Show simple item record

dc.contributor.authorOuwerkerk, J.W.
dc.contributor.authorLestrade, S.M.A.
dc.contributor.authorPitcher, K.M.
dc.contributor.authorCrijns, J.H.
dc.contributor.authorVoorde, J.M.
dc.coverage.spatialNederlandnl_NL
dc.date.accessioned2021-11-16T10:33:58Z
dc.date.available2021-11-16T10:33:58Z
dc.date.issued2021-11-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/3120
dc.description.abstractOn 27 May 2019 the Court of Justice of the European Union (hereafter: Court of Justice) in the joined cases of OG and PI ruled that national public prosecution services that are subject to directions or instructions from the executive branch, for example a minister of justice, do not qualify as an ‘issuing judicial authority’ within the meaning of Article 6 of the Framework Decision on the European arrest warrant (hereafter: Framework Decision EAW) and are therefore not authorized to issue a European arrest warrant (hereafter: EAW). The central research question of this report is: What are the different options for ensuring that the role and position of the Dutch Public Prosecution Service as the competent authority in issuing and executing requests for EU cooperation in criminal matters (especially EAWs and European Investigation Orders -EIOs) is in line with the requirements ensuing from the case law of the Court of Justice, and how is each option to be appraised in light of both the substantive and practical consequences thereof?
dc.description.abstractIn dit onderzoek beantwoorden we de volgende onderzoeksvraag: Welke verschillende opties kunnen worden onderscheiden om de rol en positie van het openbaar ministerie als bevoegde autoriteit bij de uitvaardiging en uitvoering van verzoeken tot strafrechtelijke samenwerking in EU-verband (in het bijzonder Europees aanhoudingsbevel en Europees onderzoeksbevel) in overeenstemming te doen zijn met de vereisten die voortvloeien uit relevante rechtspraak van het Hof van Justitie, en hoe moet elke optie afzonderlijk worden gewaardeerd in het licht van zowel inhoudelijke als praktische consequenties?
dc.publisherUniversiteit Leiden - Instituut voor Strafrecht & Criminologienl_NL
dc.relation.ispartofseriesWODC rapport 3229nl_NL
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/11/16/aanknopingspunten-voor-verdere-discussie-over-rol-en-positie-om-bij-eu-samenwerking-in-strafzaken
dc.subjectOpenbaar ministerienl_NL
dc.subjectEuropees aanhoudingsbevelnl_NL
dc.subjectBevoegdheidnl_NL
dc.subjectEuropees strafrechtnl_NL
dc.subjectHof van justitienl_NL
dc.subjectJurisprudentienl_NL
dc.subjectAanwijzingsbevoegdheidnl_NL
dc.subjectInternationale rechtshulpnl_NL
dc.subjectWet- en regelgevingnl_NL
dc.subjectWetsnl_NL
dc.subjectEuropese geldelijke sanctienl_NL
dc.subjectInning van boetenl_NL
dc.titleDe rol en positie van het openbaar ministerie als justitiële autoriteit in Europees strafrechtnl_NL
dc.title.alternativeEen verkennende studie naar een toekomstbestendige vormgeving van de rol en de positie van het openbaar ministerie in de EU-brede justitiële samenwerking in strafzakennl_NL
dc.typeRapportnl_NL
dc.identifier.project3229nl_NL
html.description.abstractOn 27 May 2019 the Court of Justice of the European Union (hereafter: Court of Justice) in the joined cases of OG and PI ruled that national public prosecution services that are subject to directions or instructions from the executive branch, for example a minister of justice, do not qualify as an ‘issuing judicial authority’ within the meaning of Article 6 of the Framework Decision on the European arrest warrant (hereafter: Framework Decision EAW) and are therefore not authorized to issue a European arrest warrant (hereafter: EAW). The central research question of this report is: What are the different options for ensuring that the role and position of the Dutch Public Prosecution Service as the competent authority in issuing and executing requests for EU cooperation in criminal matters (especially EAWs and European Investigation Orders -EIOs) is in line with the requirements ensuing from the case law of the Court of Justice, and how is each option to be appraised in light of both the substantive and practical consequences thereof?en_GB
html.description.abstractIn dit onderzoek beantwoorden we de volgende onderzoeksvraag: Welke verschillende opties kunnen worden onderscheiden om de rol en positie van het openbaar ministerie als bevoegde autoriteit bij de uitvaardiging en uitvoering van verzoeken tot strafrechtelijke samenwerking in EU-verband (in het bijzonder Europees aanhoudingsbevel en Europees onderzoeksbevel) in overeenstemming te doen zijn met de vereisten die voortvloeien uit relevante rechtspraak van het Hof van Justitie, en hoe moet elke optie afzonderlijk worden gewaardeerd in het licht van zowel inhoudelijke als praktische consequenties?nl_NL
dc.contributor.institutionUniversiteit Leiden - Instituut voor Strafrecht & Criminologienl_NL
dc.contributor.institutionRadboud Universiteit Nijmegen - Vaksectie Strafrecht en Criminologienl_NL
dc.contributor.institutionWODCnl_NL
dc.source.cityLeidennl_NL
dc.title.englishThe role and position of the Dutch Public Prosecution Service as the competent authority in issuing and executing requests for EU cooperation in criminal matters (full text only available in Dutch)nl_NL


Files in this item

Thumbnail
Name:
3229-rol-en-positie-om-als-jus ...
Size:
1.308Mb
Format:
PDF
Description:
3229-volledige tekst
Thumbnail
Name:
3229-rol-en-positie-om-als-jus ...
Size:
306.0Kb
Format:
PDF
Description:
3229-samenvatting
Thumbnail
Name:
3229-rol-en-positie-om-als-jus ...
Size:
244.7Kb
Format:
PDF
Description:
3229-summary

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record