Show simple item record

dc.contributor.authorDevroe, E.
dc.contributor.authorMalsch, M.
dc.contributor.authorMatthys, J.
dc.contributor.authorMinderman, G.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:34Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2258
dc.description.abstractThe central research question is: What kinds of supervision are currently present in the criminal justice system, and what caveats can be identified in both a legislative and a practical context?. Because of this, the concepts ‘supervision’ and ‘criminal justice system’ need to be delineated. This research confines itself to supervisory activities regarding the quality of actions within the criminal justice system, which means that purely organizational and procedural activities fall outside of its scope. Furthermore, a division is made between ‘internal’ and ‘external’ supervision. Internal supervision is the kind that happens within an organizational actor, while external supervision is handled by supervisory parties outside of the organization. Another form of external supervision is the judicial remedies (e.g.: appeals procedures) that can be used to review decisions made by an actor.
dc.description.abstractIn de nota die de contouren schetst van de voorgenomen modernisering van het Wetboek van Strafvordering in het kader van het programma Versterking Prestaties Strafrechtketen (VPS) (de Contourennota) is een paragraaf opgenomen over toezicht op strafvorderlijk optreden. In deze Contourennota heeft de minister van Veiligheid en Justitie de vraag gesteld of met het huidig samenstel van rechterlijk, intern en extern toezicht de naleving van de geldende wettelijke voorschriften binnen de strafrechtsketen adequaat en systematisch wordt gecontroleerd en gestimuleerd. De centrale onderzoeksvraag in dit onderzoek luidt: ‘Welke vormen van toezicht bestaan thans op het strafvorderlijk overheidsoptreden en welke mogelijke lacunes kunnen hierin worden geconstateerd in de wettelijke en praktische context?’. Hierdoor moeten de termen ‘toezicht’ en ‘strafvorderlijk overheidsoptreden’ initieel afgebakend worden. Dit onderzoek beperkt zich tot toezichtverhoudingen over de kwaliteit van strafvorderlijk overheidsoptreden, wat betekent dat de bevoegdheden ten aanzien van bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen niet in dit onderzoek aan bod komen. Verder wordt een opsplitsing gemaakt tussen ‘intern’ en ‘extern’ toezicht. Met intern toezicht wordt bedoeld het toezicht dat binnen een actor zelf wordt georganiseerd, terwijl extern toezicht het toezicht is dat buiten de actor door andere toezichthoudende instanties wordt georganiseerd. INHOUD: 1. Algemene uitgangspunten 2. Theoretisch kader 3. Methodologische uitgangspunten 4. Inventarisatie toezichtmogelijkheden op strafvorderlijk overheidsoptreden in Nederland 5. Inventarisatie toezichtmogelijkheden op strafvorderlijk overheidsoptreden in België 6. Verslag van een rondetafelgesprek 7. Analyse 8. Conclusie
dc.publisherUniversiteit van Leiden - Faculteit Governance and Global Affairs
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2686
dc.subjectKwaliteitsverbetering
dc.subjectRechtsvergelijking
dc.subjectBelgie
dc.subjectSamenwerking
dc.subjectPolitiebevoegdheid
dc.subjectStrafbeschikking
dc.subjectOmbudsman
dc.subjectVormverzuim
dc.subjectTuchtrecht
dc.subjectKlachten over politie
dc.subjectBeslissing omtrent vervolging
dc.subjectRijksrecherche
dc.subjectInspectie justitie en veiligheid
dc.subjectRechters-commissarissen
dc.subjectPolitie
dc.subjectMinister van justitie en veiligheid
dc.subjectOpenbaar ministerie
dc.subjectGezag over politie
dc.subjectVervolgingsbeleid
dc.subjectToezicht
dc.subjectStrafrechtsketen
dc.titleToezicht op strafvorderlijk overheidsoptreden
dc.typerapport
dc.identifier.project2686
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:34Z
html.description.abstractThe central research question is: What kinds of supervision are currently present in the criminal justice system, and what caveats can be identified in both a legislative and a practical context?. Because of this, the concepts ‘supervision’ and ‘criminal justice system’ need to be delineated. This research confines itself to supervisory activities regarding the quality of actions within the criminal justice system, which means that purely organizational and procedural activities fall outside of its scope. Furthermore, a division is made between ‘internal’ and ‘external’ supervision. Internal supervision is the kind that happens within an organizational actor, while external supervision is handled by supervisory parties outside of the organization. Another form of external supervision is the judicial remedies (e.g.: appeals procedures) that can be used to review decisions made by an actor.en_GB
html.description.abstractIn de nota die de contouren schetst van de voorgenomen modernisering van het Wetboek van Strafvordering in het kader van het programma Versterking Prestaties Strafrechtketen (VPS) (de Contourennota) is een paragraaf opgenomen over toezicht op strafvorderlijk optreden. In deze Contourennota heeft de minister van Veiligheid en Justitie de vraag gesteld of met het huidig samenstel van rechterlijk, intern en extern toezicht de naleving van de geldende wettelijke voorschriften binnen de strafrechtsketen adequaat en systematisch wordt gecontroleerd en gestimuleerd. De centrale onderzoeksvraag in dit onderzoek luidt: ‘Welke vormen van toezicht bestaan thans op het strafvorderlijk overheidsoptreden en welke mogelijke lacunes kunnen hierin worden geconstateerd in de wettelijke en praktische context?’. Hierdoor moeten de termen ‘toezicht’ en ‘strafvorderlijk overheidsoptreden’ initieel afgebakend worden. Dit onderzoek beperkt zich tot toezichtverhoudingen over de kwaliteit van strafvorderlijk overheidsoptreden, wat betekent dat de bevoegdheden ten aanzien van bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen niet in dit onderzoek aan bod komen. Verder wordt een opsplitsing gemaakt tussen ‘intern’ en ‘extern’ toezicht. Met intern toezicht wordt bedoeld het toezicht dat binnen een actor zelf wordt georganiseerd, terwijl extern toezicht het toezicht is dat buiten de actor door andere toezichthoudende instanties wordt georganiseerd. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Algemene uitgangspunten 2. Theoretisch kader 3. Methodologische uitgangspunten 4. Inventarisatie toezichtmogelijkheden op strafvorderlijk overheidsoptreden in Nederland 5. Inventarisatie toezichtmogelijkheden op strafvorderlijk overheidsoptreden in België 6. Verslag van een rondetafelgesprek 7. Analyse 8. Conclusienl_NL
dc.identifier.tuduuid:ac605d2b-053b-4ef9-a080-39acbb27fc44
dc.contributor.institutionUniversiteit van Leiden - Faculteit Governance and Global Affairs
dc.contributor.institutionNSCR
dc.contributor.institutionVrije Universiteit Amsterdam
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityLeiden


Files in this item

Thumbnail
Name:
2686_Volledige_Tekst_tcm28-276 ...
Size:
2.190Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2686_Samenvatting_tcm28-276204.pdf
Size:
669.9Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2686_Summary_tcm28-276205.pdf
Size:
661.1Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record