'Foreign terrorist fighters': strafbaarstelling van verblijf op terroristisch grondgebied?
dc.contributor.author | Kempen, P.H.P.H.M.C. van | |
dc.contributor.author | Fedorova, M.I. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:28Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2224 | |
dc.description.abstract | The central question in this research is to what extent can appropriate criminalization of ‘voluntary stay in a territory controlled by a terrorist organization’ be determined taking into account: fundamental principles of criminal law, i.e. the principle of legality and the requirements that only human conduct is criminally punishable and only if it is wrongful (the criminal law parameters); relevant international human rights, in particular those guaranteed by the European Convention on Human Rights (ECHR) (human rights parameters); and public international law principles of sovereignty, territorial integrity and the authority to assert criminal jurisdiction (public international law parameters). | |
dc.description.abstract | In de motie van de Kamerleden Dijkhoff en Oskam wordt gesteld dat het onwenselijk is dat Nederlanders naar Syrië afreizen om als lid van een terroristische organisatie deel te nemen aan gewapende strijd en bij terugkeer een bedreiging vormen voor de Nederlandse veiligheid. Bij terugkomst moeten deze jihadreizigers volgens de motie worden aangehouden, verhoord en vervolgd (Tweede Kamerstukken, Vergaderjaar 2014-2015, 34 000 VI, nr. 30). Nu de Nederlandse regering reeds een wetsvoorstel in voorbereiding heeft dat voorziet in het opleggen van een uitreisverbod aan een ieder die met een Nederlandse identiteitskaart Nederland, met jihadistische intenties, wil uitreizen, verzoeken de Kamerleden de regering te onderzoeken of het mogelijk is om het vrijwillig verblijf op door een terroristische organisatie gecontroleerd grondgebied strafbaar te stellen, behoudens uitzonderingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld journalisten, en deze mogelijkheid te betrekken bij het wetsvoorstel aangaande het uitreisverbod. Het onderhavige onderzoek strekt tot beantoording van deze vraag door de overwogen gebiedsstrafbaarstelling te bezien in het licht van uiteenlopen- de fundamentele strafrechtelijke, mensenrechtelijke en volkenrechtelijke parameters. INHOUD: 1. Inleiding 2. Strafrechtelijke parameters 3. Mensenrechtelijke parameters 4. Volkenrechtelijke parameters 5. Synthese, beoordeling en conclusie | |
dc.publisher | Wolters Kluwer | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2630 | |
dc.subject | Wederrechtelijkheid | |
dc.subject | Terroristische groepering | |
dc.subject | Vrijheid van meningsuiting | |
dc.subject | Internationaal publiekrecht | |
dc.subject | Strafvervolging | |
dc.subject | Vrijheid van godsdienst | |
dc.subject | Terrorismebestrijding | |
dc.subject | Legaliteitsbeginsel | |
dc.subject | Evrm | |
dc.subject | Mensenrechten | |
dc.subject | Jihad | |
dc.subject | Strafbaarheid | |
dc.subject | Reisverbod | |
dc.title | 'Foreign terrorist fighters': strafbaarstelling van verblijf op terroristisch grondgebied? | |
dc.title.alternative | Een toetsing aan materieel strafrechtelijke, mensenrechtelijke en volkenrechtelijke parameters | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2630 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:28Z | |
html.description.abstract | The central question in this research is to what extent can appropriate criminalization of ‘voluntary stay in a territory controlled by a terrorist organization’ be determined taking into account: fundamental principles of criminal law, i.e. the principle of legality and the requirements that only human conduct is criminally punishable and only if it is wrongful (the criminal law parameters); relevant international human rights, in particular those guaranteed by the European Convention on Human Rights (ECHR) (human rights parameters); and public international law principles of sovereignty, territorial integrity and the authority to assert criminal jurisdiction (public international law parameters). | en_GB |
html.description.abstract | In de motie van de Kamerleden Dijkhoff en Oskam wordt gesteld dat het onwenselijk is dat Nederlanders naar Syrië afreizen om als lid van een terroristische organisatie deel te nemen aan gewapende strijd en bij terugkeer een bedreiging vormen voor de Nederlandse veiligheid. Bij terugkomst moeten deze jihadreizigers volgens de motie worden aangehouden, verhoord en vervolgd (Tweede Kamerstukken, Vergaderjaar 2014-2015, 34 000 VI, nr. 30). Nu de Nederlandse regering reeds een wetsvoorstel in voorbereiding heeft dat voorziet in het opleggen van een uitreisverbod aan een ieder die met een Nederlandse identiteitskaart Nederland, met jihadistische intenties, wil uitreizen, verzoeken de Kamerleden de regering te onderzoeken of het mogelijk is om het vrijwillig verblijf op door een terroristische organisatie gecontroleerd grondgebied strafbaar te stellen, behoudens uitzonderingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld journalisten, en deze mogelijkheid te betrekken bij het wetsvoorstel aangaande het uitreisverbod. Het onderhavige onderzoek strekt tot beantoording van deze vraag door de overwogen gebiedsstrafbaarstelling te bezien in het licht van uiteenlopen- de fundamentele strafrechtelijke, mensenrechtelijke en volkenrechtelijke parameters. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Strafrechtelijke parameters 3. Mensenrechtelijke parameters 4. Volkenrechtelijke parameters 5. Synthese, beoordeling en conclusie | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:4b072b9f-aa0a-4338-8fee-548bebeffecb | |
dc.contributor.institution | Radboud Universiteit Nijmegen | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Deventer |