Verkenning MKBA-werkwijzer Justitie en Veiligheid
dc.contributor.author | Koopmans, C. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | nl_NL |
dc.date.accessioned | 2021-02-03T13:42:18Z | |
dc.date.available | 2021-02-03T13:42:18Z | |
dc.date.issued | 2020-12-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/3017 | |
dc.description.abstract | In the Netherlands, social cost-benefit analysis (SCBA) has been used more and more often in decision-making over the past twenty years. A General SCBA guideline has been drawn up and SCBA guides are available for various policy areas. Occasionally, SCBAs are also carried out for the Ministry of Justice and Security. However, there is no guide yet for SCBA of policies of the Ministry. Against this background the following research questions are formulated: 1. Is a SCBA guide for the Justice and Security domain necessary? 2. Which follow-up steps are necessary to arrive at such a guide (or to better tailor existing SCBA guidelines to the JenV domain)? | |
dc.description.abstract | Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) wordt de afgelopen twintig jaar steeds vaker toegepast bij beleidsafwegingen. Er is een Algemene MKBA-leidraad opgesteld en er zijn MKBAwerkwijzers voor diverse beleidsterreinen. Ook voor het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) worden af en toe MKBA’s uitgevoerd. Voor het JenV-beleid is er echter nog geen werkwijzer. MKBA’s zorgen voor een beter beeld van de merites van beleid en helpen om de besluitvorming beter te informeren. Een MKBA kan worden gebruikt om het Integraal Afwegingskader (IAK) in te vullen, als onderbouwing van beleidsplannen en wetgevingsvoorstellen. MKBA’s sluiten ook aan bij het streven van de operatie “Inzicht in kwaliteit” die gericht is op beter inzicht in de resultaten van beleid en het benutten van deze inzichten om de maatschappelijke waarde van beleid te vergroten. Tegen deze achtergrond zijn de volgende onderzoeksvragen geformuleerd: 1. Is een sectorspecifieke werkwijzer voor het JenV-domein nodig? 2. Welke vervolgstappen zijn nodig om tot een sectorspecifieke werkwijzer voor het JenV-domein te komen (of het bestaande MKBA-instrumentarium beter toe te snijden op het JenV-domein)? INHOUD: 1. Inleiding, 2. Wenselijkheid van een JenV-werkwijzer, 3. Vervolgstappen, 4. Conclusies | |
dc.publisher | SEO Economisch onderzoek | nl_NL |
dc.relation.uri | https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2021/01/20/maatschappelijke-kosten-baten-analyse-mogelijk-voor-beleid-justitie-en-veiligheid | nl_NL |
dc.subject | Dna-onderzoek | nl_NL |
dc.subject | Overlast | nl_NL |
dc.subject | Politiele preventie | nl_NL |
dc.subject | Sociale veiligheid | nl_NL |
dc.subject | Straatverbod | nl_NL |
dc.subject | Asielzoekers | nl_NL |
dc.subject | Asielzoekersopvang | nl_NL |
dc.subject | Strafmaat | nl_NL |
dc.subject | Toezicht | nl_NL |
dc.subject | Moord | nl_NL |
dc.subject | Justitiebeleid | nl_NL |
dc.subject | Beleidsinstrument | nl_NL |
dc.subject | Kosten-baten analyse | nl_NL |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | nl_NL |
dc.subject | Preventiebeleid | nl_NL |
dc.subject | Kwaliteitszorg | nl_NL |
dc.subject | Onderzoeksmethode | nl_NL |
dc.title | Verkenning MKBA-werkwijzer Justitie en Veiligheid | nl_NL |
dc.type | Rapport | nl_NL |
dc.identifier.project | 3129 | nl_NL |
html.description.abstract | In the Netherlands, social cost-benefit analysis (SCBA) has been used more and more often in decision-making over the past twenty years. A General SCBA guideline has been drawn up and SCBA guides are available for various policy areas. Occasionally, SCBAs are also carried out for the Ministry of Justice and Security. However, there is no guide yet for SCBA of policies of the Ministry. Against this background the following research questions are formulated: 1. Is a SCBA guide for the Justice and Security domain necessary? 2. Which follow-up steps are necessary to arrive at such a guide (or to better tailor existing SCBA guidelines to the JenV domain)? | en_GB |
html.description.abstract | Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) wordt de afgelopen twintig jaar steeds vaker toegepast bij beleidsafwegingen. Er is een Algemene MKBA-leidraad opgesteld en er zijn MKBAwerkwijzers voor diverse beleidsterreinen. Ook voor het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) worden af en toe MKBA’s uitgevoerd. Voor het JenV-beleid is er echter nog geen werkwijzer. MKBA’s zorgen voor een beter beeld van de merites van beleid en helpen om de besluitvorming beter te informeren. Een MKBA kan worden gebruikt om het Integraal Afwegingskader (IAK) in te vullen, als onderbouwing van beleidsplannen en wetgevingsvoorstellen. MKBA’s sluiten ook aan bij het streven van de operatie “Inzicht in kwaliteit” die gericht is op beter inzicht in de resultaten van beleid en het benutten van deze inzichten om de maatschappelijke waarde van beleid te vergroten. Tegen deze achtergrond zijn de volgende onderzoeksvragen geformuleerd: 1. Is een sectorspecifieke werkwijzer voor het JenV-domein nodig? 2. Welke vervolgstappen zijn nodig om tot een sectorspecifieke werkwijzer voor het JenV-domein te komen (of het bestaande MKBA-instrumentarium beter toe te snijden op het JenV-domein)? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding, 2. Wenselijkheid van een JenV-werkwijzer, 3. Vervolgstappen, 4. Conclusies | nl_NL |
dc.contributor.institution | SEO Economisch onderzoek | nl_NL |
dc.contributor.institution | WODC | nl_NL |
dc.source.city | Amsterdam | nl_NL |
dc.title.english | Inquiry into an SCBA-Guide for Justice and Security (full text only available in Dutch) | nl_NL |