Show simple item record

dc.contributor.authorBuysse, W.
dc.contributor.authorAbraham, M.
dc.contributor.authorÖzgül, P.
dc.contributor.authorAalst, M. van
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:51Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2364
dc.description.abstractThe Aggression Control Training (TACt) is an individual behavioural intervention that can be imposed on young offenders as a so called learning penalty within a framework of criminal law. TACt was developed by PI Research in 2010 at the request of the Child Care and Protection Board (in Dutch: RvdK) on the basis of experience with a group training for aggression control. A variant was first developed for young offenders of average intelligence, TACt Regulier. TACt Plus is a further adaptation of TACt Regulier, to make the intervention suitable for young offenders with a mild intellectual disability (MID).The results of of the process evaluations of TACt Regulier and TACt Plus are presented in separate summaries.
dc.description.abstractDe Training Agressie Controle (TACt) is een individuele gedragsinterventie die jongeren binnen een gedwongen kader als leerstraf kan worden aangeboden door de officier van justitie of opgelegd door de rechter5. Er zijn twee varianten: TACt Regulier en TACt Plus. TACt Regulier is in 2010 op verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) ontwikkeld op basis van de ervaringen met een groepstraining voor agressiecontrole.6 TACt Plus is een verdere bewerking van TACt Regulier om de interventie geschikt te maken voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB).Het doel van dit onderzoek is te bepalen of de gedragsinterventies TACt worden uitgevoerd zoals beschreven staat in de programmahandleidingen, die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie. Voor beide interventies geeft de procesevaluatie antwoord op de volgende centrale onderzoeksvragen: In hoeverre worden de trainingen uitgevoerd volgens de handleidingen die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie? Indien er knelpunten zijn bij de uitvoering van de trainingen, wat zijn daarvoor de oorzaken? Wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van de trainingen? Hoe beoordelen de betrokken instanties de trainingen en wat zijn hun ervaringen? Wat valt uit de resultaten van deze procesevaluatie te concluderen over de eventuele haalbaarheid van een veranderonderzoek? INHOUD: 1. Inleiding 2. Instroom, doorstroom en uitstroom 3. Kenmerken bereikte doelgroep 4. TACt Regulier volgens de handleiding 5. Uitvoering van de kernelementen 6. Context (medewerkers en organisaties) 7. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 8. Conclusies TACt Regulier 9. TACt Plus volgens de handleiding 10. Uitvoering van de kernelementen 11. Context (medewerkers en organisaties) 12. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 13. Conclusie TACt Plus 14. Discussie en mogelijkheden voor doorontwikkeling
dc.publisherDSP-groep
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2853
dc.subjectAfwijkend gedrag
dc.subjectSociale vaardigheid
dc.subjectLeerproject
dc.subjectJeugdigen
dc.subjectJeugdige delinquenten
dc.subjectGehandicapten
dc.subjectGedragsinterventie
dc.subjectEvaluatie
dc.subjectAgressie
dc.titleTraining Agressie Controle TACt Regulier en TACt Plus
dc.title.alternativeEindrapport procesevaluatie
dc.typerapport
dc.identifier.project2853A
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:51Z
html.description.abstractThe Aggression Control Training (TACt) is an individual behavioural intervention that can be imposed on young offenders as a so called learning penalty within a framework of criminal law. TACt was developed by PI Research in 2010 at the request of the Child Care and Protection Board (in Dutch: RvdK) on the basis of experience with a group training for aggression control. A variant was first developed for young offenders of average intelligence, TACt Regulier. TACt Plus is a further adaptation of TACt Regulier, to make the intervention suitable for young offenders with a mild intellectual disability (MID).The results of of the process evaluations of TACt Regulier and TACt Plus are presented in separate summaries.en_GB
html.description.abstractDe Training Agressie Controle (TACt) is een individuele gedragsinterventie die jongeren binnen een gedwongen kader als leerstraf kan worden aangeboden door de officier van justitie of opgelegd door de rechter5. Er zijn twee varianten: TACt Regulier en TACt Plus. TACt Regulier is in 2010 op verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) ontwikkeld op basis van de ervaringen met een groepstraining voor agressiecontrole.6 TACt Plus is een verdere bewerking van TACt Regulier om de interventie geschikt te maken voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB).Het doel van dit onderzoek is te bepalen of de gedragsinterventies TACt worden uitgevoerd zoals beschreven staat in de programmahandleidingen, die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie. Voor beide interventies geeft de procesevaluatie antwoord op de volgende centrale onderzoeksvragen: In hoeverre worden de trainingen uitgevoerd volgens de handleidingen die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie? Indien er knelpunten zijn bij de uitvoering van de trainingen, wat zijn daarvoor de oorzaken? Wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van de trainingen? Hoe beoordelen de betrokken instanties de trainingen en wat zijn hun ervaringen? Wat valt uit de resultaten van deze procesevaluatie te concluderen over de eventuele haalbaarheid van een veranderonderzoek? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Instroom, doorstroom en uitstroom 3. Kenmerken bereikte doelgroep 4. TACt Regulier volgens de handleiding 5. Uitvoering van de kernelementen 6. Context (medewerkers en organisaties) 7. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 8. Conclusies TACt Regulier 9. TACt Plus volgens de handleiding 10. Uitvoering van de kernelementen 11. Context (medewerkers en organisaties) 12. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 13. Conclusie TACt Plus 14. Discussie en mogelijkheden voor doorontwikkelingnl_NL
dc.identifier.tuduuid:a8ef3cc8-c423-40a3-a00b-d3074c871483
dc.contributor.institutionDSP-groep
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityAmsterdam


Files in this item

Thumbnail
Name:
2853_volledige_tekst_tcm28-348 ...
Size:
1.915Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2853_samenvatting_TACt_Plus_tc ...
Size:
490.4Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2853_samenvatting_TACt_Regulie ...
Size:
488.6Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2853_summary_TACt_Plus-Engels_ ...
Size:
481.9Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2853_summary_II_tcm28-348742.pdf
Size:
478.9Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record