Show simple item record

dc.contributor.authorKempen, P.H.P.H.M.C. van
dc.contributor.authorFedorova, M.I.
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:28Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2224
dc.description.abstractThe central question in this research is to what extent can appropriate criminalization of ‘voluntary stay in a territory controlled by a terrorist organization’ be determined taking into account: fundamental principles of criminal law, i.e. the principle of legality and the requirements that only human conduct is criminally punishable and only if it is wrongful (the criminal law parameters); relevant international human rights, in particular those guaranteed by the European Convention on Human Rights (ECHR) (human rights parameters); and public international law principles of sovereignty, territorial integrity and the authority to assert criminal jurisdiction (public international law parameters).
dc.description.abstractIn de motie van de Kamerleden Dijkhoff en Oskam wordt gesteld dat het onwenselijk is dat Nederlanders naar Syrië afreizen om als lid van een terroristische organisatie deel te nemen aan gewapende strijd en bij terugkeer een bedreiging vormen voor de Nederlandse veiligheid. Bij terugkomst moeten deze jihadreizigers volgens de motie worden aangehouden, verhoord en vervolgd (Tweede Kamerstukken, Vergaderjaar 2014-2015, 34 000 VI, nr. 30). Nu de Nederlandse regering reeds een wetsvoorstel in voorbereiding heeft dat voorziet in het opleggen van een uitreisverbod aan een ieder die met een Nederlandse identiteitskaart Nederland, met jihadistische intenties, wil uitreizen, verzoeken de Kamerleden de regering te onderzoeken of het mogelijk is om het vrijwillig verblijf op door een terroristische organisatie gecontroleerd grondgebied strafbaar te stellen, behoudens uitzonderingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld journalisten, en deze mogelijkheid te betrekken bij het wetsvoorstel aangaande het uitreisverbod. Het onderhavige onderzoek strekt tot beantoording van deze vraag door de overwogen gebiedsstrafbaarstelling te bezien in het licht van uiteenlopen- de fundamentele strafrechtelijke, mensenrechtelijke en volkenrechtelijke parameters. INHOUD: 1. Inleiding 2. Strafrechtelijke parameters 3. Mensenrechtelijke parameters 4. Volkenrechtelijke parameters 5. Synthese, beoordeling en conclusie
dc.publisherWolters Kluwer
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2630
dc.subjectWederrechtelijkheid
dc.subjectTerroristische groepering
dc.subjectVrijheid van meningsuiting
dc.subjectInternationaal publiekrecht
dc.subjectStrafvervolging
dc.subjectVrijheid van godsdienst
dc.subjectTerrorismebestrijding
dc.subjectLegaliteitsbeginsel
dc.subjectEvrm
dc.subjectMensenrechten
dc.subjectJihad
dc.subjectStrafbaarheid
dc.subjectReisverbod
dc.title'Foreign terrorist fighters': strafbaarstelling van verblijf op terroristisch grondgebied?
dc.title.alternativeEen toetsing aan materieel strafrechtelijke, mensenrechtelijke en volkenrechtelijke parameters
dc.typerapport
dc.identifier.project2630
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:28Z
html.description.abstractThe central question in this research is to what extent can appropriate criminalization of ‘voluntary stay in a territory controlled by a terrorist organization’ be determined taking into account: fundamental principles of criminal law, i.e. the principle of legality and the requirements that only human conduct is criminally punishable and only if it is wrongful (the criminal law parameters); relevant international human rights, in particular those guaranteed by the European Convention on Human Rights (ECHR) (human rights parameters); and public international law principles of sovereignty, territorial integrity and the authority to assert criminal jurisdiction (public international law parameters).en_GB
html.description.abstractIn de motie van de Kamerleden Dijkhoff en Oskam wordt gesteld dat het onwenselijk is dat Nederlanders naar Syrië afreizen om als lid van een terroristische organisatie deel te nemen aan gewapende strijd en bij terugkeer een bedreiging vormen voor de Nederlandse veiligheid. Bij terugkomst moeten deze jihadreizigers volgens de motie worden aangehouden, verhoord en vervolgd (Tweede Kamerstukken, Vergaderjaar 2014-2015, 34 000 VI, nr. 30). Nu de Nederlandse regering reeds een wetsvoorstel in voorbereiding heeft dat voorziet in het opleggen van een uitreisverbod aan een ieder die met een Nederlandse identiteitskaart Nederland, met jihadistische intenties, wil uitreizen, verzoeken de Kamerleden de regering te onderzoeken of het mogelijk is om het vrijwillig verblijf op door een terroristische organisatie gecontroleerd grondgebied strafbaar te stellen, behoudens uitzonderingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld journalisten, en deze mogelijkheid te betrekken bij het wetsvoorstel aangaande het uitreisverbod. Het onderhavige onderzoek strekt tot beantoording van deze vraag door de overwogen gebiedsstrafbaarstelling te bezien in het licht van uiteenlopen- de fundamentele strafrechtelijke, mensenrechtelijke en volkenrechtelijke parameters. <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Strafrechtelijke parameters 3. Mensenrechtelijke parameters 4. Volkenrechtelijke parameters 5. Synthese, beoordeling en conclusienl_NL
dc.identifier.tuduuid:4b072b9f-aa0a-4338-8fee-548bebeffecb
dc.contributor.institutionRadboud Universiteit Nijmegen
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityDeventer


Files in this item

Thumbnail
Name:
2630-volledige-tekst_tcm28-741 ...
Size:
1.460Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2630-samenvatting_tcm28-74194.pdf
Size:
164.2Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2630-summary_tcm28-74196.pdf
Size:
166.6Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record