Effect van handhaving in het verkeer
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:26Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2206 | |
dc.description.abstract | The main question of the research is: What is the effect on compliance with traffic regulations by motorists and motorcyclists of the various enforcement actions which take place within the national priorities? This provided the following research questions:To what extent are motorists and motorcyclists familiar with locations of enforcement actions?Is compliance higher on routes or at locations where enforcement measures are in place compared to those routes or locations without such measures?Does having had a warning or a penalty imposed following a traffic violation influence compliant behaviour in motorists and motorcyclists?Does compliance differ according to whether a road-user is caught by means of a mobile speed trap, speed check zone, speed camera or being pulled over?Which future developments could have consequences for enforcement actions and compliance of motorists and motorcyclists? | |
dc.description.abstract | De hoofdvraag van het onderzoek is: Wat is het effect van de diverse handhavingsactiviteiten die onder de landelijke prioriteiten vallen op de naleving van verkeersregels door automobilisten en motorrijders? De volgende onderzoeksvragen zijn hieruit gedestilleerd: In welke mate zijn automobilisten en motorrijders bekend met plekken waar gehandhaafd wordt? Is de naleving hoger op trajecten/plekken waar handhavingsmiddelen actief zijn vergeleken met trajecten/plekken waar zij niet actief zijn? Heeft het verkrijgen van een waarschuwing of sanctie na het begaan van een overtreding invloed op de naleving van automobilisten en motorrijders? Verschilt de naleving wanneer een weggebruiker betrapt wordt bij een mobiele radarset, trajectcontrole, flitspaal of staandehouding? Welke toekomstige ontwikkelingen zouden gevolgen kunnen hebben voor handhaving en de naleving van automobilisten en motorrijders? INHOUD: 1. Inleiding 2. Interviews 3. Literatuurscan 4. Praktijkonderzoek 5. Naleving, motieven en kennis over handhavingsinspanningen 6. Het effect van sancties op de naleving 7. Conclusies | |
dc.publisher | MuConsult | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2593 | |
dc.subject | Effectiviteit en efficiency | |
dc.subject | Straf | |
dc.subject | Motivatie | |
dc.subject | Recidive | |
dc.subject | Stelselmatige delinquenten | |
dc.subject | Rijden onder invloed | |
dc.subject | Snelheidscontrole | |
dc.subject | Verkeersboete | |
dc.subject | Politiele verkeershandhaving | |
dc.subject | Technopreventie | |
dc.subject | Alcoholcontrole | |
dc.subject | Technologische ontwikkeling | |
dc.subject | Verkeersovertreding | |
dc.subject | Toekomst | |
dc.subject | Verkeersgedrag | |
dc.title | Effect van handhaving in het verkeer | |
dc.title.alternative | Snelheid, roodlichtnegatie, alcohol en afleiding | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2593 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:26Z | |
html.description.abstract | The main question of the research is: What is the effect on compliance with traffic regulations by motorists and motorcyclists of the various enforcement actions which take place within the national priorities? This provided the following research questions:To what extent are motorists and motorcyclists familiar with locations of enforcement actions?Is compliance higher on routes or at locations where enforcement measures are in place compared to those routes or locations without such measures?Does having had a warning or a penalty imposed following a traffic violation influence compliant behaviour in motorists and motorcyclists?Does compliance differ according to whether a road-user is caught by means of a mobile speed trap, speed check zone, speed camera or being pulled over?Which future developments could have consequences for enforcement actions and compliance of motorists and motorcyclists? | en_GB |
html.description.abstract | De hoofdvraag van het onderzoek is: Wat is het effect van de diverse handhavingsactiviteiten die onder de landelijke prioriteiten vallen op de naleving van verkeersregels door automobilisten en motorrijders? De volgende onderzoeksvragen zijn hieruit gedestilleerd: In welke mate zijn automobilisten en motorrijders bekend met plekken waar gehandhaafd wordt? Is de naleving hoger op trajecten/plekken waar handhavingsmiddelen actief zijn vergeleken met trajecten/plekken waar zij niet actief zijn? Heeft het verkrijgen van een waarschuwing of sanctie na het begaan van een overtreding invloed op de naleving van automobilisten en motorrijders? Verschilt de naleving wanneer een weggebruiker betrapt wordt bij een mobiele radarset, trajectcontrole, flitspaal of staandehouding? Welke toekomstige ontwikkelingen zouden gevolgen kunnen hebben voor handhaving en de naleving van automobilisten en motorrijders? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Interviews 3. Literatuurscan 4. Praktijkonderzoek 5. Naleving, motieven en kennis over handhavingsinspanningen 6. Het effect van sancties op de naleving 7. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:40dcf02a-e687-4838-aca5-4aae7e366947 | |
dc.contributor.institution | MuConsult | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Amersfoort |