Regulering van immersieve technologieën
dc.contributor.author | Schermer, B.W. | |
dc.contributor.author | Ham, J. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2021-08-03T07:48:20Z | |
dc.date.available | 2021-08-03T07:48:20Z | |
dc.date.issued | 2021-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3082 | |
dc.description.abstract | Like many other digital innovations, immersive technologies (virtual reality, augmented reality) offer great opportunities for our society. Immersive technologies can bring people together in new ways, play a role in treating diseases and pain, supplement reality with useful information, and provide new forms of entertainment. At the same time, the development and use of immersive technologies brings new risks. This raises the question of how we should regulate the development and use of immersive technologies to eliminate or mitigate these risks. The problem statement for this study is therefore: Should the expected breakthrough of immersive technology lead to adjustment of the existing legal framework in the Netherlands and if so, how? | |
dc.description.abstract | Net als vele andere digitale innovaties bieden immersieve technologieën grote kansen voor onze samenleving. Immersieve technologieën zoals virtual reality en augmented reality kunnen mensen op nieuwe manieren bij elkaar brengen, spelen een rol in de behandeling van ziekten en pijn, vullen de werkelijkheid aan met nuttige informatie en bieden nieuwe vormen van spel en entertainment. Tegelijkertijd brengen de ontwikkeling en het gebruik van immersieve technologieën ook nieuwe risico’s met zich mee. Dit roept de vraag op hoe wij de ontwikkeling en het gebruik van immersieve technologieën moeten reguleren. De probleemstelling voor dit onderzoek is daarom: Dient de verwachte doorbraak van immersieve technologie te leiden tot aanpassingen van de bestaande reguleringskaders en wettelijke voorschriften en zo ja, op welke wijze? Het valt te verwachten dat een brede adoptie van immersieve technologieën ongewenste effecten gaat hebben en maatschappelijke vragen oproept. Op basis van ons onderzoek komen wij tot de volgende categorisering van mogelijke vraagstukken / risico’s die een brede adoptie van immersieve technologieën met zich mee kan brengen: 1) schadelijke en illegale gedragingen in virtuele werelden; 2) schadelijke gevolgen door het gebruik van immersieve technologieën in de fysieke wereld; 3) schadelijke effecten ingegeven door het gebruik / misbruik van immersieve technologieën; 4) sociaal-maatschappelijke vraagstukken; en 5) misbruik van immersieve technologieën door derden. | |
dc.publisher | Considerati | nl_NL |
dc.relation.ispartofseries | WODC rapport 3180 | nl_NL |
dc.subject | Technologische ontwikkeling | nl_NL |
dc.subject | Virtual reality | nl_NL |
dc.subject | Sociale media | nl_NL |
dc.subject | Wet- en regelgeving | nl_NL |
dc.subject | Schade | nl_NL |
dc.subject | Scenariostudie | nl_NL |
dc.subject | Digitalisering | nl_NL |
dc.subject | Afwijkend gedrag | nl_NL |
dc.subject | Psychologie | nl_NL |
dc.subject | Verslaving | nl_NL |
dc.subject | Integriteit | nl_NL |
dc.subject | Persoonlijke levenssfeer | nl_NL |
dc.subject | Vervreemding | nl_NL |
dc.subject | Computercriminaliteit | nl_NL |
dc.subject | Internet | nl_NL |
dc.subject | Computerfraude | nl_NL |
dc.subject | Ongewenste intimiteiten | nl_NL |
dc.subject | Zedendelict | nl_NL |
dc.subject | Delinquent gedrag | nl_NL |
dc.subject | Technopreventie | nl_NL |
dc.subject | Cybersecurity | nl_NL |
dc.subject | Agressie | nl_NL |
dc.subject | Risicoanalyse | nl_NL |
dc.title | Regulering van immersieve technologieën | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3180 | nl_NL |
html.description.abstract | Like many other digital innovations, immersive technologies (virtual reality, augmented reality) offer great opportunities for our society. Immersive technologies can bring people together in new ways, play a role in treating diseases and pain, supplement reality with useful information, and provide new forms of entertainment. At the same time, the development and use of immersive technologies brings new risks. This raises the question of how we should regulate the development and use of immersive technologies to eliminate or mitigate these risks. The problem statement for this study is therefore: Should the expected breakthrough of immersive technology lead to adjustment of the existing legal framework in the Netherlands and if so, how? | en_GB |
html.description.abstract | Net als vele andere digitale innovaties bieden immersieve technologieën grote kansen voor onze samenleving. Immersieve technologieën zoals virtual reality en augmented reality kunnen mensen op nieuwe manieren bij elkaar brengen, spelen een rol in de behandeling van ziekten en pijn, vullen de werkelijkheid aan met nuttige informatie en bieden nieuwe vormen van spel en entertainment. Tegelijkertijd brengen de ontwikkeling en het gebruik van immersieve technologieën ook nieuwe risico’s met zich mee. Dit roept de vraag op hoe wij de ontwikkeling en het gebruik van immersieve technologieën moeten reguleren. De probleemstelling voor dit onderzoek is daarom: Dient de verwachte doorbraak van immersieve technologie te leiden tot aanpassingen van de bestaande reguleringskaders en wettelijke voorschriften en zo ja, op welke wijze? Het valt te verwachten dat een brede adoptie van immersieve technologieën ongewenste effecten gaat hebben en maatschappelijke vragen oproept. Op basis van ons onderzoek komen wij tot de volgende categorisering van mogelijke vraagstukken / risico’s die een brede adoptie van immersieve technologieën met zich mee kan brengen: 1) schadelijke en illegale gedragingen in virtuele werelden; 2) schadelijke gevolgen door het gebruik van immersieve technologieën in de fysieke wereld; 3) schadelijke effecten ingegeven door het gebruik / misbruik van immersieve technologieën; 4) sociaal-maatschappelijke vraagstukken; en 5) misbruik van immersieve technologieën door derden. | nl_NL |
dc.contributor.institution | Considerati | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Regulation of immersive technologies (full text only available in Dutch) | nl_NL |