Show simple item record

dc.contributor.authorMack, A.
dc.contributor.authorVerbeek, E.
dc.contributor.authorKlaver, J.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:14:07Z
dc.date.available2021-01-22T13:14:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2476
dc.description.abstractIn November 2018, the Dutch central government and Dutch municipalities concluded a cooperation agreement for the realisation of a nationwide network of shelter and counselling facilities for foreign nationals without a right of residence and without entitlement to the central reception facilities (Rijksopvang). As formulated in the programme plan, the purpose of these National Immigration Facilities (Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen, LVVs) is to find sustainable solutions for migrants without a right of residence and without entitlement to the central reception facilities by guiding them to assisted voluntary return, onward migration or, if appropriate, legalisation of residence.The Ministry of Justice and Security has made funds available for the pilot phase of the programme for a period of three years. The LVV programme is co-commissioned by municipalities, parties from the migration chain and the Ministry of Justice and Security. At the national level, the programme office acts as a contractor and is responsible for supporting the pilot municipalities and working out development themes. The LVV pilot is carried out locally in close collaboration with the programme office and it is managed both nationally and locally. It was set up in the months after November 2018, and in the spring and summer of 2019 the pilot started with five pilot municipalities (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, and Groningen). In these pilot municipalities, the municipality, local NGOs, and migration chain partners collaborate to realise sustainable solutions for the foreign nationals in the LVV.A plan and process evaluation of the pilot was carried out from May 2019 to April 2020. This objective of this study was to provide insight into the set-up of the pilot, the expected effective elements and the first practical experiences with the implementation.
dc.description.abstractEind 2018 hebben het Rijk en gemeenten een samenwerkingsovereenkomst afgesloten ten behoeve van het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van begeleidings- en opvangvoorzieningen voor vreemdelingen zonder recht op verblijf en recht op Rijksopvang. Dit zijn de zogeheten Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV’s). Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft voor een periode van drie jaar middelen ter beschikking gesteld voor de pilotfase van het programma. Vanaf het voorjaar van 2019 startte de LVV-pilot in vijf pilotgemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen. Bij de uitvoering van de LVV’s zijn de betreffende gemeenten, maatschappelijke organisaties (ngo’s) in die gemeenten, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) betrokken. Regioplan heeft een plan- en procesevaluatie van de pilot LVV uitgevoerd. Concreet diende het onderzoek het volgende op te leveren: inzicht in de gestelde doelen binnen de pilot LVV op het landelijke niveau, het gemeentelijke niveau, en op het niveau van de uitvoering van de begeleiding en opvang; inzicht in de opzet van de pilot – zowel praktisch als methodisch – in de vijf pilotgemeenten (betrokken partijen, type opvang en begeleiding, beschikbare middelen); inzicht in de tussentijdse resultaten van de pilot met aandacht voor ‘lessons learned’ en ‘best practices’. bouwstenen (inhoudelijk én praktisch) voor de toekomstige effectevaluatie van de pilot. De focus van het onderzoek was hoofdzakelijk gericht op de ervaringen in de pilotgemeenten. De bredere bestuurlijke inrichting van de pilot was geen expliciet onderdeel van het onderzoek. INHOUD: 1. Inleiding 2. Literatuurverkenning 3. Doelstellingen en doelgroep van de LVV 4. Rollen van betrokken partijen 5. Samenwerking tussen de betrokken partijen 6. Begeleidings- en opvangnormen 7. Conclusies
dc.publisherRegioplan
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 3068
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2020/07/02/plan--en-procesevaluatie-pilot-landelijke-vreemdelingenvoorzieningen
dc.subjectVreemdelingenbeleid
dc.subjectEvaluatie
dc.subjectLandelijke vreemdelingen voorziening
dc.subjectExperiment
dc.subjectGemeente
dc.subjectSamenwerking
dc.subjectAsielzoekerscentrum
dc.subjectTerugkeerbeleid
dc.subjectToelatingsprocedure
dc.subjectVerblijf van vreemdelingen
dc.subjectVreemdelingen
dc.titlePlan- en procesevaluatie Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen
dc.typerapport
dc.identifier.project3068
refterms.dateFOA2021-01-22T13:14:07Z
html.description.abstractIn November 2018, the Dutch central government and Dutch municipalities concluded a cooperation agreement for the realisation of a nationwide network of shelter and counselling facilities for foreign nationals without a right of residence and without entitlement to the central reception facilities (Rijksopvang). As formulated in the programme plan, the purpose of these National Immigration Facilities (Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen, LVVs) is to find sustainable solutions for migrants without a right of residence and without entitlement to the central reception facilities by guiding them to assisted voluntary return, onward migration or, if appropriate, legalisation of residence.The Ministry of Justice and Security has made funds available for the pilot phase of the programme for a period of three years. The LVV programme is co-commissioned by municipalities, parties from the migration chain and the Ministry of Justice and Security. At the national level, the programme office acts as a contractor and is responsible for supporting the pilot municipalities and working out development themes. The LVV pilot is carried out locally in close collaboration with the programme office and it is managed both nationally and locally. It was set up in the months after November 2018, and in the spring and summer of 2019 the pilot started with five pilot municipalities (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, and Groningen). In these pilot municipalities, the municipality, local NGOs, and migration chain partners collaborate to realise sustainable solutions for the foreign nationals in the LVV.A plan and process evaluation of the pilot was carried out from May 2019 to April 2020. This objective of this study was to provide insight into the set-up of the pilot, the expected effective elements and the first practical experiences with the implementation.en_GB
html.description.abstractEind 2018 hebben het Rijk en gemeenten een samenwerkingsovereenkomst afgesloten ten behoeve van het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van begeleidings- en opvangvoorzieningen voor vreemdelingen zonder recht op verblijf en recht op Rijksopvang. Dit zijn de zogeheten Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV’s). Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft voor een periode van drie jaar middelen ter beschikking gesteld voor de pilotfase van het programma. Vanaf het voorjaar van 2019 startte de LVV-pilot in vijf pilotgemeenten: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen. Bij de uitvoering van de LVV’s zijn de betreffende gemeenten, maatschappelijke organisaties (ngo’s) in die gemeenten, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM) betrokken. Regioplan heeft een plan- en procesevaluatie van de pilot LVV uitgevoerd. Concreet diende het onderzoek het volgende op te leveren: inzicht in de gestelde doelen binnen de pilot LVV op het landelijke niveau, het gemeentelijke niveau, en op het niveau van de uitvoering van de begeleiding en opvang; inzicht in de opzet van de pilot – zowel praktisch als methodisch – in de vijf pilotgemeenten (betrokken partijen, type opvang en begeleiding, beschikbare middelen); inzicht in de tussentijdse resultaten van de pilot met aandacht voor ‘lessons learned’ en ‘best practices’. bouwstenen (inhoudelijk én praktisch) voor de toekomstige effectevaluatie van de pilot. De focus van het onderzoek was hoofdzakelijk gericht op de ervaringen in de pilotgemeenten. De bredere bestuurlijke inrichting van de pilot was geen expliciet onderdeel van het onderzoek. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Literatuurverkenning 3. Doelstellingen en doelgroep van de LVV 4. Rollen van betrokken partijen 5. Samenwerking tussen de betrokken partijen 6. Begeleidings- en opvangnormen 7. Conclusiesnl_NL
dc.identifier.tuduuid:673a8d7c-a764-4f99-a114-78f18f7e943b
dc.contributor.institutionRegioplan beleidsonderzoek
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityAmsterdam


Files in this item

Thumbnail
Name:
3068_volledige_tekst_tcm28-451 ...
Size:
1.675Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
3068_samenvatting_tcm28-451598.pdf
Size:
744.6Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
3068_summary_tcm28-451599.pdf
Size:
725.9Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record