (‘belaging’) en brandstichting; 7. het doen van meldingen aan burgemeesters van meer gemeenten als daartoe aanleiding is. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Huidige BIJ-regeling 3. De aanpassingen beoordeeld 4. Conclusie | nl_NL |
dc.contributor.institution | Regioplan beleidsonderzoek | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Improving the BIJ regulation (full text only available in Dutch) | nl_NL |