Show simple item record

dc.contributor.authorSchelfhout, D.
dc.contributor.authorColenbrander, B.
dc.contributor.authorFolmer, T.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2022-03-16T14:20:09Z
dc.date.available2022-03-16T14:20:09Z
dc.date.issued2022-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3164
dc.description.abstractSince July 2020 the Dutch Emergency Control Rooms (ECRs) have a new governance structure On July 1, 2020 the ECR Amendment Act came into force. This Act determines that the Dutch national police is responsible for the maintenance of the ECRs. Previously, the Safety Regions (Veiligheidsregio’s) were responsible for this. The Landelijke Meldkamer Samenwerking (National Emergency Control Room Cooperation, or LMS) performs this task within the police organisation. The new governance structure has come into effect with new outlines for policy and management of the ECRs. The goal of this research is to report on the progress of the implementation of the governance and to make clear whether the new structure functions in practice as it was intended. The following research questions are answered in this report: 1. What is the current situation regarding the implementation of the (multi) governance? 2. Does the (multi) governance for the maintenance of the ECRs function as intended? 3. If not, when is the governance expected to function as intended? 4. Are stakeholders sufficiently able to influence the maintenance? 5. Are there elements of the functioning of the governance that can be improved?
dc.description.abstractSinds juli 2020 is er sprake van een nieuwe governancestructuur in het meldkamerveld Op 1 juli 2020 is de Wijzigingswet meldkamers van kracht geworden. Die regelt dat de nationale politie verantwoordelijk is voor het beheer van de 112-meldkamers, terwijl die taak hiervoor bij de besturen van Veiligheidsregio’s lag. De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) voert deze taak uit binnen de politieorganisatie. Deze verandering is gepaard gegaan met een nieuw besturingsmodel voor de hoofdlijnen van beleid en beheer van de meldkamers. Het doel van dit onderzoek is om in beeld te brengen hoe de implementatie van de governance is gevorderd, en of de besturing in de praktijk functioneert zoals bedoeld. De volgende onderzoeksvragen staan centraal in dit rapport: 1. Wat is de stand van zaken van de implementatie van de (multi-)governance in het meldkamerveld? 2. Werkt de (multi-)governance voor het beheer van de meldkamers zoals bedoeld in de ministeriële regeling? 3. Zo nee, in hoeverre is de verwachting dat dit binnen afzienbare tijd het geval zal kunnen zijn? 4. Kunnen de partijen invloed uitoefenen op het beheer? 5. Zijn er mogelijke aandachtspunten voor verbetering in de werking van de (multi-)governance? INHOUD: 1. Inleiding 2. De meldkamer: taken en achtergrond 3. Vormgeving van de governance 4. Implementatie van de governance 5. Praktijkwerking van de governance 6. Conclusies en aanbevelingen
dc.publisherAndersson Elffers Felixnl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3288nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/03/16/governance-meldkamers-vraagt-om-meer-eensgezindheid-van-betrokken-partijen
dc.subjectMeldkamernl_NL
dc.subjectEffectiviteit en efficiencynl_NL
dc.subjectWet- en regelgevingnl_NL
dc.subjectHulpverleningnl_NL
dc.subjectEvaluatie van wetgevingnl_NL
dc.subjectOrganisatienl_NL
dc.subjectSamenwerkingnl_NL
dc.subjectAlarmmeldingnl_NL
dc.titleStand van zaken multi-governance meldkamersnl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3288nl_NL
html.description.abstractSince July 2020 the Dutch Emergency Control Rooms (ECRs) have a new governance structure On July 1, 2020 the ECR Amendment Act came into force. This Act determines that the Dutch national police is responsible for the maintenance of the ECRs. Previously, the Safety Regions (Veiligheidsregio’s) were responsible for this. The Landelijke Meldkamer Samenwerking (National Emergency Control Room Cooperation, or LMS) performs this task within the police organisation. The new governance structure has come into effect with new outlines for policy and management of the ECRs. The goal of this research is to report on the progress of the implementation of the governance and to make clear whether the new structure functions in practice as it was intended. The following research questions are answered in this report: 1. What is the current situation regarding the implementation of the (multi) governance? 2. Does the (multi) governance for the maintenance of the ECRs function as intended? 3. If not, when is the governance expected to function as intended? 4. Are stakeholders sufficiently able to influence the maintenance? 5. Are there elements of the functioning of the governance that can be improved?en_GB
html.description.abstractSinds juli 2020 is er sprake van een nieuwe governancestructuur in het meldkamerveld Op 1 juli 2020 is de Wijzigingswet meldkamers van kracht geworden. Die regelt dat de nationale politie verantwoordelijk is voor het beheer van de 112-meldkamers, terwijl die taak hiervoor bij de besturen van Veiligheidsregio’s lag. De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) voert deze taak uit binnen de politieorganisatie. Deze verandering is gepaard gegaan met een nieuw besturingsmodel voor de hoofdlijnen van beleid en beheer van de meldkamers. Het doel van dit onderzoek is om in beeld te brengen hoe de implementatie van de governance is gevorderd, en of de besturing in de praktijk functioneert zoals bedoeld. De volgende onderzoeksvragen staan centraal in dit rapport: 1. Wat is de stand van zaken van de implementatie van de (multi-)governance in het meldkamerveld? 2. Werkt de (multi-)governance voor het beheer van de meldkamers zoals bedoeld in de ministeriële regeling? 3. Zo nee, in hoeverre is de verwachting dat dit binnen afzienbare tijd het geval zal kunnen zijn? 4. Kunnen de partijen invloed uitoefenen op het beheer? 5. Zijn er mogelijke aandachtspunten voor verbetering in de werking van de (multi-)governance? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. De meldkamer: taken en achtergrond 3. Vormgeving van de governance 4. Implementatie van de governance 5. Praktijkwerking van de governance 6. Conclusies en aanbevelingennl_NL
dc.contributor.institutionAndersson Elffers Felixnl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityUtrechtnl_NL
dc.title.englishState of affairs governance structure Emergency Control Rooms (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3288-stand-van-zaken-multi-gov ...
Size:
1.909Mb
Format:
PDF
Description:
3288_volledige tekst
Thumbnail
Name:
3288-stand-van-zaken-multi-gov ...
Size:
161.3Kb
Format:
PDF
Description:
3288-samenvatting
Thumbnail
Name:
3288-stand-van-zaken-multi-gov ...
Size:
97.70Kb
Format:
PDF
Description:
3288-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record