Show simple item record

dc.contributor.authorLeiden, I. van
dc.contributor.authorHam, T. van
dc.contributor.authorHardeman, M.
dc.contributor.authorScholten, L.
dc.contributor.authorWijk, A. van
dc.coverage.spatialNederland
dc.date.accessioned2021-01-22T13:13:25Z
dc.date.available2021-01-22T13:13:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationISBN:978-94--92255-05-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12832/2202
dc.description.abstractCruelty to and neglect of animals are criminal offences, in the perpetration of which harm or injury is inflicted upon animals, animals are deprived of care, or animal welfare is otherwise impaired. In the criminal prosecution of perpetrators of cruelty to and neglect of animals, the court may impose an injunction on the offenders to keep animals for a specific period of time. In the Netherlands, this so-called ban on keeping animals (houdverbod) can be imposed by the criminal court in the form of a special condition imposed in combination with a suspended sentence. The study provides insights into the prerequisites for adequate application of the ban on keeping animals and outlines possible alternative forms of application of this ban. In this summary, the main results of the study are brought together.
dc.description.abstractOm op te kunnen treden tegen bepaalde vormen van dierenverwaarlozing en -mishandeling, is het voor de rechter mogelijk om – naast een gevangenisstraf, een werkstraf of een geldboete – een houdverbod van dieren op te leggen. Het houdverbod kan in de vorm van een bijzondere voorwaarde bij een voorwaardelijke straf worden opgelegd. Het houdverbod houdt in dat het voor personen verboden is om gedurende een vastgestelde periode dieren te houden. Indien zij deze bijzondere voorwaarde overtreden, kan alsnog worden overgegaan tot het (deels) uitvoeren van de voorwaardelijk opgelegde straf. In 2010 heeft de Tweede Kamer erop aangedrongen dat het mogelijk moet zijn om het houdverbod als zelfstandige maatregel op te leggen. Daarnaast zou het houdverbod langer dan drie jaar opgelegd moeten kunnen worden, indien nodig levenslang. De probleemstelling die aan het onderzoek ten grondslag ligt, luidt daarom als volgt: Hoe verloopt de uitvoeringspraktijk van het houdverbod van dieren als bijzondere voorwaarde en wat zijn de randvoorwaarden en mogelijkheden om het houdverbod als zelfstandige maatregel op te leggen? INHOUD: 1. Inleiding 2. Dieren in de wet 3. Omvang, aard en afdoening van dierenwelzijnszaken 4. Het houdverbod in de praktijk 5. Effectiviteit 6. Conclusie
dc.publisherBureau Beke
dc.relation.ispartofseriesWODC Rapport 2587
dc.subjectVrijheidsbeperkende maatregel
dc.subjectPreventie
dc.subjectWet- en regelgeving
dc.subjectDierenbescherming
dc.subjectEvaluatieonderzoek
dc.subjectStrafvervolging
dc.subjectRegistratiesysteem
dc.subjectBestuurssanctie
dc.subjectDierenmishandeling
dc.subjectDieren
dc.subjectBeslissing omtrent vervolging
dc.subjectVoorwaardelijke veroordeling
dc.subjectHoudverbod
dc.titleDieren verboden
dc.title.alternativeDe toepassing van het houdverbod als bijzondere voorwaarde bij een voorwaardelijke straf
dc.typerapport
dc.identifier.project2587
refterms.dateFOA2021-01-22T13:13:25Z
html.description.abstractCruelty to and neglect of animals are criminal offences, in the perpetration of which harm or injury is inflicted upon animals, animals are deprived of care, or animal welfare is otherwise impaired. In the criminal prosecution of perpetrators of cruelty to and neglect of animals, the court may impose an injunction on the offenders to keep animals for a specific period of time. In the Netherlands, this so-called ban on keeping animals (houdverbod) can be imposed by the criminal court in the form of a special condition imposed in combination with a suspended sentence. The study provides insights into the prerequisites for adequate application of the ban on keeping animals and outlines possible alternative forms of application of this ban. In this summary, the main results of the study are brought together.en_GB
html.description.abstractOm op te kunnen treden tegen bepaalde vormen van dierenverwaarlozing en -mishandeling, is het voor de rechter mogelijk om – naast een gevangenisstraf, een werkstraf of een geldboete – een houdverbod van dieren op te leggen. Het houdverbod kan in de vorm van een bijzondere voorwaarde bij een voorwaardelijke straf worden opgelegd. Het houdverbod houdt in dat het voor personen verboden is om gedurende een vastgestelde periode dieren te houden. Indien zij deze bijzondere voorwaarde overtreden, kan alsnog worden overgegaan tot het (deels) uitvoeren van de voorwaardelijk opgelegde straf. In 2010 heeft de Tweede Kamer erop aangedrongen dat het mogelijk moet zijn om het houdverbod als zelfstandige maatregel op te leggen. Daarnaast zou het houdverbod langer dan drie jaar opgelegd moeten kunnen worden, indien nodig levenslang. De probleemstelling die aan het onderzoek ten grondslag ligt, luidt daarom als volgt: Hoe verloopt de uitvoeringspraktijk van het houdverbod van dieren als bijzondere voorwaarde en wat zijn de randvoorwaarden en mogelijkheden om het houdverbod als zelfstandige maatregel op te leggen? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Dieren in de wet 3. Omvang, aard en afdoening van dierenwelzijnszaken 4. Het houdverbod in de praktijk 5. Effectiviteit 6. Conclusienl_NL
dc.identifier.tuduuid:8d65846e-981b-4939-ba07-09e39fcd6ca2
dc.contributor.institutionBeke
dc.contributor.institutionWODC
dc.source.cityArnhem


Files in this item

Thumbnail
Name:
2587-volledige-tekst_tcm28-740 ...
Size:
1.381Mb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2587-samenvatting_tcm28-74055.pdf
Size:
622.3Kb
Format:
PDF
Thumbnail
Name:
2587-summary_tcm28-74057.pdf
Size:
622.7Kb
Format:
PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record