Show simple item record

dc.contributor.authorSpapens, A.C.
dc.contributor.authorWersch, S.F.M. van
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:15:02Z
dc.date.available2021-01-22T13:15:02Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.citationISBN:9068353632
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2627
dc.description.abstractDe centrale vraag in het onderzoek is: Moet bij individuele begeleiding van jongeren uit etnische minderheden, rekening worden gehouden met cultuurspecifieke elementen en zo ja, op welke wijze kan dit gebeuren? Uit het onderzoek blijkt dat allochtone jongeren in het algemeen minder snel geneigd zijn hun problemen op tafel te leggen. Dit kan leiden tot onderschatting van de problematiek (vooral in de intakefase) en vormt een van de oorzaken van het feit dat hulpverlening aan allochtone jongeren gemiddeld meer tijd vergt. De houding (open en respectvol) van de hulpverlener ten aanzien van de jongere en diens cultuur is cruciaal in de begeleiding, maar de problematiek van de individuele jongere moet het uitgangspunt voor de hulpverlener zijn. Allochtone hulpverleners kunnen een belangrijke rol spelen als vraagbaak of adviseur en zo bijdragen aan deskundigheidsbevordering. De in Nederland geldende normen en waarden dienen het uitgangspunt te zijn bij de hulpverlening. De jongeren zijn vaak dermate vernederlandst dat zij ook nadrukkelijk op in Nederland geldende normen en waarden kunnen worden aangesproken. Bij het betrekken van de ouders (een cruciale succesfactor) moet de hulpverlener echter wel rekening houden met problemen als gebrekkige integratie, taalproblematiek en informatie-achterstand.
dc.publisherUniversiteit van Tilburg - IVA
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport EWB/3685
dc.subjectJeugdhulpverlening
dc.subjectSociaal-economische omstandigheden
dc.subjectAllochtone jeugddelinquenten
dc.subjectCultuur
dc.subjectAllochtone jeugdigen
dc.subjectIntensief reclasseringstoezicht
dc.subjectIntensieve begeleiding
dc.subjectOuders
dc.titleCultuurspecifieke elementen in de strafrechtelijke hulpverlening aan allochtone jongeren
dc.title.alternativeInventariserend onderzoek
dc.typerapport
dc.identifier.projectEWB/3685
refterms.dateFOA2021-01-22T13:15:02Z
html.description.abstractDe centrale vraag in het onderzoek is: Moet bij individuele begeleiding van jongeren uit etnische minderheden, rekening worden gehouden met cultuurspecifieke elementen en zo ja, op welke wijze kan dit gebeuren? Uit het onderzoek blijkt dat allochtone jongeren in het algemeen minder snel geneigd zijn hun problemen op tafel te leggen. Dit kan leiden tot onderschatting van de problematiek (vooral in de intakefase) en vormt een van de oorzaken van het feit dat hulpverlening aan allochtone jongeren gemiddeld meer tijd vergt. De houding (open en respectvol) van de hulpverlener ten aanzien van de jongere en diens cultuur is cruciaal in de begeleiding, maar de problematiek van de individuele jongere moet het uitgangspunt voor de hulpverlener zijn. Allochtone hulpverleners kunnen een belangrijke rol spelen als vraagbaak of adviseur en zo bijdragen aan deskundigheidsbevordering. De in Nederland geldende normen en waarden dienen het uitgangspunt te zijn bij de hulpverlening. De jongeren zijn vaak dermate vernederlandst dat zij ook nadrukkelijk op in Nederland geldende normen en waarden kunnen worden aangesproken. Bij het betrekken van de ouders (een cruciale succesfactor) moet de hulpverlener echter wel rekening houden met problemen als gebrekkige integratie, taalproblematiek en informatie-achterstand.nl_NL
dc.identifier.tuduuid:a8c0951c-ffd5-4d28-af74-bf7018060996
dc.contributor.institutionIVA Tilburg
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityTilburg


Files in this item

Thumbnail
Name:
ewb-3685-volledige-tekst_tcm28 ...
Size:
543.4Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record