Monitor ontwikkelingen coffeeshopbeleid
dc.contributor.author | Mennes, R. | |
dc.contributor.author | Snippe, J. | |
dc.contributor.author | Sijtstra, M. | |
dc.contributor.author | Bieleman, B. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:48Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2348 | |
dc.description.abstract | This is the third measurement (over 2016) of the monitor following the developments in coffee shop policy. National and regional data from the Police and the Public Prosecution Service (OM) were obtained and analysed. In addition, 81 local experts were consulted in a sample of 31 municipalities from 11 judicial regions throughout the Netherlands: 35 local officials and 46 police officials. The experts answered questions on coffee shop policy, coffee shop tourism, soft drugs tourism, nuisance in the vicinity of coffee shops, and illegal soft drug and hard drug sales. | |
dc.description.abstract | Bij het ministerie van Veiligheid en Justitie is de behoefte ontstaan om de ontwikkelingen die samenhangen met het coffeeshopbeleid in 2014, 2015 en 2016 te volgen, daar een landelijk beeld van te verkrijgen en de ontwikkelingen te duiden. Vanuit deze behoefte is een monitor tot stand gekomen waarmee de ontwikkelingen in coffeeshop- en softdrugstoerisme, softdrugsgerelateerde overlast, drugsrunnen en de verkoop van cannabis aan gebruikers buiten de coffeeshop worden gevolgd. De monitor bestaat in totaal uit drie metingen, waarvan de eerste twee metingen (over 2014 en 2015) inmiddels inmiddels uitgevoerd (zie links hiernaast). Dit is de rapportage van de derde meting die over 2016 is verricht. De centrale probleemstelling van het onderzoek luidt als volgt: Welke (cijfermatige) ontwikkelingen zijn er in de softdrugsgerelateerde overlast, de verkoop van cannabis aan gebruikers buiten de coffeeshops, het drugsrunnen en het coffeeshop- en softdrugstoerisme in 2016? Welke ontwikkelingen zijn waarneembaar in de geografische spreiding van deze fenomenen? Hoe kunnen deze fenomenen lokaal nader geduid worden? INHOUD: 1. Inleiding 2. Cijfermatige systeemkennis 3. Coffeeshops en beleid 4. Coffeeshop- en softdrugstoerisme 5. Coffeeshopoverlast 6. Illegale verkoop 7. Conclusies | |
dc.publisher | Intraval | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2832a | |
dc.relation.url | https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/2165 | |
dc.relation.url | https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/2281 | |
dc.subject | Coffeeshop | |
dc.subject | Overlast | |
dc.subject | Gemeente | |
dc.subject | Drugrunners | |
dc.subject | Drugtoerisme | |
dc.subject | Drughandel | |
dc.subject | Druggebruik | |
dc.subject | Softdrugs | |
dc.subject | Politieoptreden | |
dc.subject | Horeca | |
dc.subject | Gemeentebeleid | |
dc.subject | Drugbestrijding | |
dc.subject | Drugbeleid | |
dc.subject | Harddrugs | |
dc.title | Monitor ontwikkelingen coffeeshopbeleid | |
dc.title.alternative | Meting 2016 | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2832A | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:48Z | |
html.description.abstract | This is the third measurement (over 2016) of the monitor following the developments in coffee shop policy. National and regional data from the Police and the Public Prosecution Service (OM) were obtained and analysed. In addition, 81 local experts were consulted in a sample of 31 municipalities from 11 judicial regions throughout the Netherlands: 35 local officials and 46 police officials. The experts answered questions on coffee shop policy, coffee shop tourism, soft drugs tourism, nuisance in the vicinity of coffee shops, and illegal soft drug and hard drug sales. | en_GB |
html.description.abstract | Bij het ministerie van Veiligheid en Justitie is de behoefte ontstaan om de ontwikkelingen die samenhangen met het coffeeshopbeleid in 2014, 2015 en 2016 te volgen, daar een landelijk beeld van te verkrijgen en de ontwikkelingen te duiden. Vanuit deze behoefte is een monitor tot stand gekomen waarmee de ontwikkelingen in coffeeshop- en softdrugstoerisme, softdrugsgerelateerde overlast, drugsrunnen en de verkoop van cannabis aan gebruikers buiten de coffeeshop worden gevolgd. De monitor bestaat in totaal uit drie metingen, waarvan de eerste twee metingen (over 2014 en 2015) inmiddels inmiddels uitgevoerd (zie links hiernaast). Dit is de rapportage van de derde meting die over 2016 is verricht. De centrale probleemstelling van het onderzoek luidt als volgt: Welke (cijfermatige) ontwikkelingen zijn er in de softdrugsgerelateerde overlast, de verkoop van cannabis aan gebruikers buiten de coffeeshops, het drugsrunnen en het coffeeshop- en softdrugstoerisme in 2016? Welke ontwikkelingen zijn waarneembaar in de geografische spreiding van deze fenomenen? Hoe kunnen deze fenomenen lokaal nader geduid worden? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Cijfermatige systeemkennis 3. Coffeeshops en beleid 4. Coffeeshop- en softdrugstoerisme 5. Coffeeshopoverlast 6. Illegale verkoop 7. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:ea4de07b-5b29-45f9-b29c-3d4ae6df0c90 | |
dc.contributor.institution | Intraval | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Groningen | |
dc.source.city | Rotterdam |