Show simple item record

dc.contributor.authorEshuis, R.J.J.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-20T08:53:40Z
dc.date.available2021-01-20T08:53:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/243
dc.description.abstractThis report addresses the collection of traffic fines for breaking traffic rules in the Netherlands. In recent years, the annual number of fines was around 9 million. Most of these fines, 7 million, relate to speeding limits. Research questions: 1a) How effective are the various instruments that are applied to collect traffic fines? 1b) How do the amounts collected relate to the costs of deploying these instru-ments? 2) What knowledge is available on the relationship between problematic debts and a failure to pay traffic fines? Does the increasing of fines, when not paid within the first term, contribute to the emergence of problematic debts? 3) Which means are available to the collecting agencies in order to identify people with problematic debts at an early stage in the collection of the fine? 4a) What can be learned from the research to optimise the collection of traffic fines? 4b) Which subgroups of traffic offenders would be interesting for follow-up research?
dc.description.abstractHet voorliggende rapport heeft de inning van verkeersboetes op basis van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) als onderwerp. Het onderzoek is gericht op de effectiviteit van de inning van verkeersboetes en de kosten die daarmee zijn gemoeid. De agendering van het onderzoek volgde uit debatten over schuldenproblematiek en de mogelijke invloed van de wijze van incasseren van boetes op het ontstaan of verergeren van probleemschulden. De onderzoeksvragen luiden als volgt: 1a) In welke mate dragen afzonderlijke elementen (aanmaningen met verhoging van het bedrag, aanbieden betalingsregeling, bankbeslag, inschakelen gerechtsdeurwaarder, inname rijbewijs, buiten gebruik stellen voertuig, gijzeling) uit het arsenaal van instrumenten dat ter beschikking staat, bij aan de inning van verkeersboetes? Waarom zijn de verschillende instrumenten (niet of beperkt) effectief? 1b) Hoe verhouden zich de kosten tot de opbrengst van de inzet van deze instrumenten? Idem, voor betalingsregelingen? 2) Wat is bekend over de relatie tussen het niet betalen van verkeersboetes, en schuldenproblematiek? Draagt het verhogen van boetes bij niet-tijdige betaling bij aan het ontstaan van schuldenproblematiek? 3) Welke mogelijkheden heeft het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) om mensen met schuldenproblematiek vroegtijdig te kunnen identificeren, zodat daar bij de inzet van instrumenten rekening mee kan worden gehouden? 4a) Welke aanknopingspunten levert het onderzoek om de afwikkeling van boetes te optimaliseren? 4b) Op welke (sub)groepen van beboete verkeersovertreders zou eventueel vervolgonderzoek zich moeten richten? INHOUD: 1. Doel en aanleiding van dit onderzoek 2. Verkeersboetes en schuldenproblematiek 3. Het innen van boetes, instrumenten en inningsresultaat 4. De schaduwwerking van de verhoging van boetes 5. Uitgaven 6. Aandachtspunten voor beleid en onderzoek
dc.publisherWODC
dc.relation.ispartofseriesCahiers 2020-05
dc.relation.urihttps://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2020/05/13/inning-van-verkeersboetes-verloopt-bijzonder-effectief
dc.subjectInning van boete
dc.subjectKosten
dc.subjectSchuldenaren
dc.subjectMotivatie
dc.subjectGijzeling als dwangmiddel
dc.subjectDeurwaarders
dc.subjectSchuldsanering
dc.subjectOnttrekking aan het verkeer
dc.subjectInbeslagneming
dc.subjectVerkeersboete
dc.subjectEffectiviteit en efficiency
dc.titleHet innen van verkeersboetes op basis van de Wahv
dc.title.alternativeInstrumenten, kosten en resultaat
dc.typerapport
dc.identifier.project2934
refterms.dateFOA2021-01-20T08:53:40Z
html.description.abstractThis report addresses the collection of traffic fines for breaking traffic rules in the Netherlands. In recent years, the annual number of fines was around 9 million. Most of these fines, 7 million, relate to speeding limits. Research questions: 1a) How effective are the various instruments that are applied to collect traffic fines? 1b) How do the amounts collected relate to the costs of deploying these instru-ments? 2) What knowledge is available on the relationship between problematic debts and a failure to pay traffic fines? Does the increasing of fines, when not paid within the first term, contribute to the emergence of problematic debts? 3) Which means are available to the collecting agencies in order to identify people with problematic debts at an early stage in the collection of the fine? 4a) What can be learned from the research to optimise the collection of traffic fines? 4b) Which subgroups of traffic offenders would be interesting for follow-up research?en_GB
html.description.abstractHet voorliggende rapport heeft de inning van verkeersboetes op basis van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) als onderwerp. Het onderzoek is gericht op de effectiviteit van de inning van verkeersboetes en de kosten die daarmee zijn gemoeid. De agendering van het onderzoek volgde uit debatten over schuldenproblematiek en de mogelijke invloed van de wijze van incasseren van boetes op het ontstaan of verergeren van probleemschulden. De onderzoeksvragen luiden als volgt: 1a) In welke mate dragen afzonderlijke elementen (aanmaningen met verhoging van het bedrag, aanbieden betalingsregeling, bankbeslag, inschakelen gerechtsdeurwaarder, inname rijbewijs, buiten gebruik stellen voertuig, gijzeling) uit het arsenaal van instrumenten dat ter beschikking staat, bij aan de inning van verkeersboetes? Waarom zijn de verschillende instrumenten (niet of beperkt) effectief? 1b) Hoe verhouden zich de kosten tot de opbrengst van de inzet van deze instrumenten? Idem, voor betalingsregelingen? 2) Wat is bekend over de relatie tussen het niet betalen van verkeersboetes, en schuldenproblematiek? Draagt het verhogen van boetes bij niet-tijdige betaling bij aan het ontstaan van schuldenproblematiek? 3) Welke mogelijkheden heeft het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) om mensen met schuldenproblematiek vroegtijdig te kunnen identificeren, zodat daar bij de inzet van instrumenten rekening mee kan worden gehouden? 4a) Welke aanknopingspunten levert het onderzoek om de afwikkeling van boetes te optimaliseren? 4b) Op welke (sub)groepen van beboete verkeersovertreders zou eventueel vervolgonderzoek zich moeten richten? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Doel en aanleiding van dit onderzoek 2. Verkeersboetes en schuldenproblematiek 3. Het innen van boetes, instrumenten en inningsresultaat 4. De schaduwwerking van de verhoging van boetes 5. Uitgaven 6. Aandachtspunten voor beleid en onderzoeknl_NL
dc.identifier.tuduuid:61ca38ce-085b-4970-b0e0-ca4afa2286b4
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
Cahier_2020-5_Volledige_tekst_ ...
Size:
1.528Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2020-5_Samenvatting_tcm ...
Size:
410.9Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
Cahier_2020-5_Summary_tcm28-44 ...
Size:
189.1Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record