Cameratoezicht door gemeenten
dc.contributor.author | Flight, S. | |
dc.contributor.author | Klein Kranenburg, L. | |
dc.contributor.author | Straaten, G. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T15:32:52Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T15:32:52Z | |
dc.date.issued | 2022-04-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3169 | |
dc.description.abstract | Since 2006, the Dutch ‘Gemeentewet’ (municipal code) provides municipalities with a legal basis to deploy surveillance cameras to maintain public order. Article 151c of this municipal code has been modified in 2016 to enable a more flexible use of these cameras. Five years on, the Scientific Research and Documentation Center of the Ministry of Justice and Security has commissioned this evaluation to study the effectiveness and the practical consequences of flexible camera surveillance. | |
dc.description.abstract | Gemeenten kunnen sinds 2006 op grond van artikel 151c van de Gemeentewet cameratoezicht inzetten voor handhaving van de openbare orde. Dat wetsartikel is aangepast in 2016 om flexibel cameratoezicht mogelijk te maken. Vijf jaar na de wetswijziging is in opdracht van het WODC een evaluatie uitgevoerd om de doeltreffendheid en effecten van flexibel cameratoezicht in de praktijk vast te stellen. INHOUD: 1. Inleiding 2. Wetsgeschiedenis 3. Aard en omvang van cameratoezicht 4. Besluitvorming privacy en kenbaarheid 5. Rechtstreeks toezicht, opsporing en technologie 6. Effectiviteit van cameratoezicht 7. Conclusies met betrekking tot de wetswijziging. | |
dc.publisher | Sander Flight Onderzoek & Advies | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3226 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/04/12/flexibel-cameratoezicht-door-gemeenten-vaker-ingezet | |
dc.subject | Cameratoezicht | nl_NL |
dc.subject | Gemeente | nl_NL |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.subject | Handhaving openbare orde | nl_NL |
dc.subject | Kosten | |
dc.subject | Persoonlijke levenssfeer | |
dc.subject | Technologische ontwikkeling | |
dc.subject | Opsporingsmethode | |
dc.subject | Winkelcentrum | |
dc.subject | Parkeergarage | |
dc.subject | Openbaar vervoer | |
dc.subject | Bedrijfsterrein | |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | |
dc.subject | Stadscentrum | |
dc.title | Cameratoezicht door gemeenten | nl_NL |
dc.title.alternative | Evaluatie wetswijziging artikel 151c Gemeentewet | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3226 | nl_NL |
html.description.abstract | Since 2006, the Dutch ‘Gemeentewet’ (municipal code) provides municipalities with a legal basis to deploy surveillance cameras to maintain public order. Article 151c of this municipal code has been modified in 2016 to enable a more flexible use of these cameras. Five years on, the Scientific Research and Documentation Center of the Ministry of Justice and Security has commissioned this evaluation to study the effectiveness and the practical consequences of flexible camera surveillance. | en_GB |
html.description.abstract | Gemeenten kunnen sinds 2006 op grond van artikel 151c van de Gemeentewet cameratoezicht inzetten voor handhaving van de openbare orde. Dat wetsartikel is aangepast in 2016 om flexibel cameratoezicht mogelijk te maken. Vijf jaar na de wetswijziging is in opdracht van het WODC een evaluatie uitgevoerd om de doeltreffendheid en effecten van flexibel cameratoezicht in de praktijk vast te stellen. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Wetsgeschiedenis 3. Aard en omvang van cameratoezicht 4. Besluitvorming privacy en kenbaarheid 5. Rechtstreeks toezicht, opsporing en technologie 6. Effectiviteit van cameratoezicht 7. Conclusies met betrekking tot de wetswijziging. | nl_NL |
dc.contributor.institution | Sander Flight Onderzoek & Advies | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Flexible camera surveillance by Dutch municipalities (full text only available in Dutch) | nl_NL |