Show simple item record

dc.contributor.authorWilms, P.
dc.contributor.authorKluft, S.
dc.contributor.authorBlankman, K.
dc.contributor.authorVeen, S. van der
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:48Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2345
dc.description.abstractIn the Netherlands protective measures are available for adults who are not able to adequately protect their own, financial or other, interests. There are three measures available: a legal guardianship (covering all aspects of the wards life), conservatorship (a property and financial affairs deputy in the UK) or welfare guardianship (a personal welfare deputy, mostly orientated towards medical care). A judge instates the measure and simultaneously appoints a guardian or conservator. This can be a relative, but can also be a professional. All three measures are, to a greater or lesser extent, restrictive of the right to self-determina-tion of the individual in question. It is for that reason that a judge continues to oversee the execution of the (legal) guardian- or conservatorship.The research revolves around the following questions:How could a levy on conservatorship, legal guardianship and guardianship take shape?What are the possible consequences of a levy?To what extent can a levy contribute to the ‘viability’ of the supervisory system in future, i.e. to the affordability of the system?en_GB
dc.description.abstractIn Nederlands kunnen kwetsbare volwassenen die niet of niet voldoende in staat zijn hun belangen van vermogensrechtelijke en of immateriële aard zelf te behartigen worden beschermd. Het gaat om drie verschillende beschermingsmaatregelenmaatregelen: curatele, beschermingsbewind en mentorschap. Een rechter legt de maatregel op en wijst daarbij een uitvoerder aan. Dit kan een familielid zijn, maar ook een professionele uitvoerder. Curatele, beschermingsbewind en mentorschap (CBM) vormen een beperking op de zelfbeschikking van het individu. Mede daarom houdt de rechter toezicht op de uitvoering van beschermingsmaatregelen.De volgende drie onderzoeksvragen staan in het onderzoek centraal:Hoe zou een heffing op bewindvoering, curatele en mentorschap vorm gegeven kunnen worden?Wat zijn de mogelijke gevolgen van een heffing?In hoeverre kan een heffing bij toezichtzaken er aan bijdragen dat het stelsel van toezicht ook in de toekomst ‘vitaal’ blijft, in de zin van betaalbaar?nl_NL
dc.publisherAPE onderzoek & advies
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2827
dc.subjectCuratele
dc.subjectKwaliteitszorg
dc.subjectToezicht
dc.subjectMentorschap meerderjarigen
dc.subjectFinanciering
dc.subjectCuratoren
dc.subjectBewind
dc.subjectOnderbewindstelling
dc.titleVerkenning invoering van een financiële heffing bij het rechterlijk toezicht op beschermingsmaatregelen
dc.typerapport
dc.identifier.project2827
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:48Z
dc.identifier.tuduuid:8d9972da-d60b-4b9b-8039-20cae86d872f
dc.contributor.institutionAPE onderzoek & advies
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDen Haag


Files in this item

Thumbnail
Name:
2827_Samenvatting_tcm28-357241.pdf
Size:
194.4Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2827_Volledige_Tekst_tcm28-357 ...
Size:
1002.Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2827_Summary_tcm28-357240.pdf
Size:
181.2Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record