Werking Wet wijziging curatele, beschermingsbewind en mentorschap, Besluit kwaliteitseisen cbm en Regeling beloning cbm
dc.contributor.author | Davelaar, E.J. | |
dc.contributor.author | Tissing, H.A. | |
dc.contributor.author | Waal, J. (medew.) | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:47Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2337 | |
dc.description.abstract | Book 1 of the Dutch Civil Code (Burgerlijk Wetboek) includes three protection measures that provide protection to vulnerable adults who are unable to represent their interests or look after themselves in an adequate manner, by the appointment of a legal representative. These measures are curatorship, protective administration and mentorship. The subdistrict court judge decides on the implementation or withdrawal of these measures. Bureau Bartels conducted a survey on the practical experiences of various types of actors regarding the changes pursuant to the CBM Act, the Quality Requirements Decree and the Remuneration Regulations. | |
dc.description.abstract | Het Burgerlijk Wetboek bevat een drietal beschermingsmaatregelen waarmee kwetsbare volwassenen die niet goed in staat zijn voor zichzelf op te komen, kunnen worden beschermd. Het betreft de benoeming van een wettelijke vertegenwoordiger die hun belangen behartigt: curatele, beschermingsbewind en mentorschap. De Wet wijziging curatele, beschermingsbewind en mentorschap (Stb. 2013, 414) bevat aanvullingen en wijzigingen van de regels omtrent deze beschermingsmaatregelen. De centrale probleemstelling van het onderzoek is als volgt geformuleerd: In hoeverre zijn de doelen van de Wet cbm – voldoende toegang en adequate bescherming voor mensen die onvoldoende zelfredzaam zijn – gerealiseerd? In welke mate wordt zelfredzaamheid, waar mogelijk, bevorderd blijkens uitstroom dan wel keuze voor lichtere maatregelen? Zijn de kwaliteitseisen voor professionele vertegenwoordigers doeltreffend? Beschikken kantonrechters over voldoende en juiste informatie over de benoembaarheid van deze vertegenwoordigers en kunnen zij aan de hand van deze eisen een adequate controle op de kwaliteit van dienstverlening van vertegenwoordigers uitoefenen en zo nodig ingrijpen? Is de geïntroduceerde beloningssystematiek doeltreffend in die zin dat er eenduidigheid bestaat over de beloning van vertegenwoordigers en voldoende uren vergoed worden om de beschermingstaken adequaat uit te kunnen voeren? INHOUD: 1. Inleiding 2. Aansluiting bij ondersteuningsbehoeften 3. Borging kwaliteit vertegenwoordiging 4. Stroomlijnen van het wettelijk kader 5. Conclusies | |
dc.publisher | Bureau Bartels | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2816 | |
dc.subject | Evaluatieonderzoek | |
dc.subject | Kwaliteitszorg | |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | |
dc.subject | Bewindvoerders | |
dc.subject | Meerderjarigheid | |
dc.subject | Mentorschap meerderjarigen | |
dc.subject | Onderbewindstelling | |
dc.subject | Curatele | |
dc.subject | Bewind | |
dc.subject | Inkomen | |
dc.title | Werking Wet wijziging curatele, beschermingsbewind en mentorschap, Besluit kwaliteitseisen cbm en Regeling beloning cbm | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2816 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:47Z | |
html.description.abstract | Book 1 of the Dutch Civil Code (Burgerlijk Wetboek) includes three protection measures that provide protection to vulnerable adults who are unable to represent their interests or look after themselves in an adequate manner, by the appointment of a legal representative. These measures are curatorship, protective administration and mentorship. The subdistrict court judge decides on the implementation or withdrawal of these measures. Bureau Bartels conducted a survey on the practical experiences of various types of actors regarding the changes pursuant to the CBM Act, the Quality Requirements Decree and the Remuneration Regulations. | en_GB |
html.description.abstract | Het Burgerlijk Wetboek bevat een drietal beschermingsmaatregelen waarmee kwetsbare volwassenen die niet goed in staat zijn voor zichzelf op te komen, kunnen worden beschermd. Het betreft de benoeming van een wettelijke vertegenwoordiger die hun belangen behartigt: curatele, beschermingsbewind en mentorschap. De Wet wijziging curatele, beschermingsbewind en mentorschap (Stb. 2013, 414) bevat aanvullingen en wijzigingen van de regels omtrent deze beschermingsmaatregelen. De centrale probleemstelling van het onderzoek is als volgt geformuleerd: In hoeverre zijn de doelen van de Wet cbm – voldoende toegang en adequate bescherming voor mensen die onvoldoende zelfredzaam zijn – gerealiseerd? In welke mate wordt zelfredzaamheid, waar mogelijk, bevorderd blijkens uitstroom dan wel keuze voor lichtere maatregelen? Zijn de kwaliteitseisen voor professionele vertegenwoordigers doeltreffend? Beschikken kantonrechters over voldoende en juiste informatie over de benoembaarheid van deze vertegenwoordigers en kunnen zij aan de hand van deze eisen een adequate controle op de kwaliteit van dienstverlening van vertegenwoordigers uitoefenen en zo nodig ingrijpen? Is de geïntroduceerde beloningssystematiek doeltreffend in die zin dat er eenduidigheid bestaat over de beloning van vertegenwoordigers en voldoende uren vergoed worden om de beschermingstaken adequaat uit te kunnen voeren? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Aansluiting bij ondersteuningsbehoeften 3. Borging kwaliteit vertegenwoordiging 4. Stroomlijnen van het wettelijk kader 5. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:62e0ad90-5252-4189-8762-4fd61f05d8ae | |
dc.contributor.institution | Bureau Bartels | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Amersfoort |