Name:
3171-toekomstbestendig-centrum ...
Size:
1.000Mb
Format:
PDF
Description:
3171-volledige tekst
Name:
3171-toekomstbestendig-centrum ...
Size:
144.5Kb
Format:
PDF
Description:
3171-samenvatting
Name:
3171-toekomstbestendig-centrum ...
Size:
133.0Kb
Format:
PDF
Description:
3171-summary
Auteur / Author
Schiffelers, M.-J.Terpstra, N.
Ardon, D.
Slothouwer, M. (medew.)
Douglas, S. (medew.)
Noordegraaf, M. (medew.)
Schruijer, S. (medew.)
Spek, M. van der (medew.)
Organisatie / Institution
Universiteit Utrecht - USBO adviesWODC
Serie / Series
WODC rapport 3171Trefwoorden / Keywords
EvaluatieSeksueel geweld
Seksueel misbruik
Slachtofferhulp
Organisatiestructuur
Toekomst
Slachtoffers
Psychisch letsel
Samenwerking
Gezondheidszorg
Organisatieontwikkeling
Gemeente
Zedendelict
Project
3171Link naar nieuwsbericht
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/12/16/aandacht-nodig-voor-toekomstbestendigheid-centrum-seksueel-geweld
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Toekomstbestendig Centrum Seksueel GeweldOndertitel / Subtitle
Een bestuurlijke en organisatorische evaluatie ten behoeve van de doorontwikkeling van het CSGSamenvatting
Om integrale, toegankelijke en vroegtijdige zorg te kunnen verlenen aan slachtoffers van seksueel geweld is in 2012 in Nederland het Centrum Seksueel Geweld (CSG) opgericht waar verpleegkundigen, politie, (forensisch) artsen en hulpverleners zoveel mogelijk vanuit één loket samenwerken. Inmiddels zijn er, verspreid over Nederland, 16 regionale CSG-locaties. Binnen het CSG werken medisch, forensisch en psychologisch deskundigen samen om multidisciplinaire zorg te verlenen aan slachtoffers. De probleemstelling in dit onderzoek luidt als volgt: Hoe heeft het Centrum Seksueel Geweld (CSG) zich bestuurlijk-organisatorisch ontwikkeld sinds de oprichting van de eerste locatie in 2012, hoe is de bestuurlijke inbedding van het CSG georganiseerd en hoe verloopt de samenwerking binnen het CSG? Hoe kan de organisatie van het CSG nader worden vormgegeven met het oog op verdere bestuurlijke inbedding en organisatorische doorontwikkeling van het CSG? INHOUD: 1. Inleiding 2. Onderzoeksperspectief en aanpak 3. Historische context CSG 4. Positionering en inbedding 5. Netwerksamenwerking 6. CSG vanuit drie logica's 7 Conclusies en aanbevelingenTitle
Futureproof Sexual Assault Centre (CSG); an administrative and organizational evaluation in support of the continued development of the CSG (full text only available in Dutch)Summary
In order to be able to provide integrated, accessible, and early care to victims of sexual assault, the Sexual Assault Centre (Centrum Seksueel Geweld -CSG-) was established in the Netherlands in 2012, where nurses, police, (forensic) doctors and care providers work together in an integrated manner. Currently there are 16 regional CSG locations spread across the Netherlands. Within the CSG, medical, forensic, and psychological experts work together to provide multidisciplinary care to victims. it was decided that a study would be conducted on the financial aspects of the CSG (see: Gupta Strategists 2020) and another study on the administrative embedding and organizational structure of the CSG. The findings of this second study are presented in this report. The following sub-questions were the focus of this research: 1. How has the Sexual Assault Centre (CSG) developed - from an administrative and organizational point of view - from the establishment of the first CSG location to the current national network of 16 locations? 2. What does the CSG's administrative organizational structure look like and how is the CSG embedded in an administrative-organizational way? 3. How does the cooperation between the organizations involved within the CSG work? Which success factors, vulnerabilities and bottlenecks exist with regard to the organization of the cooperation? 4. Based on the answers to research questions 1 to 3, how can the organization of the CSG be further designed with a view on the further administrative development of the CSG? What are the preconditions for a future-proof organization with a strong administrative embedding? How do these preconditions relate to the current organization of the CSG?Uitgever / Publisher
Universiteit Utrecht - USBO adviesPublicatiedatum / publication date
2021-12-16Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
De prevalentie van huiselijk geweld en kindermishandeling in NederlandBoom, A. ten; Wittebrood, K.; Alink, L.R.A. (medew.); Cruyff, M.J.L.F. (medew.); Downes, R.E. (medew.); Eijkern, E.Y.M. van (medew.); Gils, G.H.C. van (medew.); Heijden, P.G.M. van der (medew.); Prevoo, M.J.L. (medew.); Ramakers, C.C. (medew.); et al. (WODC, 2019)This report describes a prevalence study regarding domestic violence and child maltreatment in the Netherlands, and developments in these areas since the previous reports on domestic violence (Van der Veen & Bogaerts, 2010; Van Dijk et al., 2010; Van der Heijden & Van Gils, 2009) and on child maltreatment (Alink et al., 2011). The research comprised various studies and was conducted at the request of the Ministry of Health, Welfare and Sport and the Ministry of Justice and Security by a number of research teams, and coordinated by the Research and Documentation Centre (WODC). In addition to three preliminary studies, the entire research comprised five empirical studies. Two studies focused primarily on estimating the extent of domestic violence among adults (Van Eijkern et al., 2018; Van der Heijden et al., 2019), two studies on estimating the extent of child maltreatment (Schellingerhout & Ramakers, 2017; Alink et al., 2018), while one was an in-depth investigation of individuals committing partner violence and child maltreatment (Woicik et al., 2018). This synthesis is strictly about the prevalence of domestic violence and child maltreatment.The key question of this synthesis was as follows: What is the nature and extent of domestic violence and child maltreatment in the Netherlands, which developments have taken place in this regard, and to what degree does co-occurrence exist of both types of violence in families?
-
Langetermijnmonitor 'Raadsman bij verhoor' - Eerste editieKlein Haarhuis, C.M.; Lierop, L. van (medew.); Aidala, R. (medew.); Beenakkers, E. (medew.); Vroome, T. de (medew.); Damen, R. (medew.); Maertens, G. (medew.); Burema, D. (medew.) (WODC, 2018)In The Netherlands, the right to consult a lawyer before being subject to a police interrogation has been effective since 2010. Since that time, minors have the right to lawyer assistance also during an interrogation. By March 1, 2016, this right of interrogation aid was extended to majors by way of temporary policy rules of the Public Prosecutor’s office and the Legal Aid Board (which were effective until March 1, 2017, when new legislation took effect).The main topic of this first edition of a ‘Long-term Monitor’ is this right to interrogation aid of majors, more specifically, the organisation and application during the first transition year. Particularly because the right to interrogation aid was introduced within a relatively short period, this study serves the objective of ‘monitoring the implementation and observe whether bottlenecks occur and, where necessary, make adaptations’, as explained by the (then) Minister of Security and Justice to Parliament in a letter of March 22, 2016.In this report, two main questions are addressed:1. How has the implementation of the right to interrogation aid been organised, on paper and in practice? 2. How has the right to interrogation aid been applied in practice, during the first year from March 1, 2016 to March 1, 2017?To answer these two questions, data were gathered from the following organisations: Police, Legal Aid Board, Public Prosecutor’s Office, Royal Military Police, special prosecuting agencies, the legal profession and/or legal aid lawyers.
-
Vijf jaar lokale projecten Polarisatie en Radicalisering - resultaatinventarisatie over de periode 2007-2011Guldener, V.R. van; Potman, H.P.; Bennekom, F. van (medew.); Heetkamp, A. (medew.); Heijnen, R. (medew.); Mussche, M. (medew.); Veldman, I. (medew.); Westra, J. (medew.); Zelm, E. van (medew.) (KplusV organisatieadvies, 2012)Onderzoek gestart onder projectbegeleiding van Directie Kennisontwikkeling voor Openbaar Bestuur en Veiligheid (BZK) en per 1/1/2011 voortgezet onder projectbegeleiding van de afdeling Extern Wetenschappelijke Betrekkingen (WODC). Dit rapport geeft een overzicht van de projecten waarvoor in de periode 2007-2011 een bijdrage in het kader van de tijdelijke subsidieregeling of een decentralisatie-uitkering is verleend om uitvoering te geven aan het lokale spoor van het Actieplan Polarisatie en Radicalisering 2007-2011. Het doel van deze resultaatinventarisatie is: de opzet en uitvoering van de projecten inzichtelijk te maken; het bereik van projecten en aanpak inzichtelijk te maken; het resultaat van projecten en aanpakken te inventariseren; de beleids- en programmatheorie van tien geselecteerde projecten inzichtelijk te maken; te leren voor volgende projecten en aanpakken. INHOUD: 1. Inleiding 2. Het onderzoek 3. Projecten en programma's 4. Wat valt op? 5. Beleidstheorie ontrafeld 6. Conclusies