Training Agressie Controle TACt Regulier en TACt Plus
dc.contributor.author | Buysse, W. | |
dc.contributor.author | Abraham, M. | |
dc.contributor.author | Özgül, P. | |
dc.contributor.author | Aalst, M. van | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:51Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2364 | |
dc.description.abstract | The Aggression Control Training (TACt) is an individual behavioural intervention that can be imposed on young offenders as a so called learning penalty within a framework of criminal law. TACt was developed by PI Research in 2010 at the request of the Child Care and Protection Board (in Dutch: RvdK) on the basis of experience with a group training for aggression control. A variant was first developed for young offenders of average intelligence, TACt Regulier. TACt Plus is a further adaptation of TACt Regulier, to make the intervention suitable for young offenders with a mild intellectual disability (MID).The results of of the process evaluations of TACt Regulier and TACt Plus are presented in separate summaries. | |
dc.description.abstract | De Training Agressie Controle (TACt) is een individuele gedragsinterventie die jongeren binnen een gedwongen kader als leerstraf kan worden aangeboden door de officier van justitie of opgelegd door de rechter5. Er zijn twee varianten: TACt Regulier en TACt Plus. TACt Regulier is in 2010 op verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) ontwikkeld op basis van de ervaringen met een groepstraining voor agressiecontrole.6 TACt Plus is een verdere bewerking van TACt Regulier om de interventie geschikt te maken voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB).Het doel van dit onderzoek is te bepalen of de gedragsinterventies TACt worden uitgevoerd zoals beschreven staat in de programmahandleidingen, die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie. Voor beide interventies geeft de procesevaluatie antwoord op de volgende centrale onderzoeksvragen: In hoeverre worden de trainingen uitgevoerd volgens de handleidingen die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie? Indien er knelpunten zijn bij de uitvoering van de trainingen, wat zijn daarvoor de oorzaken? Wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van de trainingen? Hoe beoordelen de betrokken instanties de trainingen en wat zijn hun ervaringen? Wat valt uit de resultaten van deze procesevaluatie te concluderen over de eventuele haalbaarheid van een veranderonderzoek? INHOUD: 1. Inleiding 2. Instroom, doorstroom en uitstroom 3. Kenmerken bereikte doelgroep 4. TACt Regulier volgens de handleiding 5. Uitvoering van de kernelementen 6. Context (medewerkers en organisaties) 7. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 8. Conclusies TACt Regulier 9. TACt Plus volgens de handleiding 10. Uitvoering van de kernelementen 11. Context (medewerkers en organisaties) 12. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 13. Conclusie TACt Plus 14. Discussie en mogelijkheden voor doorontwikkeling | |
dc.publisher | DSP-groep | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2853 | |
dc.subject | Afwijkend gedrag | |
dc.subject | Sociale vaardigheid | |
dc.subject | Leerproject | |
dc.subject | Jeugdigen | |
dc.subject | Jeugdige delinquenten | |
dc.subject | Gehandicapten | |
dc.subject | Gedragsinterventie | |
dc.subject | Evaluatie | |
dc.subject | Agressie | |
dc.title | Training Agressie Controle TACt Regulier en TACt Plus | |
dc.title.alternative | Eindrapport procesevaluatie | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2853A | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:51Z | |
html.description.abstract | The Aggression Control Training (TACt) is an individual behavioural intervention that can be imposed on young offenders as a so called learning penalty within a framework of criminal law. TACt was developed by PI Research in 2010 at the request of the Child Care and Protection Board (in Dutch: RvdK) on the basis of experience with a group training for aggression control. A variant was first developed for young offenders of average intelligence, TACt Regulier. TACt Plus is a further adaptation of TACt Regulier, to make the intervention suitable for young offenders with a mild intellectual disability (MID).The results of of the process evaluations of TACt Regulier and TACt Plus are presented in separate summaries. | en_GB |
html.description.abstract | De Training Agressie Controle (TACt) is een individuele gedragsinterventie die jongeren binnen een gedwongen kader als leerstraf kan worden aangeboden door de officier van justitie of opgelegd door de rechter5. Er zijn twee varianten: TACt Regulier en TACt Plus. TACt Regulier is in 2010 op verzoek van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) ontwikkeld op basis van de ervaringen met een groepstraining voor agressiecontrole.6 TACt Plus is een verdere bewerking van TACt Regulier om de interventie geschikt te maken voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB).Het doel van dit onderzoek is te bepalen of de gedragsinterventies TACt worden uitgevoerd zoals beschreven staat in de programmahandleidingen, die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie. Voor beide interventies geeft de procesevaluatie antwoord op de volgende centrale onderzoeksvragen: In hoeverre worden de trainingen uitgevoerd volgens de handleidingen die zijn goedgekeurd door de Erkenningscommissie Gedragsinterventies Justitie? Indien er knelpunten zijn bij de uitvoering van de trainingen, wat zijn daarvoor de oorzaken? Wat zijn de bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van de trainingen? Hoe beoordelen de betrokken instanties de trainingen en wat zijn hun ervaringen? Wat valt uit de resultaten van deze procesevaluatie te concluderen over de eventuele haalbaarheid van een veranderonderzoek? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Instroom, doorstroom en uitstroom 3. Kenmerken bereikte doelgroep 4. TACt Regulier volgens de handleiding 5. Uitvoering van de kernelementen 6. Context (medewerkers en organisaties) 7. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 8. Conclusies TACt Regulier 9. TACt Plus volgens de handleiding 10. Uitvoering van de kernelementen 11. Context (medewerkers en organisaties) 12. Mogelijkheden voor veranderonderzoek 13. Conclusie TACt Plus 14. Discussie en mogelijkheden voor doorontwikkeling | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:a8ef3cc8-c423-40a3-a00b-d3074c871483 | |
dc.contributor.institution | DSP-groep | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Amsterdam |