Evaluatie van de Wet toezicht collectieve beheersorganisaties en geschillenbeslechting
dc.contributor.author | Cock Buning, M. de | |
dc.contributor.author | Bijl, P. de | |
dc.contributor.author | Voorn, R.-J. | |
dc.contributor.author | Sluijs, J. | |
dc.contributor.author | Hommema, I. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:27Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2211 | |
dc.description.abstract | On July 1st 2013 a bill was signed into law amending the Act on oversight and dispute resolution for collective management organisations in copyright and related rights, to broaden and strengthen the oversight of collective management organisations (CMOs). As in the previous law, the Dutch copyright board (CvTA) was assigned oversight of the collective management of copyright and the timely and just distribution of funds by CBOs. CMOs collectively collect licencing fees from end-users and/or distribute funds to the holders of copyright and related rights, such as authors, performers, producers and publishers. The main motivation behind the law of 2013 was the impression that the oversight of CMO’s was not functioning properly, that tariffs and contracting practices were not sufficiently transparent and that unnecessary tensions existed between CMOs and end-users. The main objective of law of %&$' is therefore to strengthen the transparent and efficient functioning of the CMOs , benefiting both end-users and copyrights holders. Index | |
dc.description.abstract | Op 1 juli 2013 is de Wet tot verbreding en versterking van het toezicht op collectieve beheersorganisaties (CBO’s) in werking getreden (Wet Toezicht 2013). Evenals in de voorgaande wet is het College van Toezicht Auteursrechten (CvTA) aangewezen als toezichthouder op de collectieve inning, het zorgvuldig beheer en de tijdige en juiste verdeling van gelden door collectieve beheersorganisaties (CBO’s). Deze organisaties innen gelden bij gebruikers en/of verdelen gelden aan auteurs- en nabuurrechthebbenden voor hun beschermde prestaties. Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer is afgesproken om deze wet na drie jaar te evalueren. De probleemstelling luidt als volgt: Heeft het CvTA zijn wettelijke taken doelmatig en doeltreffend vervuld en zijn bevoegdheden op een doelmatige en doeltreffende wijze uitgeoefend? Anders gesteld, heeft de aanscherping van het toezicht haar doel bereikt, namelijk om voldoende waarborgen te kunnen bieden voor transparant en effectief functioneren van CBO's ten gunste van betalingsplichtigen en rechthebbenden? INHOUD: 1. Inleiding 2. Beleidsreconstructie 3. Praktijkwerking 4. Onderzoeksbevindingen 5. Financiering van CvTA 6. Conclusies | |
dc.publisher | Universiteit Utrecht - Faculteit Recht, Economie Bestuur en Organisatie (REBO) | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2600 | |
dc.subject | Auteursrecht | |
dc.subject | Toezicht | |
dc.subject | Collectieve beheersorganisatie | |
dc.subject | Naburige rechten | |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | |
dc.subject | Financiering | |
dc.subject | Zelfregulering | |
dc.subject | Geschillenbeslechting | |
dc.title | Evaluatie van de Wet toezicht collectieve beheersorganisaties en geschillenbeslechting | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2600 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:27Z | |
html.description.abstract | On July 1st 2013 a bill was signed into law amending the Act on oversight and dispute resolution for collective management organisations in copyright and related rights, to broaden and strengthen the oversight of collective management organisations (CMOs). As in the previous law, the Dutch copyright board (CvTA) was assigned oversight of the collective management of copyright and the timely and just distribution of funds by CBOs. CMOs collectively collect licencing fees from end-users and/or distribute funds to the holders of copyright and related rights, such as authors, performers, producers and publishers. The main motivation behind the law of 2013 was the impression that the oversight of CMO’s was not functioning properly, that tariffs and contracting practices were not sufficiently transparent and that unnecessary tensions existed between CMOs and end-users. The main objective of law of %&$' is therefore to strengthen the transparent and efficient functioning of the CMOs , benefiting both end-users and copyrights holders. Index | en_GB |
html.description.abstract | Op 1 juli 2013 is de Wet tot verbreding en versterking van het toezicht op collectieve beheersorganisaties (CBO’s) in werking getreden (Wet Toezicht 2013). Evenals in de voorgaande wet is het College van Toezicht Auteursrechten (CvTA) aangewezen als toezichthouder op de collectieve inning, het zorgvuldig beheer en de tijdige en juiste verdeling van gelden door collectieve beheersorganisaties (CBO’s). Deze organisaties innen gelden bij gebruikers en/of verdelen gelden aan auteurs- en nabuurrechthebbenden voor hun beschermde prestaties. Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer is afgesproken om deze wet na drie jaar te evalueren. De probleemstelling luidt als volgt: Heeft het CvTA zijn wettelijke taken doelmatig en doeltreffend vervuld en zijn bevoegdheden op een doelmatige en doeltreffende wijze uitgeoefend? Anders gesteld, heeft de aanscherping van het toezicht haar doel bereikt, namelijk om voldoende waarborgen te kunnen bieden voor transparant en effectief functioneren van CBO's ten gunste van betalingsplichtigen en rechthebbenden? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Beleidsreconstructie 3. Praktijkwerking 4. Onderzoeksbevindingen 5. Financiering van CvTA 6. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:e4ca5c0c-562c-418c-8784-5ec5d716ca2d | |
dc.contributor.institution | Universiteit Utrecht - Faculteit Recht, Economie Bestuur en Organisatie (REBO) | |
dc.contributor.institution | Andersson Elffers Felix | |
dc.contributor.institution | Radicand Economics | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Utrecht |