Show simple item record

dc.contributor.authorTak, P.J.P. (red.)
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:15:01Z
dc.date.available2021-01-22T13:15:01Z
dc.date.issued2000
dc.identifier.citationISBN:9050951625
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2623
dc.description.abstractHet doel van het onderzoek is de verschillen in regelgeving en praktijk met betrekking tot het gebruik van bijzondere opsporingsmethoden in beeld te brengen. Dergelijke verschillen kunnen van invloed zijn op de mogelijkheden tot samenwerking in de aanpak van georganiseerde criminaliteit. In het onderzoek wordt per land aandacht geschonken aan het gebruik van (A) observeren en volgen, (B) observatie met technische hulpmiddelen, (C) onderscheppen van telecommunicatie, (D) afluisteren met technische hulpmiddelen, (E) heimelijk maken van foto- en video-opnamen, (F) onderscheppen van poststukken, (G) gebruik van plaatsbepalingsmethoden, (H) inkijkoperaties, (I) informanten, (J) pseudokoop, (K) infiltranten, (L) gecontroleerde aflevering, (M) frontstores. De mate waarin bijzondere opsporingsmethoden zijn geregeld en de voorwaarden waaronder ze worden ingezet, verschillen sterk. Maar op een hoger abstractieniveau zijn er veel overeenkomsten. Belemmerende factoren voor internationale samenwerking in de opsporing liggen niet zozeer in de (verschillen in) regelgeving op het gebied van bijzondere opsporingsmethoden, alswel in (verschillen in) de strafvorderlijke systemen, rechtsculturen en werkwijze. Verder blijkt het instrument van internationale rechtshulp over het algemeen als te tijdsrovend te worden ervaren voor efficiënte grensoverschrijdende politiesamenwerking. Internationale politiesamenwerking is gebaat bij informatie over de hoofdlijnen van strafvorderlijke systemen van de landen waarmee wordt samengewerkt.
dc.publisherIntersentia rechtswetenschappen
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport EWB/2882
dc.subjectGeorganiseerde criminaliteit
dc.subjectBelgie
dc.subjectSpanje
dc.subjectInformanten
dc.subjectFinland
dc.subjectEngeland
dc.subjectDigitale opsporing
dc.subjectZweden
dc.subjectItalie
dc.subjectAfluisteren
dc.subjectFrankrijk
dc.subjectOpsporingsonderzoek
dc.subjectInfiltratie
dc.subjectDuitsland
dc.subjectIerland
dc.subjectLuxemburg
dc.subjectObservatie ter opsporing
dc.subjectPeilzender
dc.subjectPolitiele opsporing
dc.subjectEuropese politiele samenwerking
dc.subjectOostenrijk
dc.subjectRechtsvergelijking
dc.subjectDenemarken
dc.subjectPortugal
dc.subjectGerechtelijk vooronderzoek
dc.subjectGecontroleerde aflevering
dc.subjectGriekenland
dc.subjectSfo
dc.titleHeimelijke opsporing in de Europese Unie
dc.title.alternativeDe normering van bijzondere opsporingsmethoden in de landen van de Europese Unie
dc.typerapport
dc.identifier.projectEWB/2882
refterms.dateFOA2021-01-22T13:15:01Z
html.description.abstractHet doel van het onderzoek is de verschillen in regelgeving en praktijk met betrekking tot het gebruik van bijzondere opsporingsmethoden in beeld te brengen. Dergelijke verschillen kunnen van invloed zijn op de mogelijkheden tot samenwerking in de aanpak van georganiseerde criminaliteit. In het onderzoek wordt per land aandacht geschonken aan het gebruik van (A) observeren en volgen, (B) observatie met technische hulpmiddelen, (C) onderscheppen van telecommunicatie, (D) afluisteren met technische hulpmiddelen, (E) heimelijk maken van foto- en video-opnamen, (F) onderscheppen van poststukken, (G) gebruik van plaatsbepalingsmethoden, (H) inkijkoperaties, (I) informanten, (J) pseudokoop, (K) infiltranten, (L) gecontroleerde aflevering, (M) frontstores. De mate waarin bijzondere opsporingsmethoden zijn geregeld en de voorwaarden waaronder ze worden ingezet, verschillen sterk. Maar op een hoger abstractieniveau zijn er veel overeenkomsten. Belemmerende factoren voor internationale samenwerking in de opsporing liggen niet zozeer in de (verschillen in) regelgeving op het gebied van bijzondere opsporingsmethoden, alswel in (verschillen in) de strafvorderlijke systemen, rechtsculturen en werkwijze. Verder blijkt het instrument van internationale rechtshulp over het algemeen als te tijdsrovend te worden ervaren voor efficiënte grensoverschrijdende politiesamenwerking. Internationale politiesamenwerking is gebaat bij informatie over de hoofdlijnen van strafvorderlijke systemen van de landen waarmee wordt samengewerkt.nl_NL
dc.identifier.tuduuid:d14d292f-846c-4df5-b597-f0b528619bcc
dc.contributor.institutionKatholieke Universiteit Nijmegen
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityAntwerpen
dc.source.cityGroningen


Files in this item

Thumbnail
Name:
ewb-2882-volledige-tekst-dl-1_ ...
Size:
2.449Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
ewb-2882-volledige-tekst-dl-2_ ...
Size:
2.221Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
ewb-2882-volledige-tekst-dl-3_ ...
Size:
2.188Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
ewb-2882-volledige-tekst-dl-4_ ...
Size:
2.261Mb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record