Kosten en bereik van het waarschuwings- en alarmeringssysteem
dc.contributor.author | Korf, W. | |
dc.contributor.author | Nijhof, W. | |
dc.contributor.author | Rij, C. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2021-10-13T15:14:50Z | |
dc.date.available | 2021-10-13T15:14:50Z | |
dc.date.issued | 2021-10-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3110 | |
dc.description.abstract | In the event of a disaster or crisis, the government has a duty to provide information to citizens about the origin, extent and consequences of the disaster or crisis threatening or affecting an area, as well as the course of action to be followed. This duty lies with the mayor or, in case of a scaled-up situation, the chairman of the safety region. To meet this obligation, it is necessary to alert and inform as many citizens as possible. Currently, two national systems can be deployed in case of a disaster or crisis: the WAS (Emer-gency Alert and Warning System) and NL-Alert. In addition, the local/regional authority has other crisis communication resources at its disposal, such as local/regional disaster channels on radio and TV, the pub-lic information number 0800-1351, www.crisis.nl, own websites, social media and/or sound trucks. The purpose of the study is to provide insight into the added value of the WAS within the set of crisis communication tools. This includes the financial consequences of the intended phasing out of the WAS and the consequences for the provision of information concerning disasters and crises. | |
dc.description.abstract | De overheid heeft de plicht om, in geval van een ramp of crisis, de burger informatie te verschaffen over de oorsprong, de omvang en de gevolgen van de ramp of crisis die een gebied bedreigt of treft, alsmede over de daarbij te volgen gedragslijn. Om aan deze verplichting te voldoen, is het noodzakelijk zoveel mogelijk burgers te alarmeren en informeren. Op dit moment kunnen twee landelijke systemen worden ingezet in het geval van een ramp of crisis: het WAS (Waarschuwings- en Alarmeringssysteem) en NL-Alert. Daarnaast heeft het lokale/regionale gezag nog andere crisiscommunicatiemiddelen tot haar beschikking, zoals lokale/regionale rampenzenders op radio en tv, het publieksinformatienummer 0800–1351, www.crisis.nl, eigen websites, sociale media en/of geluidswagens. De minister van Justitie en Veiligheid is sinds 2014 voornemens het WAS uit te faseren. De minister heeft hiervoor twee redenen aangegeven1. Ten eerste heeft het WAS slechts een beperkte operationele waarde, aangezien er geen informatie over de situatie of alternatief handelingsperspectief kan worden verstrekt. Ten tweede is het bereik van NL-Alert hoger dan het bereik van het WAS. De centrale onderzoeksvraag luidt: Wat is de toegevoegde waarde van het WAS in verhouding tot de lasten ervan en in vergelijking met de baten en lasten van andere crisiscommunicatiemiddelen? INHOUD: 1. Inleiding 2. Nulalternatief en beleidsalternatieven 3. Bouwstenen voor inschatting kosten 4. Inschatting baten: bereik van WAS en NL-Alert 5. Overzicht van kosten en baten (beantwoording onderzoeksvragen) | |
dc.publisher | Cebeon | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3198 | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/10/11/toegevoegde-waarde-van-de-sirene-is-beperkt | |
dc.subject | Alarmmelding | nl_NL |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | nl_NL |
dc.subject | Kosten-baten analyse | nl_NL |
dc.subject | Telecommunicatie | nl_NL |
dc.subject | Alertering | nl_NL |
dc.subject | Burgers | nl_NL |
dc.subject | Calamiteit | nl_NL |
dc.subject | Incident | nl_NL |
dc.subject | Rampomstandigheden | nl_NL |
dc.subject | Crisisbeheersing | nl_NL |
dc.subject | Media | nl_NL |
dc.title | Kosten en bereik van het waarschuwings- en alarmeringssysteem | nl_NL |
dc.title.alternative | Een analyse van het WAS vanuit het denkkader van een MKBA | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3198 | nl_NL |
html.description.abstract | In the event of a disaster or crisis, the government has a duty to provide information to citizens about the origin, extent and consequences of the disaster or crisis threatening or affecting an area, as well as the course of action to be followed. This duty lies with the mayor or, in case of a scaled-up situation, the chairman of the safety region. To meet this obligation, it is necessary to alert and inform as many citizens as possible. Currently, two national systems can be deployed in case of a disaster or crisis: the WAS (Emer-gency Alert and Warning System) and NL-Alert. In addition, the local/regional authority has other crisis communication resources at its disposal, such as local/regional disaster channels on radio and TV, the pub-lic information number 0800-1351, www.crisis.nl, own websites, social media and/or sound trucks. The purpose of the study is to provide insight into the added value of the WAS within the set of crisis communication tools. This includes the financial consequences of the intended phasing out of the WAS and the consequences for the provision of information concerning disasters and crises. | en_GB |
html.description.abstract | De overheid heeft de plicht om, in geval van een ramp of crisis, de burger informatie te verschaffen over de oorsprong, de omvang en de gevolgen van de ramp of crisis die een gebied bedreigt of treft, alsmede over de daarbij te volgen gedragslijn. Om aan deze verplichting te voldoen, is het noodzakelijk zoveel mogelijk burgers te alarmeren en informeren. Op dit moment kunnen twee landelijke systemen worden ingezet in het geval van een ramp of crisis: het WAS (Waarschuwings- en Alarmeringssysteem) en NL-Alert. Daarnaast heeft het lokale/regionale gezag nog andere crisiscommunicatiemiddelen tot haar beschikking, zoals lokale/regionale rampenzenders op radio en tv, het publieksinformatienummer 0800–1351, www.crisis.nl, eigen websites, sociale media en/of geluidswagens. De minister van Justitie en Veiligheid is sinds 2014 voornemens het WAS uit te faseren. De minister heeft hiervoor twee redenen aangegeven1. Ten eerste heeft het WAS slechts een beperkte operationele waarde, aangezien er geen informatie over de situatie of alternatief handelingsperspectief kan worden verstrekt. Ten tweede is het bereik van NL-Alert hoger dan het bereik van het WAS. De centrale onderzoeksvraag luidt: Wat is de toegevoegde waarde van het WAS in verhouding tot de lasten ervan en in vergelijking met de baten en lasten van andere crisiscommunicatiemiddelen? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Nulalternatief en beleidsalternatieven 3. Bouwstenen voor inschatting kosten 4. Inschatting baten: bereik van WAS en NL-Alert 5. Overzicht van kosten en baten (beantwoording onderzoeksvragen) | nl_NL |
dc.contributor.institution | Cebeon | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Benefits and costs of the Emergency Alert and Warning System (full text only available in Dutch) | nl_NL |