Show simple item record

dc.contributor.authorThijs, F.
dc.contributor.authorWeerman, F.M.
dc.contributor.authorLaan, P.H. van der
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:55Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2394
dc.description.abstractThe central research questions were formulated as follows:What is known about the effects of using ex-prisoners and other ‘negative role models’ in prevention and educational programmes for young people?Which theories and/or models are applicable to a potential (positive or negative) impact of using ex-prisoners and other negative role models?
dc.description.abstractIn binnen- en buitenland worden regelmatig voorlichtings- en lesprogramma’s ingezet waarin gebruik wordt gemaakt van ex-gedetineerden om jongeren en scholieren voor te lichten over de gevaren en gevolgen van grensoverschrijdend gedrag en criminaliteit. Een dergelijke methode is het Educatief Programma Jongeren (EPJO) dat de afgelopen jaren is gegeven op meer dan 80 basisscholen in Amsterdam. Het onderhavige onderzoek heeft betrekking op het onderdeel van de inzet van een ex-gedetineerde (jongere) als ‘ervaringsdeskundige’. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan in hoeverre voorlichtings- en preventieprogramma’s voor jeugdigen, waarbij ex-gedetineerden of anderen die in aanraking zijn geweest met justitie (‘negatieve rolmodellen’) effectief zijn in het voorkomen of reduceren van delinquent gedrag. INHOUD: 1. Inleiding 2. Methode systematische literatuurreview 3. Resultaten systematische literatuurreview 4. Relevante theorieën en modellen met betrekking tot de inzet van ex-gedetineerden 5. Conclusies
dc.publisherNederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR)
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2906
dc.subjectJeugdigen
dc.subjectEx-gedetineerden
dc.subjectRisicojongeren
dc.subjectNormen en waarden
dc.subjectAfwijkend gedrag
dc.subjectPreventieprogramma
dc.subjectScholieren
dc.subjectLiteratuuronderzoek
dc.subjectVoorlichtingsproject
dc.subjectLeergedragtheorie
dc.subjectDifferentiele-associatietheorie
dc.subjectAfschrikking
dc.subjectAttitude
dc.titleLiteratuuronderzoek naar de effecten van de inzet van ex-gedetineerden als 'ervaringsdeskundigen'
dc.typerapport
dc.identifier.project2906
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:55Z
html.description.abstractThe central research questions were formulated as follows:What is known about the effects of using ex-prisoners and other ‘negative role models’ in prevention and educational programmes for young people?Which theories and/or models are applicable to a potential (positive or negative) impact of using ex-prisoners and other negative role models?en_GB
html.description.abstractIn binnen- en buitenland worden regelmatig voorlichtings- en lesprogramma’s ingezet waarin gebruik wordt gemaakt van ex-gedetineerden om jongeren en scholieren voor te lichten over de gevaren en gevolgen van grensoverschrijdend gedrag en criminaliteit. Een dergelijke methode is het Educatief Programma Jongeren (EPJO) dat de afgelopen jaren is gegeven op meer dan 80 basisscholen in Amsterdam. Het onderhavige onderzoek heeft betrekking op het onderdeel van de inzet van een ex-gedetineerde (jongere) als ‘ervaringsdeskundige’. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan in hoeverre voorlichtings- en preventieprogramma’s voor jeugdigen, waarbij ex-gedetineerden of anderen die in aanraking zijn geweest met justitie (‘negatieve rolmodellen’) effectief zijn in het voorkomen of reduceren van delinquent gedrag. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Methode systematische literatuurreview 3. Resultaten systematische literatuurreview 4. Relevante theorieën en modellen met betrekking tot de inzet van ex-gedetineerden 5. Conclusiesnl_NL
dc.identifier.tuduuid:a9c962da-74bc-451e-87ee-d009e5238324
dc.contributor.institutionNederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR)
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityAmsterdam
dc.title.englishLiterature research into the effects of using ex-prisoners as ‘role models’ (full text only available in Dutch)


Files in this item

Thumbnail
Name:
2906_volledige_tekst_tcm28-340 ...
Size:
1.729Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2906_samenvatting_tcm28-340927.pdf
Size:
680.0Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2906_summary_tcm28-340928.pdf
Size:
700.7Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record