Verantwoordelijkheid voor de rechtspleging
dc.contributor.author | Voermans, W. | |
dc.contributor.author | Albers, P. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:15:03Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:15:03Z | |
dc.date.issued | 1999 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2632 | |
dc.description.abstract | Uit het onderzoek komt naar voren dat er - ideaaltypisch - twee vormen van raden voor de rechtspraak kunnen worden onderscheiden. Zo zijn er raden voor de rechtspraak die slechts primaire functies (benoeming van leden van de rechterlijke macht en het uitoefenen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van leden van de rechterlijke macht) vervullen ter waarborging van de rechterlijke onafhankelijkheid (Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en België; door de onderzoekers genoemd 'een raad voor de rechtspraak volgens het Zuid Europese model). Daarnaast zijn er raden te identificeren die, naast de bovengenoemde primaire functies, ook vrij vergaande bevoegdheden kennen op het terrein van het bestuur (toezicht op rechterlijke organisatie, werkvoorraden, doorlooptijden, etc.) en het beheer van de gerechten (huisvesting, automatisering, personeelsbeleid, etc.). De raden voor de rechtspraak in Zweden, Ierland en Denemarken opereren volgens deze werkwijze (door de onderzoekers gekenschetst als raden voor de rechtspraak volgens het Noord Europese model). | |
dc.publisher | Katholieke Universiteit Brabant - Schoordijk Instituut | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport EWB/421 | |
dc.subject | Zweden | |
dc.subject | Ministeriele verantwoordelijkheid | |
dc.subject | Italie | |
dc.subject | Frankrijk | |
dc.subject | Raad voor de rechtspraak | |
dc.subject | Ierland | |
dc.subject | Rechtsvergelijking | |
dc.subject | Denemarken | |
dc.subject | Rechtspleging | |
dc.subject | Audit | |
dc.title | Verantwoordelijkheid voor de rechtspleging | |
dc.title.alternative | Een rechtsvergelijkend onderzoek naar de positie van raden voor de rechtspraak in landen van de Europese Unie | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | EWB/421 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:15:04Z | |
html.description.abstract | Uit het onderzoek komt naar voren dat er - ideaaltypisch - twee vormen van raden voor de rechtspraak kunnen worden onderscheiden. Zo zijn er raden voor de rechtspraak die slechts primaire functies (benoeming van leden van de rechterlijke macht en het uitoefenen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van leden van de rechterlijke macht) vervullen ter waarborging van de rechterlijke onafhankelijkheid (Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en België; door de onderzoekers genoemd 'een raad voor de rechtspraak volgens het Zuid Europese model). Daarnaast zijn er raden te identificeren die, naast de bovengenoemde primaire functies, ook vrij vergaande bevoegdheden kennen op het terrein van het bestuur (toezicht op rechterlijke organisatie, werkvoorraden, doorlooptijden, etc.) en het beheer van de gerechten (huisvesting, automatisering, personeelsbeleid, etc.). De raden voor de rechtspraak in Zweden, Ierland en Denemarken opereren volgens deze werkwijze (door de onderzoekers gekenschetst als raden voor de rechtspraak volgens het Noord Europese model). | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:e1e474f6-b9ec-4060-8b0e-f35e0c481825 | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | Katholieke Universiteit Brabant - Schoordijk Instituut | |
dc.source.city | Den Haag | |
dc.source.city | Tilburg |