• Login
    View Item 
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    •   Home
    • WODC Repository
    • WODC Publications
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of WODC RepositoryCommunitiesPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeriesThis CollectionPublication DateAuthorsTitlesKeywordsProjectSeries

    My Account

    LoginRegister

    WODC links

    Website WODCWebsite WODC (English)Zoekhulp/Search Help

    Statistics

    Display statistics

    Sociale veiligheid op het spoor

    • CSV
    • RefMan
    • EndNote
    • BibTex
    • RefWorks
    Thumbnail
    Name:
    2692-volledige-tekst_tcm28-744 ...
    Size:
    2.408Mb
    Format:
    PDF
    Download
    Thumbnail
    Name:
    2692-samenvatting_tcm28-74402.pdf
    Size:
    526.8Kb
    Format:
    PDF
    Download
    Thumbnail
    Name:
    2692-summary_tcm28-74404.pdf
    Size:
    538.7Kb
    Format:
    PDF
    Download
    Auteur / Author
    Abraham, M.
    Egmond, P. van
    Roorda, W.
    Soomeren, P. van
    Organisatie / Institution
    DSP-groep
    WODC
    Serie / Series
    WODC Rapport 2692
    Trefwoorden / Keywords
    Sociale veiligheid
    Straatverbod
    Openbaar vervoer
    Agressie
    Spoorwegen
    Technopreventie
    Geweld
    Politiele samenwerking
    Controleurs
    Reizigers
    Overlast
    Cameratoezicht
    Politiestrafbeschikking
    Quickscan
    Show allShow less
    Project
    2692
    URI
    http://hdl.handle.net/20.500.12832/2265
    
    Metadata
    Show full item record
    Titel / Title
    Sociale veiligheid op het spoor
    Ondertitel / Subtitle
    Quickscan maatregelenpakket verbetering sociale veiligheid in treinen en op stations
    Samenvatting
    In maart 2015 heeft er zich een ernstig geweldsincident op het spoor voorgedaan tegen een NS-conducteur. Dit is aanleiding geweest om op 11 maart 2015 een gezamenlijk maatregelenpakket af te spreken voor de aanpak van sociale veiligheid op en rond het spoor met alle betrokken partijen, te weten de ministeries van Infrastructuur en Milieu (IenM), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Veiligheid en Justitie (VenJ), samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) en Prorail. Dit onderzoek heeft dan ook vooral tot doel inzicht te krijgen in wat anno februari 2016 de stand van zaken is van het pakket van acht maatregelen dat op 11 maart 2015 door de hierboven genoemde partijen gezamenlijk is afgesproken om de sociale veiligheid op en rond het spoor van zowel NS-personeel als reizigers te vergroten. De hoofdvragen1 van het onderzoek zijn: Wat houden de acht maatregelen in, wat zijn de doelen en wat zijn de verwachtingen ten aanzien van doelbereik? Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de acht maatregelen? In hoeverre is het in de praktijk waarschijnlijk dat de verschillende maatregelen effect hebben (gehad) op de (ervaren) sociale veiligheid? Welke ontwikkeling is er de afgelopen periode te zien in (ervaren) sociale veiligheid?

    INHOUD: 1. Inleiding 2. Sociale veiligheid op het spoor 3. Sociale veiligheid op het spoor: achtergrond en ontwikkeling 4. Maatregel 1: Extra ondersteuning op de trein op risicolijnen en risicomomenten (dubbele bemensing) 5. Maatregel 2: Meer cameratoezicht op stations en proef met beeldschermen 6. Maatregel 3: Cameratoezicht in treinen 7. Maatregel 4: Versneld in gebruik nemen van de OV-chipkaart toegangspoortjes 8. Maatregel 5: Intensivering van de samenwerking tussen NS en politie 9. Maatregel 6: Stationsverbod versneld invoeren 10. Maatregel 7 'Lik op stuk' aanpak bij overtredingen 11. Maatregel 8: Inzet op hulpverlening en opvang overlastgevers 12. Totale pakket van maatregelen 13. Conclusies
    Summary
    In the Netherlands personal safety in public transportation (aggression, violence, crime, nuisance, incivilities and anti-social behaviour) is a topic that has ranked high on the political agenda for some time now. In March 2015 a train conductor was the victim of a serious violent incident, which led to the adoption of additional measures. These measures went beyond those introduced earlier and often aimed to speed up the implementation process. The main aim of the study was to gain insight into the current status as of February 2016 of a package of eight measures to improve personal safety in stations and trains for rail staff and – passengers. The main questions of the study are:What do the eight measures entail, what are the goals and what are expectations with respect to achieving them?What is the current status of implementation of the eight measures?How probable is it in practice that the various measures are having or have had an effect on (perceived) personal safety?What developments in (perceived) personal safety can be detected in the past period?
    Uitgever / Publisher
    DSP-groep
    Publicatiedatum / publication date
    2016
    Collections
    WODC Publications

    entitlement

     
    DSpace software (copyright © 2002 - 2023)  DuraSpace
    Quick Guide | Contact Us
    Open Repository is a service operated by 
    Atmire NV
     

    Export search results

    The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

    By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

    To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

    After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.