• Login
    View Item 
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of WODC RepositoryCommunitiesPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeriesThis CollectionPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeries

    My Account

    LoginRegister

    WODC links

    Website WODCWebsite WODC (English)Zoekhulp/Search Help

    Statistics

    Display statistics

    Het innen van verkeersboetes op basis van de Wahv

    • CSV
    • RefMan
    • EndNote
    • BibTex
    • RefWorks
    Thumbnail
    Name:
    Cahier_2020-5_Volledige_tekst_ ...
    Size:
    1.528Mb
    Format:
    PDF
    Download
    Thumbnail
    Name:
    Cahier_2020-5_Samenvatting_tcm ...
    Size:
    410.9Kb
    Format:
    PDF
    Download
    Thumbnail
    Name:
    Cahier_2020-5_Summary_tcm28-44 ...
    Size:
    189.1Kb
    Format:
    PDF
    Download
    Auteur / Author
    Eshuis, R.J.J.
    Organisatie / Institution
    WODC
    Serie / Series
    Cahiers 2020-05
    Trefwoorden / Keywords
    Inning van boete
    Kosten
    Schuldenaren
    Motivatie
    Gijzeling als dwangmiddel
    Deurwaarders
    Schuldsanering
    Onttrekking aan het verkeer
    Inbeslagneming
    Verkeersboete
    Effectiviteit en efficiency
    Show allShow less
    Project
    2934
    Link naar nieuwsbericht
    https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2020/05/13/inning-van-verkeersboetes-verloopt-bijzonder-effectief
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12832/243
    
    Metadata
    Show full item record
    Titel / Title
    Het innen van verkeersboetes op basis van de Wahv
    Ondertitel / Subtitle
    Instrumenten, kosten en resultaat
    Samenvatting
    Het voorliggende rapport heeft de inning van verkeersboetes op basis van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) als onderwerp. Het onderzoek is gericht op de effectiviteit van de inning van verkeersboetes en de kosten die daarmee zijn gemoeid. De agendering van het onderzoek volgde uit debatten over schuldenproblematiek en de mogelijke invloed van de wijze van incasseren van boetes op het ontstaan of verergeren van probleemschulden. De onderzoeksvragen luiden als volgt: 1a) In welke mate dragen afzonderlijke elementen (aanmaningen met verhoging van het bedrag, aanbieden betalingsregeling, bankbeslag, inschakelen gerechtsdeurwaarder, inname rijbewijs, buiten gebruik stellen voertuig, gijzeling) uit het arsenaal van instrumenten dat ter beschikking staat, bij aan de inning van verkeersboetes? Waarom zijn de verschillende instrumenten (niet of beperkt) effectief? 1b) Hoe verhouden zich de kosten tot de opbrengst van de inzet van deze instrumenten? Idem, voor betalingsregelingen? 2) Wat is bekend over de relatie tussen het niet betalen van verkeersboetes, en schuldenproblematiek? Draagt het verhogen van boetes bij niet-tijdige betaling bij aan het ontstaan van schuldenproblematiek? 3) Welke mogelijkheden heeft het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) om mensen met schuldenproblematiek vroegtijdig te kunnen identificeren, zodat daar bij de inzet van instrumenten rekening mee kan worden gehouden? 4a) Welke aanknopingspunten levert het onderzoek om de afwikkeling van boetes te optimaliseren? 4b) Op welke (sub)groepen van beboete verkeersovertreders zou eventueel vervolgonderzoek zich moeten richten?

    INHOUD: 1. Doel en aanleiding van dit onderzoek 2. Verkeersboetes en schuldenproblematiek 3. Het innen van boetes, instrumenten en inningsresultaat 4. De schaduwwerking van de verhoging van boetes 5. Uitgaven 6. Aandachtspunten voor beleid en onderzoek
    Summary
    This report addresses the collection of traffic fines for breaking traffic rules in the Netherlands. In recent years, the annual number of fines was around 9 million. Most of these fines, 7 million, relate to speeding limits. Research questions: 1a) How effective are the various instruments that are applied to collect traffic fines? 1b) How do the amounts collected relate to the costs of deploying these instru-ments? 2) What knowledge is available on the relationship between problematic debts and a failure to pay traffic fines? Does the increasing of fines, when not paid within the first term, contribute to the emergence of problematic debts? 3) Which means are available to the collecting agencies in order to identify people with problematic debts at an early stage in the collection of the fine? 4a) What can be learned from the research to optimise the collection of traffic fines? 4b) Which subgroups of traffic offenders would be interesting for follow-up research?
    Uitgever / Publisher
    WODC
    Publicatiedatum / publication date
    2020
    Collections
    WODC Publications

    entitlement

     
    DSpace software (copyright © 2002 - 2023)  DuraSpace
    Quick Guide | Contact Us
    Open Repository is a service operated by 
    Atmire NV
     

    Export search results

    The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

    By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

    To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

    After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.