Rijden onder invloed van drugs
dc.contributor.author | Abraham, M. | |
dc.contributor.author | Nauta, O. | |
dc.coverage.spatial | Nederland | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T13:13:25Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T13:13:25Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12832/2201 | |
dc.description.abstract | The approach to dealing with the offence of driving under the influence of drugs is currently based on the catch-all clause of article 8, section one, of the 1994 Road Traffic Act (Wegenverkeerswet, hereinafter referred to as WVW1994). In practice, there are problems with this approach. So an amendment to the WVW1994 has been proposed, namely in the form of the addition of a fifth section. The aim of the amendment is not just to make it easier to establish the suspicion of the use of drugs by drivers but also to make it easier to prosecute. The amendment of the Act is expected to be implemented in mid-2017.The issue at the heart of the study was as follows: How is driving under the influence of drugs investigated and sanctioned with regard to the implementation of the amended WVW1994 and with what result? | |
dc.description.abstract | De aanpak van rijden onder invloed van drugs vindt op dit moment plaats op basis van de vangnetbepaling van artikel 8, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994). Deze aanpak stuit in de praktijk op problemen. Daarom is voorzien in een wijziging van de WVW1994 waarbij er een nieuw vijfde lid wordt toegevoegd. De wijziging beoogt niet alleen het vaststellen van het vermoeden van het gebruik van drugs in het verkeer te vereenvoudigen maar ook de vervolging makkelijker te maken. De implementatie van de wijziging van de wet vindt naar verwachting medio 2017 plaats. In dat kader is onderzoek gedaan naar de opsporing en vervolging van bestuurders die het verbod op het rijden onder invloed van drugs overtreden. De centrale probleemstelling van het onderzoek luidde: Hoe wordt rijden onder invloed van drugs voor implementatie van de gewijzigde WVW1994 opgespoord en gesanctioneerd en met welk resultaat? INHOUD: 1. Inleiding 2. Methodische verantwoording 3. Huidige aanpak van drugsgebruik in het verkeer 4. Huidige uitvoeringspraktijk 5. De nieuwe aanpak 6. Conclusies | |
dc.publisher | DSP-groep | |
dc.relation.ispartofseries | WODC Rapport 2586 | |
dc.subject | Wet- en regelgeving | |
dc.subject | Strafproces | |
dc.subject | Bloedproef | |
dc.subject | Delinquenten | |
dc.subject | Opsporing | |
dc.subject | Evaluatie van wetgeving | |
dc.subject | Wegenverkeerswet | |
dc.subject | Druggebruik | |
dc.subject | Daderkenmerk | |
dc.subject | Strafvervolging | |
dc.subject | Rijden onder invloed | |
dc.subject | Nulmeting | |
dc.title | Rijden onder invloed van drugs | |
dc.title.alternative | Onderzoek van de situatie voor de invoering van de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 | |
dc.type | rapport | |
dc.identifier.project | 2586 | |
refterms.dateFOA | 2021-01-22T13:13:25Z | |
html.description.abstract | The approach to dealing with the offence of driving under the influence of drugs is currently based on the catch-all clause of article 8, section one, of the 1994 Road Traffic Act (Wegenverkeerswet, hereinafter referred to as WVW1994). In practice, there are problems with this approach. So an amendment to the WVW1994 has been proposed, namely in the form of the addition of a fifth section. The aim of the amendment is not just to make it easier to establish the suspicion of the use of drugs by drivers but also to make it easier to prosecute. The amendment of the Act is expected to be implemented in mid-2017.The issue at the heart of the study was as follows: How is driving under the influence of drugs investigated and sanctioned with regard to the implementation of the amended WVW1994 and with what result? | en_GB |
html.description.abstract | De aanpak van rijden onder invloed van drugs vindt op dit moment plaats op basis van de vangnetbepaling van artikel 8, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994). Deze aanpak stuit in de praktijk op problemen. Daarom is voorzien in een wijziging van de WVW1994 waarbij er een nieuw vijfde lid wordt toegevoegd. De wijziging beoogt niet alleen het vaststellen van het vermoeden van het gebruik van drugs in het verkeer te vereenvoudigen maar ook de vervolging makkelijker te maken. De implementatie van de wijziging van de wet vindt naar verwachting medio 2017 plaats. In dat kader is onderzoek gedaan naar de opsporing en vervolging van bestuurders die het verbod op het rijden onder invloed van drugs overtreden. De centrale probleemstelling van het onderzoek luidde: Hoe wordt rijden onder invloed van drugs voor implementatie van de gewijzigde WVW1994 opgespoord en gesanctioneerd en met welk resultaat? <P></P><b>INHOUD:</b> 1. Inleiding 2. Methodische verantwoording 3. Huidige aanpak van drugsgebruik in het verkeer 4. Huidige uitvoeringspraktijk 5. De nieuwe aanpak 6. Conclusies | nl_NL |
dc.identifier.tud | uuid:7e1ed3ba-dac9-4949-9084-4610f30d3e47 | |
dc.contributor.institution | DSP-groep | |
dc.contributor.institution | WODC | |
dc.source.city | Amsterdam |