Deepfakes
dc.contributor.author | Sloot, B. van der | |
dc.contributor.author | Wagensveld, Y. | |
dc.contributor.author | Koops, B.-J. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2022-01-05T10:28:47Z | |
dc.date.available | 2022-01-05T10:28:47Z | |
dc.date.issued | 2021-12-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3134 | |
dc.description.abstract | A deepfake is content (video, audio or otherwise) that is wholly or partially fabricated or existing content (video, audio or otherwise) that has been manipulated. Several technologies can be used for this purpose, but the most popular is based on what is known as Generative Adversarial Networks (GAN). GAN has pushed the technological boundaries and has improved the quality and resolution of the material produced, with low cost and time investment. The main question of this research project was whether the current legal regime is capable of adequately tackling the negative effects of deepfake technology and if not, what could be options for altering the legal regime. | |
dc.description.abstract | Een deepfake is beeld, geluid of ander materiaal dat geheel of gedeeltelijk is gefabriceerd of bestaand beeld, geluid of ander materiaal dat is gemanipuleerd met behulp van geavanceerde technische hulpmiddelen en dat niet of nauwelijks van echt te onderscheiden is. Deepfakes maken gebruik van Machine Learning technologie en Artificial Intelligence. Naast het ontdekken van patronen kunnen middels deze netwerken ook eenvoudig beelden en geluiden worden geproduceerd, die lijken en gebaseerd zijn op bestaand materiaal. Tegen deze achtergrond is de probleemstelling van dit onderzoek: ‘Dienen huidige en toekomstige onrechtmatige of strafwaardige uitingsvormen van deepfaketechnologie te leiden tot aanpassingen van de bestaande wetten en regels (met name de Uitvoeringswet AVG, het burgerlijk procesrecht en straf(proces)recht), of is bestaande wetgeving toereikend?’ | |
dc.publisher | Tilburg University - Tilburg Institute for Law, Technology, and Society | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3137 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2022/01/05/probleem-van-deepfakes-zit-niet-in-wetgeving-maar-vooral-in-handhaving-daarvan | |
dc.subject | Afpersing | nl_NL |
dc.subject | Bescherming persoonsgegevens | nl_NL |
dc.subject | Fraude | nl_NL |
dc.subject | Synthetische media | nl_NL |
dc.subject | Identiteitsfraude | nl_NL |
dc.subject | Internet | nl_NL |
dc.subject | Kunstmatige intelligentie | nl_NL |
dc.subject | Persoonlijke levenssfeer | nl_NL |
dc.subject | Rechtsvergelijking | nl_NL |
dc.subject | China | nl_NL |
dc.subject | Verenigde Staten | nl_NL |
dc.subject | Strafvervolging | nl_NL |
dc.subject | Strafbaarheid | nl_NL |
dc.subject | Portretrecht | nl_NL |
dc.subject | Video | nl_NL |
dc.subject | Technologische ontwikkeling | nl_NL |
dc.subject | Onrechtmatige daad | nl_NL |
dc.subject | Gegevensbescherming | nl_NL |
dc.subject | Vrijheid van meningsuiting | nl_NL |
dc.subject | Civiel proces | nl_NL |
dc.subject | Strafproces | nl_NL |
dc.title | Deepfakes | nl_NL |
dc.title.alternative | De juridische uitdagingen van een synthetische samenleving | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3137 | nl_NL |
html.description.abstract | A deepfake is content (video, audio or otherwise) that is wholly or partially fabricated or existing content (video, audio or otherwise) that has been manipulated. Several technologies can be used for this purpose, but the most popular is based on what is known as Generative Adversarial Networks (GAN). GAN has pushed the technological boundaries and has improved the quality and resolution of the material produced, with low cost and time investment. The main question of this research project was whether the current legal regime is capable of adequately tackling the negative effects of deepfake technology and if not, what could be options for altering the legal regime. | en_GB |
html.description.abstract | Een deepfake is beeld, geluid of ander materiaal dat geheel of gedeeltelijk is gefabriceerd of bestaand beeld, geluid of ander materiaal dat is gemanipuleerd met behulp van geavanceerde technische hulpmiddelen en dat niet of nauwelijks van echt te onderscheiden is. Deepfakes maken gebruik van Machine Learning technologie en Artificial Intelligence. Naast het ontdekken van patronen kunnen middels deze netwerken ook eenvoudig beelden en geluiden worden geproduceerd, die lijken en gebaseerd zijn op bestaand materiaal. Tegen deze achtergrond is de probleemstelling van dit onderzoek: ‘Dienen huidige en toekomstige onrechtmatige of strafwaardige uitingsvormen van deepfaketechnologie te leiden tot aanpassingen van de bestaande wetten en regels (met name de Uitvoeringswet AVG, het burgerlijk procesrecht en straf(proces)recht), of is bestaande wetgeving toereikend?’ | nl_NL |
dc.contributor.institution | Tilburg University - Tilburg Institute for Law, Technology, and Society | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Tilburg | nl_NL |
dc.title.english | Deepfakes - The legal challenges of a synthetic society (full text only available in Dutch) | nl_NL |