Name:
Cahier-2020-22-volledige-tekst.pdf
Size:
990.5Kb
Format:
PDF
Description:
Cahier 2020-22-volledige tekst
Name:
Cahier-2020-22-samenvatting.pdf
Size:
193.3Kb
Format:
PDF
Description:
Cahier 2020-22-samenvatting
Name:
Cahier-2020-22-summary.pdf
Size:
191.0Kb
Format:
PDF
Description:
Cahier 2020-22-summary
Organisatie / Institution
WODCSerie / Series
Cahiers 2020-22Trefwoorden / Keywords
AdemanalyseDelinquenten
Recidive
Daderkenmerk
Rijden onder invloed
Stelselmatige delinquenten
Verkeersveiligheidscursus
Verkeersgedrag
Alcoholgebruik
Alcoholverslaafden
Project
1769jLink naar nieuwsbericht
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/03/12/onderzoek-alcohol-na-rijden-onder-invloed-gaat-samen-met-minder-recidive
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Recidive na het CBR-onderzoek alcoholSamenvatting
Het onderzoek alcohol is primair bedoeld om vast te stellen of bij de betrokkene sprake is van problematisch alcoholgebruik. Afhankelijk van de uitslag van het onderzoek alcohol – ‘geschikt’ of ‘ongeschikt’ – volgt respectievelijk het opleggen van een EMA-cursus of een ongeldigverklaring van het rijbewijs. Door middel van educatie (EMA) of door incapacitatie (ongeldigverklaring) wordt gepoogd om rijden-onder-invloedrecidive te voorkomen. Het WODC is door Rijkswaterstaat (RWS) – namens het ministerie van Infrastruc-tuur en Waterstaat (IenW) – gevraagd om na te gaan in hoeverre het onderzoek alcohol en de maatregelen die daarop volgen, bijdragen aan het verminderen van de rijden-onder-invloedrecidive. De onderzoeksvragen luiden als volgt:- Wat zijn de achtergrondkenmerken van deelnemers aan het onderzoek alcohol uit 2015?
- Draagt deelname aan het onderzoek alcohol bij aan het verminderen van de rijden-onder-invloed-recidive in haar doelgroep?
Title
Reoffending following a fitness-to-drive test (full text only available in Dutch)Summary
In order to improve road safety The Netherlands has several administrative (behavioural) measures that can be imposed on drivers for driving under the influence of alcohol. The penalty can either be the Educational Measure for Alcohol and Traffic (in Dutch: Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer [EMA]), a light version of the EMA [LEMA] or – for the most serious group of offenders – a fitness-to-drive test (in Dutch: onderzoek geschiktheid). From December 2011 until September 2014, an Alcohol Ignition Interlock Program (in Dutch: Alcoholslot-programma [ASP]) could be issued. These administrative measures are imposed in addition to the regular criminal penalty. The WODC has been asked by Rijkswaterstaat (an executive agency of the Ministry of Infrastructure and Water Management) – on behalf of the Ministry of Infrastructure and Water Management – to investigate to what extent the fitness-to-drive test and the measures that follow contribute to reducing drunk driving recidivism. The research questions are as follows:- What are the background characteristics of persons who participated in a fitness-to-drive test in 2015?
- Does participation in the fitness-to-drive test contribute to reducing drunk driving recidivism in its target group?