Risico’s, voordelen en regulering van games
dc.contributor.author | Tuijnman, A. | |
dc.contributor.author | Andree, R. | |
dc.contributor.author | Rooij, A.J. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.coverage.spatial | Groot-Brittannie | nl_NL |
dc.coverage.spatial | Zuid-Korea | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2021-12-13T10:47:17Z | |
dc.date.available | 2021-12-13T10:47:17Z | |
dc.date.issued | 2021-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3127 | |
dc.description.abstract | The current study explored the currently popular games and their features. The risks and benefits of video games in general were explored as well. It was assessed to what extent these risks and benefits can be linked to the most popular games. It was also examined which policy measures, regulation and self-regulation are present in the Netherlands: to what extent do the measures cover existing risks and promote gaming benefits? Which needs for regulation exist, according to experts? Finally, the international landscape with regards to regulation of games was explored with an eye on useful lessons for the protection of gamers in the Netherlands. | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek bracht in kaart welke games op dit moment populair zijn en welke kenmerken deze games hebben. Er werd onderzocht wat er bekend is over de risico’s en voordelen van gamen en in hoeverre deze risico’s en voordelen verbonden zijn aan de meest populaire games. Ook werd onderzocht welke vormen van beleidsmaatregelen, regulering en zelfregulering aanwezig zijn in Nederland en wat hun werkzaamheid is. In welke mate worden risico’s afgedekt en voordelen benut? Welke behoeften aan regulering zijn er, volgens experts? Tot slot werd internationaal gekeken hoe andere landen omgaan met de regulering van games en welke aangrijpingspunten dat oplevert voor de bescherming van gamers in Nederland. INHOUD: 1. Meest gespeelde games en hun eigenschappen, 2. Risico's en voordelen van gamen, 3. De huidige (zelf)regulering van de gamesector, 4. Internationaal perspectief op regulering van games. | |
dc.publisher | Trimbos-instituut | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 3120 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/12/13/kwetsbare-gamer-slechts-beperkt-beschermd | nl_NL |
dc.subject | Gokken | nl_NL |
dc.subject | Internetkansspel | nl_NL |
dc.subject | Video | nl_NL |
dc.subject | Kansspel | nl_NL |
dc.subject | Kansspelverslaving | nl_NL |
dc.subject | Risicospelers | nl_NL |
dc.subject | Risicotaxatie | nl_NL |
dc.subject | Spel | nl_NL |
dc.subject | Vergelijkend onderzoek | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.subject | Zelfregulering | nl_NL |
dc.title | Risico’s, voordelen en regulering van games | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3120 | nl_NL |
html.description.abstract | The current study explored the currently popular games and their features. The risks and benefits of video games in general were explored as well. It was assessed to what extent these risks and benefits can be linked to the most popular games. It was also examined which policy measures, regulation and self-regulation are present in the Netherlands: to what extent do the measures cover existing risks and promote gaming benefits? Which needs for regulation exist, according to experts? Finally, the international landscape with regards to regulation of games was explored with an eye on useful lessons for the protection of gamers in the Netherlands. | en_GB |
html.description.abstract | Dit onderzoek bracht in kaart welke games op dit moment populair zijn en welke kenmerken deze games hebben. Er werd onderzocht wat er bekend is over de risico’s en voordelen van gamen en in hoeverre deze risico’s en voordelen verbonden zijn aan de meest populaire games. Ook werd onderzocht welke vormen van beleidsmaatregelen, regulering en zelfregulering aanwezig zijn in Nederland en wat hun werkzaamheid is. In welke mate worden risico’s afgedekt en voordelen benut? Welke behoeften aan regulering zijn er, volgens experts? Tot slot werd internationaal gekeken hoe andere landen omgaan met de regulering van games en welke aangrijpingspunten dat oplevert voor de bescherming van gamers in Nederland. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Meest gespeelde games en hun eigenschappen, 2. Risico's en voordelen van gamen, 3. De huidige (zelf)regulering van de gamesector, 4. Internationaal perspectief op regulering van games. | nl_NL |
dc.contributor.institution | Trimbos-instituut | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Utrecht | nl_NL |
dc.title.english | Risks, benefits and regulation of games (full text only available in Dutch) | nl_NL |