Bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit
dc.contributor.author | Smits, J. | |
dc.contributor.author | Struiksma, N. | |
dc.contributor.author | Schudde, B. (medew.) | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:32Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2247 | |
dc.description.abstract | Following previous studies in 2009 and 2012, this report contains the state of affairs and development in the administrative approach to organized crime in 2016. The research question was fourfold:In 2016, what was the state of affairs concerning the administrative approach?What are the main differences between 2012 and 2016?How do municipalities appreciate the cooperation in RIECs context?What conclusions can be drawn from this / from the previous questions? | |
dc.description.abstract | De bestrijding van georganiseerde criminaliteit vraagt een geïntegreerde aanpak op strafrechtelijk, fiscaal en bestuurlijk gebied. RIECs zijn regionale netwerkorganisaties voor de bestuurlijke aanpak van criminaliteit. Hierin werken gemeenten, politie, Openbaar Ministerie en de Belastingdienst samen op basis van het Bestuurlijk Akkoord Geïntegreerde Aanpak Georganiseerde Misdaad. Ze hebben tot doel om de bestuurlijke aanpak en de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit door gemeenten te versterken. De RIECs zijn in 2008-2009 gestart en thans is er een landelijke dekking. Een gemeente is aangesloten zodra de gemeente het RIEC-convenant ondertekent (Tweede Kamerstukken, Vergaderjaar 2010-2011, 29911 nr. 54; Jaarverslag 2010).In navolging van eerdere onderzoeken over 2009 en 2012 is de stand van zaken en ontwikkeling in de bestuurlijke aanpak van organiseerde criminaliteit in 2016 in beeld gebracht. De vraagstelling was vierledig: Wat was in 2016 de stand van zaken rond de bestuurlijke aanpak? Wat zijn de belangrijkste verschillen met 2012 en 2016?Hoe waarderen gemeenten de samenwerking in RIEC-verband? Welke conclusies kunnen daaruit worden getrokken? INHOUD: 1. Inleiding 2. Bewustzijn van georganiseerde criminaliteit 3. Rolopvatting en bestuurlijke verankering 4. Organisatorische verandering 5. Samenwerking 6. Uitvoeringsstrategie en inzet instrumenten 7. Effectiviteit bestuurlijke aanpak 8. Waardering RIEC-samenwerking 9. Conclusies | |
dc.publisher | Arena Consulting | |
dc.publisher | Pro Facto | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2673 | |
dc.subject | Georganiseerde criminaliteit | |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | |
dc.subject | Gemeentebeleid | |
dc.subject | Handhaving | |
dc.subject | Samenwerking | |
dc.subject | Milieucriminaliteit | |
dc.subject | Mensenhandel | |
dc.subject | Bestuurlijke preventie | |
dc.subject | Informatievoorziening | |
dc.subject | Beleidsevaluatie | |
dc.subject | Witwassen | |
dc.subject | Drugbestrijding | |
dc.subject | Criminele groepering | |
dc.title | Bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit | |
dc.title.alternative | Onderzoek naar de stand van zaken in 2016 | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2673 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:32Z | |
html.description.abstract | Following previous studies in 2009 and 2012, this report contains the state of affairs and development in the administrative approach to organized crime in 2016. The research question was fourfold:In 2016, what was the state of affairs concerning the administrative approach?What are the main differences between 2012 and 2016?How do municipalities appreciate the cooperation in RIECs context?What conclusions can be drawn from this / from the previous questions? | en_GB |
html.description.abstract | De bestrijding van georganiseerde criminaliteit vraagt een geïntegreerde aanpak op strafrechtelijk, fiscaal en bestuurlijk gebied. RIECs zijn regionale netwerkorganisaties voor de bestuurlijke aanpak van criminaliteit. Hierin werken gemeenten, politie, Openbaar Ministerie en de Belastingdienst samen op basis van het Bestuurlijk Akkoord Geïntegreerde Aanpak Georganiseerde Misdaad. Ze hebben tot doel om de bestuurlijke aanpak en de geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit door gemeenten te versterken. De RIECs zijn in 2008-2009 gestart en thans is er een landelijke dekking. Een gemeente is aangesloten zodra de gemeente het RIEC-convenant ondertekent (Tweede Kamerstukken, Vergaderjaar 2010-2011, 29911 nr. 54; Jaarverslag 2010).In navolging van eerdere onderzoeken over 2009 en 2012 is de stand van zaken en ontwikkeling in de bestuurlijke aanpak van organiseerde criminaliteit in 2016 in beeld gebracht. De vraagstelling was vierledig: Wat was in 2016 de stand van zaken rond de bestuurlijke aanpak? Wat zijn de belangrijkste verschillen met 2012 en 2016?Hoe waarderen gemeenten de samenwerking in RIEC-verband? Welke conclusies kunnen daaruit worden getrokken? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Bewustzijn van georganiseerde criminaliteit 3. Rolopvatting en bestuurlijke verankering 4. Organisatorische verandering 5. Samenwerking 6. Uitvoeringsstrategie en inzet instrumenten 7. Effectiviteit bestuurlijke aanpak 8. Waardering RIEC-samenwerking 9. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:75bbe1d6-41a3-4ca4-9e2d-a146d590e303 | |
dc.contributor.institution | Arena Consulting | |
dc.contributor.institution | Pro Facto | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Deventer | |
dc.source.city | Groningen |