Alleenstaande minderjarige asielzoekers in Nederland
dc.contributor.author | Olde Monnikhof, M. | |
dc.contributor.author | Tillaart, H. van den | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:14:51Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:14:51Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.citation | ISBN:9055542350 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2557 | |
dc.description.abstract | During the period between 1998 and 2000, the influx of unaccompanied minor asylum seekers into the Netherlands almost doubled from 3,500 to 6,700 unaccompanied minor asylum seekers (i.e. from 8% to 15% of the total number of asylum seekers per year). No comparable figures relating to the influx of unaccompanied minor asylum seekers into other EU countries are available, as most countries do not register unaccompanied minor asylum seekers as such, or do not register them in a manner comparable with that of the Netherlands. The majority of the unaccompanied minor asylum seekers in the Netherlands come from a limited number of countries, in particular Angola, Sierra Leone, Guinea and China. Three-quarters of the influx of unaccompanied minor asylum seekers consists of boys, often between the ages of 15 and 17. This is probably to do with the fact that it is these boys in particular who run the risk of being deployed as child soldiers. The Netherlands has formulated a separate policy for unaccompanied minor asylum seekers, and this has made it an exception in Europe. In practice, however, there does not appear to be a great difference in comparison with the procedures and facilities that have been developed or established for unaccompanied minor asylum seekers in other EU countries. There is, however, a difference with regard to one point. The Netherlands is one of the EU countries, in addition to England and Denmark, in which it is possible for unaccompanied minor asylum seekers to obtain permanent residency status after three years. It is possible that this fact, as well as the long-term asylum procedures here (as a result of which unaccompanied minor asylum seekers do not return to their country of origin in the short term), (continue to) confirm the idea that the Netherlands is an effective choice, certainly in the eyes of travel agents. | |
dc.description.abstract | In de periode 1998-2000 is de ama-instroom in Nederland bijna verdubbeld van 3.500 naar 6.700 ama’s (van 8% naar 15% van het totale aantal asielzoekers per jaar). Er zijn geen vergelijkbare cijfers over ama-instroom in andere EU-landen beschikbaar omdat de meeste landen ama’s niet als zodanig of vergelijkbaar met Nederland registreren. De meerderheid van de ama’s in Nederland is afkomstig uit een beperkt aantal landen, vooral Angola, Sierra Leone, Guinee en China. De ama-instroom bestaat voor driekwart uit jongens, vaak in de leeftijd van 15-17 jaar. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat juist zij het risico lopen om ingezet te worden als kindsoldaten. Nederland heeft een apart beleid voor ama’s geformuleerd en is daarmee een uitzondering in Europa. In de praktijk blijkt er echter niet zo heel veel verschil te zijn met de procedures en voorzieningen die in andere EU-landen voor ama’s zijn ontwikkeld c.q. tot stand zijn gekomen. Op één punt is echter wel verschil. Nederland is één van de EU-landen, naast Engeland en Denemarken, waar het voor ama’s mogelijk is om na drie jaar een permanente verblijfsstatus te krijgen. Het is mogelijk dat dit gegeven, alsmede de langdurige asielprocedures hier (waardoor ama’s niet op korte termijn terugkeren) elders, zeker in de ogen van reisagenten, het beeld (blijven) bevestigen dat Nederland een effectieve keuze is. | |
dc.publisher | ITS | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 99.090 | |
dc.subject | Onderwijs | |
dc.subject | Amv's | |
dc.subject | Jeugdigen | |
dc.subject | Vluchtelingen | |
dc.title | Alleenstaande minderjarige asielzoekers in Nederland | |
dc.title.alternative | Ama-beleid en ama-instroom in Nederland en andere EU-landen, alsmede de deelname van ama's aan het Nederlandse onderwijs | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 99.090 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:14:51Z | |
html.description.abstract | During the period between 1998 and 2000, the influx of unaccompanied minor asylum seekers into the Netherlands almost doubled from 3,500 to 6,700 unaccompanied minor asylum seekers (i.e. from 8% to 15% of the total number of asylum seekers per year). No comparable figures relating to the influx of unaccompanied minor asylum seekers into other EU countries are available, as most countries do not register unaccompanied minor asylum seekers as such, or do not register them in a manner comparable with that of the Netherlands. The majority of the unaccompanied minor asylum seekers in the Netherlands come from a limited number of countries, in particular Angola, Sierra Leone, Guinea and China. Three-quarters of the influx of unaccompanied minor asylum seekers consists of boys, often between the ages of 15 and 17. This is probably to do with the fact that it is these boys in particular who run the risk of being deployed as child soldiers. The Netherlands has formulated a separate policy for unaccompanied minor asylum seekers, and this has made it an exception in Europe. In practice, however, there does not appear to be a great difference in comparison with the procedures and facilities that have been developed or established for unaccompanied minor asylum seekers in other EU countries. There is, however, a difference with regard to one point. The Netherlands is one of the EU countries, in addition to England and Denmark, in which it is possible for unaccompanied minor asylum seekers to obtain permanent residency status after three years. It is possible that this fact, as well as the long-term asylum procedures here (as a result of which unaccompanied minor asylum seekers do not return to their country of origin in the short term), (continue to) confirm the idea that the Netherlands is an effective choice, certainly in the eyes of travel agents. | en_GB |
html.description.abstract | In de periode 1998-2000 is de ama-instroom in Nederland bijna verdubbeld van 3.500 naar 6.700 ama’s (van 8% naar 15% van het totale aantal asielzoekers per jaar). Er zijn geen vergelijkbare cijfers over ama-instroom in andere EU-landen beschikbaar omdat de meeste landen ama’s niet als zodanig of vergelijkbaar met Nederland registreren. De meerderheid van de ama’s in Nederland is afkomstig uit een beperkt aantal landen, vooral Angola, Sierra Leone, Guinee en China. De ama-instroom bestaat voor driekwart uit jongens, vaak in de leeftijd van 15-17 jaar. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat juist zij het risico lopen om ingezet te worden als kindsoldaten. Nederland heeft een apart beleid voor ama’s geformuleerd en is daarmee een uitzondering in Europa. In de praktijk blijkt er echter niet zo heel veel verschil te zijn met de procedures en voorzieningen die in andere EU-landen voor ama’s zijn ontwikkeld c.q. tot stand zijn gekomen. Op één punt is echter wel verschil. Nederland is één van de EU-landen, naast Engeland en Denemarken, waar het voor ama’s mogelijk is om na drie jaar een permanente verblijfsstatus te krijgen. Het is mogelijk dat dit gegeven, alsmede de langdurige asielprocedures hier (waardoor ama’s niet op korte termijn terugkeren) elders, zeker in de ogen van reisagenten, het beeld (blijven) bevestigen dat Nederland een effectieve keuze is. | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:3a21ff53-0fd2-4960-a2fd-84104e3ba5ae | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.contributor.institution | ITS | |
dc.source.city | Nijmegen |